bruinalg

Alles over medebewoners [leden]
BioTek
Lid FGF
Berichten: 113
Lid geworden op: 06-11-2011 20:49

bruinalg

Bericht door BioTek » 06-11-2011 21:44

ik heb een vraag omtrent bruinalg.

even de situatie schetsen :

ik heb een bare bottom bak met een aantal nep planten (ik weet niet iedereen zijn smaak). ik hevel dagelijks de ontlasting af ( 2-3 emmers ) en reinig de ramen en 2 keer per week een 60-70 % waterwissel.
het probleem is dat ik de indruk heb dat bruinalg ( normaalgezien een opstartalg) maar niet volledig weg wil gaan en met momenten soms zeer duidelijk wordt ( duidelijk te zien op de silliconenkit randen).

kan dit komen doordat ik teveel water ververs ? of zouden de lampen hiermee te kunnen maken (2 x t8 sylvana daylight)? de bak heb ik nu al meer dan een jaar.
zijn hier oplossingen voor om het te beperken ?

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 06-11-2011 21:53

Alg voorkom je door te zorgen dat je planten optimaal groeien.
In jou geval dus onmogelijk te voorkomen.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 07-11-2011 12:57

Hoi Biotek,

er bestaat een natuurlijk middel dat heet Kifero.
Dat haalt alle alg weg dus ook zweefalg en ook vastzittende alg.
Potje kost iets van €15 en doe je jaren mee. Google maar eerst wat.
Wordt vaker gebruikt bij vijvers ed.

Succes,

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 07-11-2011 15:44

Op het internet staat dat dit tegen draad- en zweefalg is.
In de situatie van draad- en zweefalg zou ik het ook niet gebruiken, aangezien deze 2 algsoorten ontstaan door een ammoniakpiek/hoge ammoniak waarde.
In plaats van een middeltje in het water gooien, zou ik juist de oorzaak opzoeken en deze aanpakken.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Pat
Lid FGF
Berichten: 2721
Lid geworden op: 27-10-2011 00:00

Bericht door Pat » 07-11-2011 19:33

Bruinalg is toch ook geen draad- of zweefalg? Denk dat alle koudwaterliefhebbers, met het vele verversen, wel met bruinalg te maken hebben.

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 07-11-2011 19:43

Nee, bruinalg is een compleet andere soort. Daarom heb je ook niks aan dat middeltje.
En ik heb geen last van bruinalg in me plantenbak hoor :lol:
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 07-11-2011 20:45

Volgens Henk Fennes kan je dit middel ook gebruiken tegen bruin alg.
Ze hebben ook een test gedaan tegen zelfs Blaauw alg. Deze waren binnen 2 dagen weg als ik Henk moet geloven.

Het is een natuurproduct dus kan ook geen kwaad zeggen ze?

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 07-11-2011 20:59

Het product kan misschien geen kwaad (alhoewel hij mij niets zal verbazen als er een hoge dosering metaal in voorkomt),
maar de oorzaak van het alggroei (in het geval van staghorn-(draad) en zweefalg) kan wel kwaad.

Bruinalg (kiezelalg) komt als gevolg van een te hoog silicaat gehalte, dus dat kan geen kwaad.
Maar gaat het hier wel daadwerkelijk om kiezelalg, of wordt er verward met baardalg?
Baardalg komt weer als gevolg van een CO2 tekort of door slechte verlichting.
Kiezelalg kan voorkomen tijdens de opstart van een bak door de hoeveelheid silicaat in de bodem icm 100% kraanwater.
Deze beide algsoorten krijgen geen kans in een ingedraaide bak met een goede hoeveelheid goed groeiende planten.

In het geval van de TS zijn er geen planten aanwezig en is het niet te voorkomen.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 07-11-2011 21:01

Zsjonnie daar heb je gelijk in.

Brian
Lid FGF
Berichten: 2350
Lid geworden op: 22-10-2011 21:31

Bericht door Brian » 07-11-2011 21:16

Wat je kan doen is 2 zebraslakken erin steken (ben even de naam kwijt).
Deze eten de hele dag door alg.
Maar slakken kunnen dragers zijn van ziektes.
Alhoewel ik hier nog nooit problemen met had heb wil ik dit toch even vermelden.
Wie oude kennis koestert en voortdurend nieuwe vergaart, mag een leraar van anderen zijn.

Plaats reactie