Een zeer karaktervolle tropische vis: de Betta splendens

Warm water discussie [leden]
Brian
Lid FGF
Berichten: 2350
Lid geworden op: 22-10-2011 21:31

Bericht door Brian » 07-07-2012 10:45

Fish house
http://www.bettaterritory.nl/BT-Gallery ... ryV3-0.htm
Wie oude kennis koestert en voortdurend nieuwe vergaart, mag een leraar van anderen zijn.

vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Bericht door vissengek12 » 07-07-2012 11:15

Dat is echt heel erg gaaf vind ik :)
Zo kan je wel goed zelf een stelling maken met die bakjes...
Nu komt er wss nog een reactie dat het zielig is in die bakjes, maar dat is echt alleen omdat mannen niet bij elkaar kunnen.. Ik denk niet dat ze daar hun hele leven in zitten.

Gaaf ook om te zien naar de eerdere jaren bij die man. Zie je de hobby echt groeien.

Irene
Lid FGF
Berichten: 1221
Lid geworden op: 24-01-2012 11:13

Bericht door Irene » 07-07-2012 11:41

Goh ik wist helemaal niet dat betta's zo klein gehouden konden worden. Ik vind het vaak maar sneu als vissen in nano aquaria worden gehouden, maar dat het voor de vissen in te grote aquaria ook vermoeiend kon zijn wist ik niet. Vind betta's echt prachtige vissen, maar ze kunnen niet in mijn bak, omdat ze een te hoge temperatuur moeten hebben. Maar als ze toch niet zo groot hoeven schept dat ook weer mogelijkheden.. :lol: Aargh waarom zijn vissen zo leuk?!

Irene
Lid FGF
Berichten: 1221
Lid geworden op: 24-01-2012 11:13

Bericht door Irene » 14-07-2012 16:48

En vandaag heb ik een bak gehaald voor toekomstige betta :oops:

Gast

Bericht door Gast » 24-08-2012 02:42

Betta's horen echt niet in zulke kleine bakjes. Dat grote bakken vermoeiend voor ze zijn is totale onzin. Ik heb een harem in een meterbak gehad en dat beest gedroeg zich veel beter dan degene die ik tijdelijk in een 40 cm. had. Dat verschil was echt enorm. Betta's zijn nieuwsgierige en intelligente vissen die wegkwijnen in kleine bakjes. Daar is gewoon niet genoeg in te ontdekken waardoor ze afgestompt gedrag gaan vertonen. Denk je dat die rijstvelden ook maar 40 cm. zijn? Daarin patrouilleren ze ook meters de hele dag door en ze gaan dan echt niet dood omdat ze vermoeid zijn. Dat hele 'kleine poeltjes'- verhaal is een excuus om deze prachtige vissen veel te klein te behuizen.

Brian
Lid FGF
Berichten: 2350
Lid geworden op: 22-10-2011 21:31

Bericht door Brian » 24-08-2012 07:51

De info komt van Betta's 4 all.
Deze mensen hebben heel wat meer ervaring.
In rijstvelden zijn heel wat poelen, het zijn geen vijvers.
Wie oude kennis koestert en voortdurend nieuwe vergaart, mag een leraar van anderen zijn.

Irene
Lid FGF
Berichten: 1221
Lid geworden op: 24-01-2012 11:13

Bericht door Irene » 24-08-2012 08:54

Plus in deze velden komen heel veel betta's voor, die allen hun eigen territorium hebben. Ze zwemmen dus niet zo'n heel veld door, maar blijven in hun eigen deel. Ik heb echt zó veel informatie gezocht. Bij verschillende betta splendens verenigingen gecheckt in verschillende landen, bij meerdere kwekers en aquariumzaken (en dierenwinkels, maar zoveel waarde hecht ik niet aan hun informatie), en allen zeggen ze dat dit echt een ruime bak is.

Gast

Bericht door Gast » 24-08-2012 12:19

Dan nog is het gedeelte waar ze in blijven veel groter dan een nano of zelfs een meterbak. Er is geen excuus om een Betta zo klein te huisvesten. Ik vind het echt vreemd dat liefhebbers van de meest mishandelde/onbegrepen vissoort, de goudvis, hier zo makkelijk in trappen. De Betta is een goede tweede. Ga me niet vertellen dat je geen verschil ziet tussen het gedrag van een Betta in een nano en in bijv. een 60 cm. En ga me zeker niet vertellen dat de Betta in de nano zich gezonder gedraagt.

Irene
Lid FGF
Berichten: 1221
Lid geworden op: 24-01-2012 11:13

Bericht door Irene » 24-08-2012 13:10

Maar er zal toch niet een serieuze kweker van sluiers zeggen dat ze in een nano bak passen, terwijl bettakwekers dat juist wel zeggen. Ik ben dan toch wel benieuwd naar serieuze kwekers die anders zeggen, en waarom.

Gast

Bericht door Gast » 24-08-2012 14:07

Probeer het zelf zou ik zeggen. Laat 'm een paar maanden in die nano zitten en zet 'm daarna in een 80 cm. Dan zie je het verschil. Naast de ruimte voor de Betta zelf is het ook veel moeilijker om een nano stabiel te houden. Door het doorkweken met deze vissen zijn ze erg zwak geworden. Daardoor zullen ze (naast het afgestompte gedrag) sneller ziek worden bij verminderde waterwaardes.

Plaats reactie