Voorbereidingen en plannen kweken.

Je eigen kweekverslag,verhalen,tips en meer [leden]
Plaats reactie
vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Voorbereidingen en plannen kweken.

Bericht door vissengek12 » 20-05-2012 21:42

Over een tijdje wil ik toch weer een kweek opzetten van mijn Demekin Butterfly x Demekin Calico.
Nu wil ik me zo goed mogelijk voorbereiden en het allemaal ook zo goed mogelijk doen als mogelijk.

Ik heb zelf in gedachten om de vissen op te kweken in een 60 liter bak tot ze ongeveer 1,5 a 2 centimeter zijn (rond een maand?). Dan wil ik ze in een grote ton buiten in de tuin zetten. Simpelweg omdat ik daar de meeste ruimte heb (de ton is ongeveer 300 liter).

Het beste zou zijn als ik van de ton een groenwater ton kan maken. Maar dat gaat allemaal niet lukken denk ik omdat we ondertussen dan in augustus zitten.


Wat ik in gedachten heb:


In de 60 liter

-Een thermostaat die op 23 graden staat (overbodig?)
-Luchtpomp met eventueel sponsfilter (sponsfilter overbodig?).
*-Bij elke verversing filter schoonspoelen.
-Elke ochtend 50% waterwissel en eventueel s'avonds nog poep afhevelen (ook kleine verversing dus).
-elke 3 uur voeren d.m.v voederautomaat (begint om 9 uur s'ochtends tot 21:00 uur, dus 5 voedingen per dag).
-Baby's cullen op alle minpunten die ik kan vinden.
-Drijplanten.


Als de vissen een lengte hebben bereikt van rond de 1,5 a 2 cm gaan ze naar buiten in een ton van 300 liter.

In de 300 liter

- Een thermostaat die op 23 graden staat (overbodig?).
-Luchtpomp met eventueel sponsfilter of een filter (3weken ingedraaid) dat 400l/h rondpompt (wat vinden jullie?).
-Groen water?
-In ieder geval algen (de bak staat nu al vol met water zodat de randen bealgt kunnen worden.
-Elke 4 uur voeren d.m.v voederautomaat (begint om 8 uur s'ochtends tot 20:00 uur, dus 4 voedingen per dag).
-Elke week 2x 40 liter water verversen.
-24/7 beschikking tot alg als voer en kleine beestjes.
-Waterpest en drijplanten


Het enige nadeel van de ton buiten is dat er beesten in de bak kunnen komen (larven enzo).

De vragen
-Is dit een goed plan?
-Wat moet ik nou voeren aan de baby's? Wat voeren jullie?
-In augustus (als ze als het goed is in de 300L zitten) ga ik 2 weken op vakantie. Zou dit goed kunnen gaan als ik het voerbeleid inkort (2 a 3 voedingen) en een ingedraaid filter gebruik en van tevoren 80% ververs?
-Wat ben ik nu vergeten en wat zijn jullie tips aan mij?

Hopelijk is het overzichtelijk en kunnen jullie me helpen :p

Catfish Eline
Lid FGF
Berichten: 623
Lid geworden op: 22-10-2011 20:15

Bericht door Catfish Eline » 20-05-2012 22:22

Voor in de 60 liter;

-Thermostaat nodig op 23 gr. thermometer in bakje hangen ter controle.
-Luchtpomp nodig, heb ik na een week aangezet de eerste dagen zo veel mogelijk met rust laten,(zwemblaas moet zich vullen) na drie dagen na uitkomen van de eitjes beginnen met voeren, ik heb gekozen voor vloeibaar artemia, na een week levend artemia, zelf gekweekt.
-ik heb na drie weken sponsfilter geplaatst op luchtpomp, om de twee dagen sponsen uitspoelen.
-'s morgens en 's avonds 50% verversen, vaak 's morgen 70% let op precies dezelfde temp.
-planten?, ik had wat limnobium als schuil mogelijkheid, daar zaten ook de eitjes in.
-ik heb ze eerst in klein curverbakje gehad en toen ze goed konden zwemmen wat grotere en met 4 weken in de 60 liter.
-geen gebruik van voederautomaat gemaakt, bij voer levend artemia kan je dit niet gebruiken en ik stampte het voer fijn net voor het voeren dus zo vers mogelijk houden, A+, Hikari paars groen rood, heb 6 keer op een dag gevoerd.
Afbeelding

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 26-05-2012 11:25

Zijn er al eitjes? :)
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Bericht door vissengek12 » 26-05-2012 11:55

Bedankt Eline!
Hier ga ik zeker gebruik van maken.

@ Sanne, nee nog niet.
Ik ben ook bang dat het uitgesteld moet worden..
Heb afgelopen week tehoren gekregen dat ik met een vriend mee mag op vakantie. En daarnaast heb ik mijn eigen vakantie nog.
Denk dat het slimmer is dan weer te wachten :roll: Ga namelijk al over 3 1/2 week. dan een week rust en dan weer 2 weken :)

En ik heb gister iets ontdekt waar ik niet echt blij van word. Komt zo in het cafe te staan...

Plaats reactie