Planten in een Bare Bottom

Alles over medebewoners [leden]
Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Planten in een Bare Bottom

Bericht door Sanne » 08-11-2011 12:46

In mijn aquarium heb ik anubius op een steen vastgebonden en waterpest/belgisch groen/soort van cambomba geplant in een bloempotje.
Nu zit ik met het probleem dat ik elke morgend de cambomba zie drijven aan het wateroppervlak. Om een of andere reden wordt deze plant door Jiangu uit het potje getrokken.
Hoe kan ik dit voorkomen? Want zo krijgt de plant niet de kans om zich te wortelen.

Tips om planten te bevestigen in een bare bottom zijn welkom :).

Heb zelf nog wel een mooi voorbeeldje gevonden vind ik persoonlijk:
http://www.youtube.com/watch?v=sKlMvG3S ... re=related

Anubius lijkt toch de meest geschikte plant te zijn om een mooie bare bottom tank te maken.
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 08-11-2011 14:11

Haha blijf je nou naar Sakura van Koko's goldfish forum refereren :lol: Ik kan ook wel begrijpen waarom je haar bak mooi vind. Zij wisselt overigens erg vaak van planten wat dan weer wel jammer is.

Dat uittrekken van de cabomba kun je denk ik niet voorkomen of misschien met meer groenvoer voeren. Maar het blijven goudvissen he ;) Hier bleef de cabomba wel in de spons zitten na een tijdje maar hij verslijmde helemaal om vervolgens in een mini versie terug te komen.

Planten in een barebottum kunnen gerust, we hebben hier zelf valisneria (in filterspons),ienieminie cabomba(aangezien bash die nooit heel laat), java varen op hout, java mos op steen, anubias(verschillende soorten) op steen en hout, hoornblad en waterpest (drijvend) en mosselplantjes.

Er zijn heel veel manieren om planten vast te zetten. Als ik ijn camera heb dan zal ik je de foto's laten zien van de vallisneria die hier letterlijk uit blauwe filterspons groeit. Valisneria kun je als het voorzichtig doet ook vastbinden (wel in de stroming) aan de kleine verdikking onderaan, bij de staartwortel zeg maar. Als deze goed groeit maakt hij vanzelf uitlopers aan die je of kunt weghalen of opnieuw kunt vastmaken hoe jij het wilt of gewoon in het wilde kunt laten groeien.

Anubias zijn hele mooie en stevige planten, maar wel langzaamgroeiers en vrij vatbaar voor bruinalg/penseelag. Java varens idem.

Java mos groeit hier echt goed en bash en goldy blijven er gelukkig van af. Hoornblad en waterpest kun je gewoon door het water laten drijven. Bij ons blijven ze vast hangen aan het hout of aan een anubia en dan krijg je een mooi dakje boven je bak ^^

Je kunt best veel kanten op met creatief denken. Ik heb ook alweer een heel ander idee met filterspons en plexiglas, als dat lukt dan zet ik zeer zeker een how to hier op het forum :)
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 08-11-2011 15:33

Mijn anubius op steen is al flink aan het groeien :). De waterpest verslijmt wat naar mijn mening. En de cambomba drijft nu ergens aan het wateroppervlak.
Het belgisch groen zit voorlopig nog vast, maar het zijn dan ook mini jonge stekjes nog :).

Aan filterspons heb ik ook al gedacht. Niet om jou te beledigen maar ik vind het niet echt supermooi. Ik vind het zo een gek zicht een stuk spons in het aquarium. En houd dit niet vrij veel vuil op aangezien het een filterspons is?

plexiglas? Wat ben jij van plan? :p
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 08-11-2011 16:06

Ik snap wat je bedoelt met de filterspons dat het zo denderend uitziet. Dus ik ben niet beledigd, vind het ook niet echt uitzien xD Nou moet ik wel zeggen dat onze bak een slecht voorbeeld is want ik heb de stukken spons ook niet verstopt en je ziet ze gewoon. Zet ik deze echter achter een stuk hout dan zie je de spons niet meer maar wel een prachtige bos valisneria die achter het hout uit komt. Je kunt ook het filterspons zo knippen dat het best klein is en je het niet ziet als je er een steen oplegt. Dit verkleint dan ook meteen de kans op glasbreuk.

Je moet ook niet vergeten dat ik echt dikke stukke spons heb gebruikt en het niet door de helft heb gedaan. De sponzen die er nu nog inzitten zien er inderdaad niet uit maar het werkt wel ^_^

Je kunt zelfs en dat is een idee waar ik net aan dacht, een dik stuk wortelhout pakken met 1 of 2 takken. Aan de achterkant van het hout spons bevestigen met draad. Daarin sneetjes maken, plantjes erin steken en klaar is kees ^_^ Dan kun je om de touwtjes te verbergen er nog een anubia op zetten.

Dat hele idee van vuil klopt wel. Er blijft vuil in hangen maar dat is makkelijk op gelost door de spons tijdens het verversen om te draaien in de bak en er de afzuigslang tegenaan te houden dan heb je het grootste gedeelte weg. Wij doen de sponzen met plant en al ook iedere maand in een kaliumpermangaat (spel het volgens mij alweer fout xD) badje om eventueel ziekte kiemen te doden maar ik heb ook weer gelezen dat dit niet per se hoeft.

Op dat hele vuil blijft vasthangen verhaal heb ik dus een idee met plexiglas, maar dat wil ik eerst beter uitwerken voordat ik het post anders zitten dadelijk mensen ermee te klooien en slopen ze de planten.

Gebruik jij trouwens easy carbo? Dat zou verklaren waarom je waterpest verslijmt ;) die kunnen daar namelijk niet zo goed tegen. We gebruiken hier Aquacarbo, is een vergelijkbaar iets maar het is veel goedkoper en naar mijn mening werkt het goed. Hierop groeit de waterpest weer wel.
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 08-11-2011 16:11

daar zeg je zo iets. ik gebruik inderdaad 1x per week easycarbo. Dat zal waarsschijnlijk de oorzaak zijn van het verslijmen van de waterpest. Dit had ik moeten weten.

Je idee van het wortelhout en de spons vind ik nog niet zo slecht :)!

Het is inderdaad een kwestie van creativiteit in zo een bare bottom bak. Ik had deze week heel veel mos op een stuk steen gebonden. Deze steen heb ik eruit gehaald aangezien ik het al zag gebeuren dat ze al het mos er uit trekken.
Misschien toch het proberen waard dan :).
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 08-11-2011 20:49

@ Bash: Cabomba wordt vaak aangeraden als makkelijke waterplant, maar het tegenovergestelde is waar.
Cabomba heeft veel voedingsstoffen nodig om echt goed te kunnen groeien.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 08-11-2011 20:57

ZSjonnie schreef:@ Bash: Cabomba wordt vaak aangeraden als makkelijke waterplant, maar het tegenovergestelde is waar.
Cabomba heeft veel voedingsstoffen nodig om echt goed te kunnen groeien.
Het is niet echt cabomba dat ik heb. Een gemakkelijkere variant daarvan. Maar ik ben de naam vergeten. En die groeit wel heel gemakkelijk, maar dus niet als de vissen het uittrekken :)
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 08-11-2011 20:59

Limnophila sessiliflora?
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 08-11-2011 21:05

Ja dat is hem :) bedankt Zsjonnie
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 08-11-2011 22:01

@Zsjonnie: Dat wist ik al ;) ik zei ook nergens dat die makkelijk is. Ik heb hier zelf cabomba nog in de 60cm staan maar die groeit totaal niet en laat los uit de bodem. (die in de 1.60m groeide even maar bash plukte er telkens aan en nu heeft hij heel veel wortels maar groeit totaal niet) Maar dat geeft niet, de slakken weten er wel raad mee ^^ Alhoewel ik wel slakken ga voeren aan bash en goldy want sommeige eten echt de planten en dan niet de slechte delen -_-
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

Plaats reactie