Rode Lotus

Alles over medebewoners [leden]
Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Rode Lotus

Bericht door Sanne » 09-12-2012 00:56

Ik heb een tijdje terug een rode lotus gekocht. Eerst was ik van plan om deze bij mijn sluierstaarten te zetten, maar omdat het plantje nog heel klein is en het gemakkelijk uit de bodem kan getrokken worden staat het tijdelijk in mijn cocoon aquatic nature.
Nu valt me op dat telkens wanneer een blad zich ontwikkeld en net mooi open staat, dat het zwart wordt en uiteindelijk gewoon loslaat en rond dwarrelt door mijn bakje.
Iemand die dit herkent en misschien weet welke voeding deze plant te kort kan hebben?
Mijn overige planten doen het wel goed in dat bakje.
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Popsy
Lid FGF
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2012 13:10

Re: Rode Lotus

Bericht door Popsy » 09-12-2012 11:33

Sanne schreef:Ik heb een tijdje terug een rode lotus gekocht. Eerst was ik van plan om deze bij mijn sluierstaarten te zetten, maar omdat het plantje nog heel klein is en het gemakkelijk uit de bodem kan getrokken worden staat het tijdelijk in mijn cocoon aquatic nature.
Nu valt me op dat telkens wanneer een blad zich ontwikkeld en net mooi open staat, dat het zwart wordt en uiteindelijk gewoon loslaat en rond dwarrelt door mijn bakje.
Iemand die dit herkent en misschien weet welke voeding deze plant te kort kan hebben?
Mijn overige planten doen het wel goed in dat bakje.
Hoi,

Ik heb een tijgerlotus in mijn bak, 2 plantjes.
Heb ik dicht tegen elkaar gezet. Ze waren echt super klein toen ik ze kocht, alleen n knolltje met 1 blaadje, maar dat is alweer eventjes geleden.
Ik heb het toen heel goed vastgezet met van die plantenklemmetjes. En er zit een klei bolletje bij.
Dat vinden ze volgens mij wel fijn.

Ze krijgen na een paar maanden wortels, en dan zitten ze redelijk goed vast,
mijn vissen trokken ze in het begin er wel eens uit, maar nu niet meer.
Bij mij gaan ze tot het water oppervlakte (worden dan best dikke stengels).
Af en toe knip ik ze dan af. En dan komen er weer nieuwe kleine blaadjes aan.
En ik geef ook planten voeding (easy carbo en profito).
Bij mij doen ze het redelijk goed.
Maar het is zomaar geen hele bos ofzo, ze groeien langzaam vind ik.
Succes! Groetjes

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 09-12-2012 11:55

ik heb ook ooit een rode tijgerlotus gehad en die deed het echt super.

Bij dit plantje zit er ook een kleibolletje bij en ik geef ook dagelijks easy carbo en wekelijks profito.
Ik vind het raar dat er gewoon telkens een bladje open komt te staan deze zwart wordt en afsterft
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 09-12-2012 12:20

Rode lotus vraagt best wel licht..

Zat de lotus nog in zijn bolletje? Zo ja, hoe diep staat deze in de grond?
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 09-12-2012 12:31

deze staat een 3-tal cm in de grond.
Het is een aquarium van 15-20 liter met een 11 watt lamp erboven.
Het kleibolletje hangt er nog aan vast zag ik deze week.
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 09-12-2012 12:47

Kleibolletje eraan vast?
Een lotus groeit uit een knol. Deze hoort maar tot de helft in de grond te staan. De wortels groeien over de knol de grond in waar hij zich uiteindelijk kan vastzetten.
Zet je de knol helemaal in de grond dan gaat hij rotten. Onder die knol moet je ook nog eens een kleibolletje steken met voldoende ijzer.

Wanneer je zelf uitlopers krijgt van lotussen willen die knollen wel eens ontbreken, maar als je ze in de winkel koopt zitten ze er vrijwel altijd aan.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 09-12-2012 13:28

ik zal het plantje nog eens bekijken :)
Maar ik durf het niet regelmatig uit de grond te trekken omdat het nogal fragiel is.
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 09-12-2012 14:17

ik heb het nog is goed bekeken en het plantje groeit dus effectief uit een knolletje.
En er zit geen kleibolletje bij.
Dus nu kan ik er best wel een kleibolletje bijsteken? Heb dit wel niet liggen, dus moet ik even kijken waar ik dit kan gaan halen
Heb het knolletje half in de grond gestoken nu en hoop dat het aanslaat.
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 09-12-2012 15:47

Als je wil dat hij mooi wordt is een kleibolletje geen overbodige luxe.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 09-12-2012 15:49

damn ik had gisteren een bestelling gemaakt bij een planten online shop :) daar hebben ze kleibolletjes..
Ik zal volgende week dan even langs de winkel moeten rijden
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Plaats reactie