Wormen bij Keizertetra

Warm water discussie [leden]
Plaats reactie
GoldenFish
Lid FGF
Berichten: 407
Lid geworden op: 27-12-2012 14:42

Wormen bij Keizertetra

Bericht door GoldenFish » 28-03-2013 17:46

Hallo lieve mensen, sinds een poosje ben ik eigenaar van een 7tal prachtige Keizertetra's.

Begin van de week ontdekte ik echter een vreemde bloederige plek op de huid van twee van de vissen, allebei vrouwtjes. Ik heb dus de hele week wat extra water ververst en de vissen in de gaten gehouden. Nu weet ik dat ik een hele tijd geleden ook al een worminfectie had bij mijn zwaarddragers en toen heb ik uit ellende, omdat alle kuren die ik geprobeerd heb niet aansloegen, die zieke vissen maar uit de bak verwijderd. Daarna ging het dus weer een aantal weken goed, de jonge visjes deden normaal groeien, eten, maar sinds begin van de week is het dus weer raak. Ik denk dat de Keizertetra's de wormen zelf mee genomen hebben vanuit de dierenwinkel. Toen ik ze kocht zagen ze er gezond en levendig uit, en eerlijk gezegd die ik in het gedrag ook geen verschil, ze eten, ze zwemmen lekker rond en de mannetjes zijn de hele tijd aan het pronken.
Eergisteren kwam ik bij één mannetje een soort zakje tegen gevuld met vloeistof onder zijn kin, en bij de vrouwtjes zag je nu echt een witte worm uit de wond komen. Ik heb even gekeken op google en toen kwam ik deze foto tegen van een tetra die hetzelfde heeft, maar dan in zijn staart en soms zitten ze zelfs in het oog van de vis.. :(

Mijn vraag is nu: welk middel ga ik tegen deze plaaggeest gebruiken want ik ben een beetje teleurgesteld in de middelen van Sera. Vroeger leken die veel beter te werken dan vandaag de dag, wie weet hebben ze de samenstelling van het middel wel zitten veranderen :?

Foto:
Afbeelding

Irene
Lid FGF
Berichten: 1221
Lid geworden op: 24-01-2012 11:13

Bericht door Irene » 30-03-2013 11:04

Kunnen het geen bloedzuigers zijn? Ik heb even in mijn medische vissenboek gekeken en vond ze daar wel wat op lijken. Nu weet ik het niet zeker hoor, je zal dit waarschijnlijk beter kunnen beoordelen. Maar om dat te behandelen kan je de vissen zoutbadjes geven. Helaas leggen ze wel eitjes en om daar vanaf te komen zou je alle planten moeten weggooien en de bak helemaal legtrekken en een paar dagen droog laten staan. Tenminste, volgens het boek. :)

GoldenFish
Lid FGF
Berichten: 407
Lid geworden op: 27-12-2012 14:42

Bericht door GoldenFish » 31-03-2013 11:31

Ik heb geen idee of het bloedzuigers zijn joh, ik heb deze parasieten nog nooit gezien! Ik ben gisteren wel naar Dino geweest en die heeft een poeder mee gegeven voor wormen. Dat heb ik gisteren gelijk in de bak gedaan maar vandaag zie ik opnieuw nieuwe blaasjes op de vissen die ik nog niet eerder had gezien, deze keer vooral op de staart en de buikvinnen :( Wat een gedoe.. ben toch echt niet van plan WEER al mijn vissen te cullen. Ik heb nog poeder over voor 1 behandeling dus we gaan het zien :cry: :cry: :cry:

Visje
Lid FGF
Berichten: 2913
Lid geworden op: 19-01-2012 21:35

Bericht door Visje » 31-03-2013 12:58

Wat heb je toch ook een vage ziektes op de wereld... :roll:

Ik hoop dat die poedertjes helpen, frost.

Irene
Lid FGF
Berichten: 1221
Lid geworden op: 24-01-2012 11:13

Bericht door Irene » 31-03-2013 13:10

Ik hoop het ook! Bloedzuigers laten wel plekken achter op de vis. Een soort rode wonden, die dan weer kunnen infecteren / schimmelen en zo.

Plaats reactie