Voer- en waterbeleid baby sluiers

Je eigen kweekverslag,verhalen,tips en meer [leden]
Maria
Lid FGF
Berichten: 103
Lid geworden op: 22-10-2011 19:51

Voer- en waterbeleid baby sluiers

Bericht door Maria » 24-10-2011 20:08

Ik heb een half jaar geleden ook geprobeerd mijn eitjes groot te brengen maar helaas is het niet gelukt.

Ik had er in het begin 17. Dat zijn er al niet veel om mee beginnen maja. Ik voerde ze vloeibaar artemia en later heb ik ook korrels van hikari fijngestampt.

Omdat ik het gevoel had dat ze er niet echt van aten heb ik een flesje vloeibaar eten gekocht (liquid fry). Maar toch hebben de kleintjes het niet overleefd.

Mijn vraag nu 'wat is het beste voerbeleid van de beginfase tot ongeveer 4 maand oud?' en 'wat is een goed water verversbeleid bij die kleintjes?'

En dan ook nog hahaha 'Wat moet de grote van de bak zijn van beginfase tot ouder?'
Groetjes,

Maria

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 24-10-2011 20:19

Elke kweker heeft zo zijn eigen methode.
Elke methode heeft ook andere uitkomsten, dus het is eigenlijk kijken wat bij jou het beste uitpakt.
Buiten dat heeft ook elke variant verschillende behoeftes.
Het is dus moeilijk(onmogelijk?) een standaard te stellen om je jongbroed optimaal te laten ontwikkelen.

De eerste aantal pogingen zijn juist een kleine hoeveelheid visjes perfect om mee te beginnen.
Hoe meer visjes, hoe meer onderhoud, hoe groter de kans op fouten.

Om nu je 3 directe vragen te beantwoorden. (naar mijn idee)
Het voerbeleid de eerste '6' maanden is in de buurt van elke 2 tot 3 uur voeren. Gemiddeld op een dag zit je dan rond de 4 tot 6 keer.
Het waterverversbeleid is elke dag de bodem afhevelen en een 50% verversing met hetzelfde temperatuur! water.
Jongbroed is erg gevoelig voor verschil in de temperatuur. Een verschil groter als 2 graden kan al een groeiachterstand creëren.
Het formaat voor de bak is heel erg lastig te bepalen. Dit verschilt ook heel erg per variant, aangezien ze niet allemaal even snel groeien.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Maria
Lid FGF
Berichten: 103
Lid geworden op: 22-10-2011 19:51

Bericht door Maria » 24-10-2011 20:38

En welk voer is geschikt? liquid fry? Ik heb ook artemia gekweekt maar daar ben ik niet zo kapot van.
Groetjes,

Maria

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 24-10-2011 21:04

Dat verschilt per variant en jouw doel voor ogen..
Je moet een beetje uitzoeken welke voedingsstoffen alle verschillende soorten voer hebben.
En dat dan op jouw variant afstemmen.

Bij top view ranchu's zie je bijvoorbeeld veel dat ze enkel levend voer gebruiken.
Dan beginnen ze met artemia en zodra hun bek groot genoeg is gaan ze over naar rode muggenlarven.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 24-10-2011 21:17

Probeer ei geel. En later kracht/groeivoer gex ofzo.
Water looien is ook een optie.

Gast

Bericht door Gast » 25-10-2011 00:39

Als je sluiers of goudvissen wilt kweken moet je HEEL veel geduld hebben en niet vreemd opkijken als het de eerste paar keren niet lukt. Er komt erg veel bij kijken: hier een paar punten.

- Wat wil je gaan kweken? Normale goudvissen of sluiers. Sluiers groeien over het algemeen langzamer en hebben vaker defecten.
- Ga je voor Top View of Side View. Dit is erg belangrijk als je bijvoorbeeld Tosakin of Ranchu wilt kweken. Topview vissen hebben een andere bouw en zijn vaak onstabieler met zwemmen omdat de staart horizontaler gedragen wordt.
- Heb je de ruimte? Als je ongeveer 20 eitjes hebt is het opkweken niet zo'n heen groot probleem, dan kom je misschien al uit de voeten met een 200 liter bak, maar als je iets van 100 of 200 goed ontwikkelde jongen hebt, waar moet je die dan laten?
- Hoe is de samenstelling van je leidingwater en ga je het water vaak testen? Vergeet niet dat het opkweken van jonge vis erg veel water kost omdat ze veel voedsel tot zich nemen.
- Wil je defecten wegcullen? Ga je kweken, kom je hier niet omheen! Ga er maar van uit dat ruim de helft van je jonge vis vergroeiingen heeft of krijgt. Ben je dan bereid ze van hun jonge leventje te beroven?
- Wat is je uiteindelijke doel? Wil je een paar jongen zelf houden voor de grap, of om verder mee te kweken, of ga je de jongen weggeven of verkopen? Verwacht geen winst. Kweken kost meer energie en geld dan het opbrengt.

LucasM
Lid FGF
Berichten: 189
Lid geworden op: 23-10-2011 17:57

Bericht door LucasM » 25-10-2011 10:03

bij mij ging het de eerste 3 keer goed
en daarna mislukte het elke keer :(
ik baal er wel van dat mijn laatste keweek mislukt is want de ouders waren oranda en black moor dus wou wel de uitkomst weten :P

Maria
Lid FGF
Berichten: 103
Lid geworden op: 22-10-2011 19:51

Bericht door Maria » 25-10-2011 17:07

Nou ik heb een ruykin mannetje en voor de rest heb ik twee gewone sluiers en een moor. Dit
zijn alle dames bij mij. Dus tja eigenlijk zou ik daar graag een leuk kleintje aan over houden op den duur als ik een rio 400 heb. Aangezien mijn mannetje een ruykin is zit deze soort er zeker in. Mijn doel is niet om er geld aan te verdienen maar ik doe het gewoon om uiteindelijk 1 of 2 eigen kweekjes over te houden. Cullen vind ik geen probleem, want ik doe de visjes dan bij hun ouders in. (hoef ik het klusje niet te klaren, wordt heel snel voor mij gedaan)

Ik heb een 30 liter aquarium tot mijn beschikking en een plastic opberbox waar ongeveer 50 a 60 liter in kan.
Groetjes,

Maria

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 25-10-2011 18:47

Met gewone sluiers bedoel je Fantails?
Als je een Ryukin met een Fantail kruist heb je groot kans op een Ryukin.
Mijn eigen kweek is ook een kruising tussen Ryukin en Fantail.

Het bij de ouders in de grote bak gooien is alleen voor een korte periode.
Ze zullen al snel te groot worden, waardoor de ouders de visjes met rust laten.

Ik zou meteen beginnen met de 50-60liter bak, dit moet voldoende zijn de eerste 3 a 4 maanden voor 2 a 3 visjes.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 07-12-2011 17:49

Even dit onderwerp terug hervatten. Dus 4-6 keer per dag voeren om de 2 a 3 uur.
Wat voer je best de eerste dagen/weken en wat daarna?

Ik had gelezen dat je het volgende kan voeren, maar wat wanneer?:
- eigeel
- gex
- artemia
- rode muggenlarve
- ...
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Plaats reactie