Voer- en waterbeleid baby sluiers

Je eigen kweekverslag,verhalen,tips en meer [leden]
ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 07-12-2011 19:23

Wat, hoeveel, hoevaak en wanneer je voert is geheel aan wat je wilt bereiken.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 07-12-2011 19:27

Dat begrijp ik wel.
Maar het is voor mij niet vanzelf sprekend dat je eender wat in elke cyclus van het groeiproces geeft.
Dus wie hier ervaring mee heeft mag me even melden wanneer hij wat gaf in de groeicyclus.

bv.: rode muggenlarve ga je nog niet voeren als ze 6 dagen oud zijn (nu een overdreven voorbeeld, maar dat bedoel ik dus)
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 07-12-2011 19:47

Dat kan je alleen niet voeren omdat het dan nog niet in hun bek past :lol:
Elke vis is anders, genetica speelt een grote rol en van hieruit moet je eropin spelen wat je wilt bereiken.
Het is dus eigenlijk een kwestie van kijken hoe de vis erop reageert wanneer je een bepaald iets doet.

Zelf zou ik beginnen met levend Artemia.
In de fase voor ze zwart worden (schutkleur) is de groei belangrijk.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 07-12-2011 19:49

hmm :) ben nu op mijn gemak delen van het boek 'goldfish varieties and genetics' aan het vertalen. En heb ook nog een boek goldfish breeding van dezelfde schrijver besteld.

Ik zal er wel uitkomen. En het is inderdaad door ervaring dat men het zal leren. Elke kweker heeft zo zijn geheimen :)
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

christa41
Lid FGF
Berichten: 329
Lid geworden op: 28-11-2011 16:56

kweek gewone goudvissen

Bericht door christa41 » 10-12-2011 18:47

gewone goudvissen kweken is easy. sluiers is weer een ander verhaal.

hier mijn verhaaltje,
vorige lente heb ik pompen en kleine koi overgenomen van een kennis. ik moest echter wel de goudvissen ook nemen. na een paar weken in de vijver begon de boel te paaien. ik had er waterhyacinten in drijven en die zijn blijkbaar ideaal afzet materiaal. mijn toen twee jaar oude koi herman zag er wel wat in en deed vrolijk mee. de wortels van de waterhyacint zaten vol met licht gele eitjes. maar ook op de waterpest zaten genoeg eitjes.

ik besloot een paar takken uit het water te halen met wat eitjes en die in een glazen bak te doen. van een lege jampot een paar stenen , filterwatten en een luchtslangetje door een pijpje had ik een filtertje gemaakt. daar gingen de takken met eitjes in. in totaal 10 liter water :D druppeltje esha 2000 erin om schimmelen van onbevruchte eitjes te voorkomen. en ja hoor 4 dagen later had ik visjes aan het glas en aan de planten hangen. van af dat moment ben ik elke dag water gaan verversen. met een luchtslangetje hevelde ik elke dag de helft water af, wat dan weer aangevuld werd met kraanwater.

na 2 dagen begon ik met voeren. een beproeft middel is met een vijzel fijn gewreven tetramin (van me vader geleerd) . de jongen groeiden snel, met de daarbij behorende grootte verschillen. ik heb niet geculd. ik begon met ongeveer 50 eitjes en ik hield 18 visjes over. deze groeiden gestaag door. toen ze een cm of 5 waren zijn ze naar mijn kennis gegaan die het wel interresant vond. en ik vond gewone goudvissen niet echt boeiend. maar om de gehele ontwikkeling te zien was leuk.
live isn't all gold. at least my fish are

Plaats reactie