corydorassen,appelslakken en crossocheilus siamensis

Warm water discussie [leden]
smooty
Lid FGF
Berichten: 80
Lid geworden op: 26-12-2011 11:46

Bericht door smooty » 29-12-2011 17:44

vissenpoep?hha wat handig zeg :D

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 29-12-2011 20:12

Crossocheilus siamensis kan wel je planten beschadigen wanneer ze de bladeren afschrapen.
Ik heb er zelf ook ooit 1 bij mijn goudvissen gehouden, maar heb deze meerdere malen betrapt op een goudvis.
Hoe groter hij wordt, hoe agressiever, dus ik zou hem zeker afraden bij goudvissen.

Appelslakken eten geen planten, alleen dode bladeren.
Volgens mij is er wel 1 kleur die wel planten eet.. Dus je zal maar net de verkeerde hebben..
Omdat appelslakken dragers van ziektes zijn, maar niet tegen medicatie kunnen zou ik ze niet bij goudvissen houden.
Ze eten wel ontlasting, maar dit komt er geconcentreerd uit en is dus erg giftig.
Per appelslak moet je daarom zeker 10L water rekenen.

Corydorassen eten geen planten.
Zelf heb ik ze nog bij mijn goudvissen, maar zal dit in het vervolg nooit meer doen.
Ik heb er slechte ervaringen mee dat een goudvis er 1tje op probeert te eten met alle gevolgen van dien.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

smooty
Lid FGF
Berichten: 80
Lid geworden op: 26-12-2011 11:46

Bericht door smooty » 29-12-2011 20:42

dus liever geen appelslakken bij sluiers.spijtig maar niks aan te dien.

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 29-12-2011 20:44

Mja dat is mijn mening.
Er zijn genoeg leden die wel appelslakken bij goudvissen houden..
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Kingyo
Lid FGF
Berichten: 517
Lid geworden op: 26-10-2011 20:36

Bericht door Kingyo » 29-12-2011 20:50

Zover ik weet zijn siamese algen eters hele vreedzame dieren en zullen ze nooit op je vissen zitten.

Er zijn wel een aantal andere vissen die agressief worden naarmate ze ouder worden, en op je vissen gaan zitten, die verkocht worden als siamese algen eters.


Tenzij de siamese algen eter ook meerdere aftakkingen heeft met verschillende gedragspatronen waar ik nog niet van af weet.



Over de appelslakken, alleen de diffusa's eten geen levende planten.

Ik heb 7 diffusa's en 1 appelslak van een andere aftakking, ik weet niet welke tak, maar deze eet wel planten.




Wat voor ziektes kan een appelslak bij zich dragen?
Afbeelding

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 29-12-2011 20:59

Oeps, mijn fout!
Ik dacht even aan de Gyrinocheilus aymonieri, die wordt vaak vals al een siamese algeneter verkocht.

Appelslakken zijn prima hosts voor parasieten.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Kingyo
Lid FGF
Berichten: 517
Lid geworden op: 26-10-2011 20:36

Bericht door Kingyo » 29-12-2011 21:38

Oh je bedoelde parasieten.


Uit mijn hoofd zijn dat parasieten die uiteindelijk bij voornamelijk ratten en ook andere zoogdieren terecht komen wanneer de slak geconsumeerd word. Het gaat hier ook om parasieten die de rat met zich meedraagt en door de ontlasting in de slak terecht komt.


Alleen is dan de vraag of deze parasiet(en) schadelijk is voor de goudvis, omdat het voornamelijk zoogdieren betreft.


Weetje hier meer over?


edit:

Heb het even opgezocht:
There are several parasites that have snails as an intermediate host. However, apple snails are relatively resistant to many of these parasites, which are often host specific and do not regenerate in other hosts like apple snails.
However, at least one parasite (Angiostrongylus cantonensis, a nematode, also know as the rat lungworm), uses the apple snail as an intermediate host. This parasite has the rat as its main host, but humans can be infected when raw snails are consumed. In rare cases this infection can cause eosinophilic meningonencephalitis resulting in severe neurological disorders and even death.
But don't worry if you got your snail from a pet shop, the only way the snail can be infected is by living in water were infected rodents (rats or mice) live. And even then, you have to drink the water or eat the snail or your water-plants (on which the parasites attach themselves after finishing their life cycle in the snails and wait there for being eaten by their main-host).
If you suspect your snail from being infected, just keep them away from their main host. This breaks the life cycle of the parasite, and you will get lost of them. Beware that it can take a long time, because many parasites are able to have several generations in their intermediate host. Better thing to do is waiting until the snail has laid their eggs and go on with the young, uninfected snails.
Dus dit betekend dat je er alleen last van zult kunnen hebben als het wildvang betreft.


Ik heb al mijn diffusa's van een kweker, dus dan zou ik veilig moeten zitten.
Afbeelding

Evelien
Lid FGF
Berichten: 3376
Lid geworden op: 07-11-2011 11:45

Bericht door Evelien » 29-12-2011 21:42

Ik had tot voor kort 2 gele appelslakken en die aten echt alles van planten.
Ik dacht ik ga ze te slim af zijn en neem planten met harde bladeren maar ook hier maakten ze korte metten mee, zelf de stengels gingen vlotjes binnen :roll: Je moet er ook rekening mee houden dat deze ook vrij veel uitwerpselen nalaten...
Deze zijn beiden overleden en ik moet zeggen voor mij geen appelslakken meer.

Kingyo
Lid FGF
Berichten: 517
Lid geworden op: 26-10-2011 20:36

Bericht door Kingyo » 29-12-2011 21:45

Waren dit diffusa's?


Bij mij laten ze echt alles heel.


Als je planten opgegeten worden is het geen pretje, duur voer :D
Afbeelding

Evelien
Lid FGF
Berichten: 3376
Lid geworden op: 07-11-2011 11:45

Bericht door Evelien » 29-12-2011 21:59

Dat waren de Pomacea canaliculata.
Ja inderdaad dat heeft mij een hoop geld gekost. Op de duur haalde ik ze van de planten als ik het zag maar als ik mijn rug had gedraaid waren ze er al terug, was best frustrerend :wink: Dus ik heb er even genoeg van :)

Plaats reactie