Een zeer karaktervolle tropische vis: de Betta splendens

Warm water discussie [leden]
Irene
Lid FGF
Berichten: 1221
Lid geworden op: 24-01-2012 11:13

Bericht door Irene » 24-08-2012 15:03

Dat is niet echt de onderbouwing waar ik naar zoek. Heb je geen artikelen, boeken, websites.. ?

Pat
Lid FGF
Berichten: 2721
Lid geworden op: 27-10-2011 00:00

Bericht door Pat » 24-08-2012 15:09

@Irene: Wat voor bakje heb je gekocht dan voor eventueel een Betta in te doen?
Verder kan ik je geen advies hierin geven want ik weet het ook niet, vindt het wel prachtige vissen.
Is het dan de bedoeling dat er enkel en alleen één Betta man inkomt of nog meer?

Irene
Lid FGF
Berichten: 1221
Lid geworden op: 24-01-2012 11:13

Bericht door Irene » 24-08-2012 15:17

Volgens mij had je het al gezien. :P Maar er komen verder geen visjes bij, daar is de bak te klein voor.

Gast

Bericht door Gast » 24-08-2012 16:13

Tsja, een onderbouwing. Mijn ervaring is de onderbouwing. En ik heb ze ook gekweekt (blijkbaar word je dan heel betrouwbaar gevonden). Andere mensen ervaren ook dat Betta's in nano's veel hangen, terwijl ze in grotere bakken altijd bezig zijn (zoals het hoort). Als er niks te ontdekken is gaan ze maar niks doen.. en daarna worden ze ziek.

Als je trouwens googelt op Betta splendens weten de links op de eerste pagina je al te vertellen dat ze echt niet in nano's thuishoren. Natuurlijk is niet iedere website even betrouwbaar maar als zovelen hetzelfde zeggen ga je toch denken. Daarnaast.. neem je niet liever het zekere voor het onzekere in plaats van alleen af te gaan op de bronnen die aangeven wat je graag wil horen?

Brian
Lid FGF
Berichten: 2350
Lid geworden op: 22-10-2011 21:31

Bericht door Brian » 24-08-2012 16:21

Mijn ervaring is: Ik heb 3 betta's (1 man 2 vrouw) in een 1 m 65 bak. Ik vind deze altiid terug in de bovenste waterlaag tussen drijfplanten en waar de minste stroming is.
Ik heb nog plannen gehad om een paar hq Betta's te kopen maar dit is niet doorgegaan omwille van mijn sluiers.
Als ik moet kiezen tussen sluiers of betta's is de keuze snel gemaakt :D
Verder ga ik hier ook niet verder op in omdat ik te weinig kennis heb over deze soort.
Al wat ik hier geschreven heb over Betta is in info die ik gekregen heb van de stichter van Bettas4all forum.
Wie oude kennis koestert en voortdurend nieuwe vergaart, mag een leraar van anderen zijn.

Ute
Lid FGF
Berichten: 2682
Lid geworden op: 26-04-2012 21:56

Bericht door Ute » 28-01-2013 13:47

Ik wil misschien later dit jaar het 60cm bakje van m'n zusje weer in gaan richten :) Ik zit te denken aan een betta en nog wat kleine visjes erbij.. Maar ik weet nog niet of m'n zusje het er überhaubt mee eens is, maar het blijft mijn bakje dus 8)

Ik kwam deze ook tegen, misschien iets voor Pat? :lol:
Afbeelding

Deze kleuren vind ik ook erg mooi:
Afbeelding

:D

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 28-01-2013 13:56

die witte lijkt wel van plastic. :shock:

Ute
Lid FGF
Berichten: 2682
Lid geworden op: 26-04-2012 21:56

Bericht door Ute » 28-01-2013 14:00

Ik dacht eerst dat hij gephotoshopt was :lol:
Ik heb zelf liever iets meer kleurtjes, maar ik vind hem wel mooi.. Die staart is gaaf :)

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 28-01-2013 14:01

voor heel even kan ik mijn aandacht er wel in op laten gaan, maar om ze nu zelf te gaan houden.. :huh:
dan zou ik echt voor zeewater gaan.

FairyFancy
Lid FGF
Berichten: 42
Lid geworden op: 07-11-2011 13:48

Bericht door FairyFancy » 10-02-2013 11:56

Wauw die witte is echt prachtig! Zo eentje zou ik heel graag hebben!

In allebei mijn 60cm bakken heb ik een Betta splendens man zitten.
In de 60x30x35 een geel/oranje Half moon (kweker) en in de 60x30x30 een witte Crowntail (winkel).
Ze zijn hartstikke lief en doen geen vis of garnaal kwaad.

Wel zijn ze allebei heel erg verschillend van karakter:
Die gele HM is een schijterd en moet echt niks van mij hebben. Hij zwemt rustig door de bak en onderzoekt alles nieuwschierig, maar als ik in de buurt verschijn
dan verstopt hij zich en kijkt me heel wantrouwend aan en dat terwijl ik hem nou al bijna een jaar heb (gekocht vorig jaar op het Vivarium).
Eigenlijk moet ik bekennen dat ik hem niet zo leuk vind, ik had er liever een gehad die me wel leuk vind :shock: :D

En die witte is compleet het tegenovergestelde: hij mag mij wel :) Hij is onwijs nieuwschierig en als ik in de kamer ben hangt hij geregeld voor het raam om
mijn aandacht te trekken. Ook showt hij geregeld zijn vinnen en poseert graag voor de camera (nu moet baasje nog leren om op het juiste moment op het knopje te drukken)

Ps: ik houd mijn Betta's trouwens niet al te warm, ze zitten nu ongeveer op 22C.


Foto's

De geel/oranje Half Moon: mr. Bojangles, helaas zijn zijn vinnen niet in topconditie. Heb weleens geprobeerd hem te lokken met een spiegeltje maar ook dat wil hij niet.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En de witte Crowntail: mr. Jones. Toen ik hem voor het eerst zag in de winkel was hij prachtig met zn vinnen, maar toen ik 2 weken later weer kwam waren al zijn vinnen eraf gevreten.
Ik heb hem meegenomen en zijn vinnen zijn weer aangegroeid, alleen niet zo netjes.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie