Fancy Goldfish kweekje van Ferry

Je eigen kweekverslag,verhalen,tips en meer [leden]
Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Fancy Goldfish kweekje van Ferry

Bericht door Ferry » 08-07-2012 20:47

De laatste tijd zijn de vissen bij mij in de vijver flink aan het paaien geweest. Dit resulteerde in letterlijk een paar honderd jonge vissen voor zover ik in kon schatten. Aangezien ik geen overbevolking wil moet er toch wat gebeuren. Een gedeelte is ondertussen door de vissen zelf opgegeten maar er zitten er nog een hoop in.

Aangezien ik ook wel benieuwd ben heb ik een 60cm bakje met bruissteentje en 100% vijverwater binnen staan waar ik nu een stuk of 60-100 visjes in heb zitten. Ik zag al wat visjes zonder rugvin, dus ik hoop dat er een mooie ranchu tussen zit ;)
Ik ga op dit grote bestand streng selecteren en uiteindelijk maar een paar vissen overhouden. Het lijkt me ook wel leuk om een paar leuke visjes zelf op te gaan kweken. Ik heb er al een aantal geculled die niet zo best zwommen. Watertemperatuur buiten was ongeveer 21 graden dus dat komt overeen met binnen.

Iedere dag 1 of 2 emmertjes verversen met vijverwater.. voeren hoeft niet echt aangezien er heel veel klein leven in het water zit. Ideaal dus.
Iedere dag ook even met het net door de vijver om zoveel mogelijk het restant aan jongen te vangen.


Hieronder een filmpje:


Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 08-07-2012 20:54

ziet er goed uit :)
Je kan zelfs al een grootte verschil zien tussen de verschillende visjes.
Ik ben wel reuze benieuwd hoe ze zich ontwikkelen en welke soort sluierstaarten het worden
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 10-07-2012 09:52

Dit is de eerste keer dat ik tracht om goudvisjes op te kweken, als jullie tips hebben hoor ik ze graag natuurlijk.

Op dit moment zijn de vissen nog te klein om goed te kunnen onderscheiden en nu cull ik alleen de slecht zwemmende visjes. Zodra de vissen wat groter zijn zal ik alle 'vuilnisbakkies' gaan uitselecteren (al zal ik me best slecht voelen om gezonde visjes te cullen..).

Ik heb ze nu twee dagen binnen en onderstaand is eigenlijk het enige dat ik doe qua onderhoud en voeren.
De vissen zitten in 100% vijverwater +/- 50liter zonder filtering en met een bruissteentje.
Elke dag ververs ik 1 emmer (+/- 25%) met vijverwater. Hiermee schep ik dus al een hoop klein leven/voedsel mee uit de vijver.
Daarnaast wrijf ik 2/3 maal per dag een klein beetje eigeel fijn in het water.

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 10-07-2012 10:03

Het eerste legsel van een vis is vaak cull.
2e legsel 75%
3e legsel 50%

Dit volgens ervaring van een kweker. Die 75 en 50% is minimaal.

Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 10-07-2012 10:05

Ik weet niet of het eerste legsel is van deze vissen. Van sommige vissen weet ik dat ze vorig seizoen ook gepaaid hebben.

We zullen zien.. het is een leuke leerschool :D

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 10-07-2012 11:07

Het is inderdaad een leuke leerschool :)

ben benieuwd hoe ze opgroeien in vijverwater..dat is weer eens wat anders dan leiding en aquarium water.
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

martijn260176
Lid FGF
Berichten: 708
Lid geworden op: 18-11-2011 21:11

Bericht door martijn260176 » 10-07-2012 12:49

Ik hem "mijn eerste kweekje" ook in vijverwater gehouden en ik heb geen problemen gehad. Wel heb ik ze wat bijgevoerd met eigeel en artemia en nu watervlooien. Zitten een paar leuke dikkertjes tussen :lol: , en ze beginnen nu meer kleur te krijgen.
Wie een kuil graaft voor een ander, heeft zijn eigen vijver al af.

Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 10-07-2012 13:29

Heb je ze uit de vijver gehaald Martijn of in de vijver gelaten? Heb je foto's? :)

martijn260176
Lid FGF
Berichten: 708
Lid geworden op: 18-11-2011 21:11

Bericht door martijn260176 » 10-07-2012 14:17

Ik heb na het paaien een watersla (met eitjesaan de wortels) uit de vijver gehaald en in een emmer met vijverwater gestopt. Deze heb ik toen binnen gezet.
Verder heb ik na het uitkomen van de eitjes, om de dag 80% waterwissels gedaan met vijverwater wat ik steeds een dag eerst op temp. liet komen
De visjes heb ik wel steeds een paar keer per dag bijgevoerd met eerst wat eigeel, toen ze wat groter werden artemia en nu geregeld watervlooien.
Op dit moment heb ik de visjes (nu nog 9) in een speciekuip in de vijver drijven. In de kuip heb ik gaatjes geboord, dus als ik wat water uit de kuip schep strromd er vers vijverwater terug de kuip in.

Wel is het grappig om te zien dat er toch wel een flink grootte verschil is in de visjes, maar ze eten goed en groeien ook. Het zullen zeker niet de mooiste visjes zijn, gezien ik niet cul op kleur of vin(vorm) of iets dergelijks, wel zaten er een paar hele kromme visjes tussen, die zijn er wel uit.
Heb ze puur apart gezet omdat ik nog nooit jonge visjes gehad heb en wij erg nieuwsgierig waren naar de ontwikkeling, zeker voor de kinderen.
Vanaf nu ga ik niks meer met nieuwe eitjes doen.
Ik zal eens kijken of het lukt om wt duidelijke foto's te maken, ben niet zo'n fotograaf, maar ik ga m'n best doen.
Wie een kuil graaft voor een ander, heeft zijn eigen vijver al af.

martijn260176
Lid FGF
Berichten: 708
Lid geworden op: 18-11-2011 21:11

Bericht door martijn260176 » 10-07-2012 14:19

Oja, voordat ik het vergeet. Nu pers ik af en toe ook wat korreltjes fijn en dit eten ze ook goed. Reageren al bijna net zo als de grotere sluiers in de vijver :D
Wie een kuil graaft voor een ander, heeft zijn eigen vijver al af.

Plaats reactie