Bruine aanslag op ruit, Alg?

Alles over medebewoners [leden]
Fancy91
Lid FGF
Berichten: 264
Lid geworden op: 12-04-2013 19:58

Bruine aanslag op ruit, Alg?

Bericht door Fancy91 » 22-04-2014 19:40

Ik heb al even gespeurt op het forum, en bruine alg komt veel voor in een bare bottom las ik.
Ik heb zins een tijdje last van een bruine aanslag op de ruiten en bodem soms.. had dat ook al een klein beetje in mijn bak toen ik grind had, alleen viel het met dat zwarte grind niet zo op..

Ik heb.. jawel zins een paar weken, ofzo weer bare bottom.. nog steeds geen spijt van hoor :D ik miste dat kale zo.. :D


Alleen dat bruine viezigheid ziet er niet zo jofel uit, ik heb ook groen alg, dus ik dacht misschien is dit niet smerigheid maar alg.. vandaar mijn topic hierover.
Omdat ik eigelijk niet zeker weet of het alg is.. ik heb geprobeert foto's te maken, maar behalve een vage vlek op de foto zie je niks.. ik kan met deze camera ook zo fantastisch inzoomen.. :?

Anyway, ik kan nog wel een foto proberen te maken, maar die post ik dan nog wel even..

Maar wat als het alg is.. kan ik daar dan ook wat aan doen?? oh btw.. het is makkelijk weg te poetsen gelukkig!!.. :)

Groetjes Me

Kyoko
Lid FGF
Berichten: 318
Lid geworden op: 04-10-2013 13:01

Bericht door Kyoko » 23-04-2014 11:07

Het kan zijn dat je bak wat uit balans is, hoe lang is het geleden dat je bent omgeturned naar barebottom?
Heb je planten in je bak?
Zo ja hoe groeien deze?

Misschien moet je je water even "laten" testen, misschien heb je te veel amonium in je bak.
Ook te weinig of te zwak licht kan het zijn.
Kortom veel verschillende oorzaken kunnen bruine alg veroorzaken.

Over het algemeen komt deze alg het meeste voor bij pas opgestarte aquaria.
En verdwijnt hij vanzelf als de bak in balans komt.

Ik zou zeggen, eerst de oorzaak achterhalen.
Voor de rest lekker water blijven verversen en blijven poetsen.
Als je en de oorzaak aan hebt gepakt en je blijft het onderhouden is het een vrij makkelijke alg om kwijt te raken.
Ik zou niet of niet zo snel met middeltjes gaan beginnen, want daar haal je de oorzaak niet mee weg.

Fancy91
Lid FGF
Berichten: 264
Lid geworden op: 12-04-2013 19:58

Bericht door Fancy91 » 23-04-2014 17:52

Nee daar heb je gelijk in, een middeltje is handig om het kwijt te raken maar het niet op te lossen.
hoelang geleden... hmm.. ik denk nu 2 en halve week terug ofzo..dat ik het weer heb omgegooid naar bare bottom.. misschien is dat idd de reden.
De planten in mijn bak zijn allemaal nep.. deze groeien dus niet veel haha.. niets eigenlijk ! :D
Ik heb zelf test strips.. maar volgens mij kan ik daar geen ammonium op meten.. moet ik daar even iemand voor zoeken dus.. gaan we doen.
zwak licht.. zou kunnen.. ik heb namelijk led verlichting... :P weet niet of dat ze oorzaak is... ik kan ze wel hoger zetten.. dat ze meer licht geven zegmaar..
en ze staan 2 x per dag aan, voor ongeveel 2 uurtjes s'ochtends en 2 uurtjes s'avonds.. op tijdklok, dus dat kunnen we ook aanpassen als dat de oorzaak is.
Ik zal even rond speuren of er iemand in de buurt is die ook ammonium test.. :p anyway alvast bedankt voor de tips :D

Kyoko
Lid FGF
Berichten: 318
Lid geworden op: 04-10-2013 13:01

Bericht door Kyoko » 23-04-2014 19:20

Waarom maar vier uurtjes het licht aan? Je kan bij een beetje aquarium zaak je water laten testen.

Fancy91
Lid FGF
Berichten: 264
Lid geworden op: 12-04-2013 19:58

Bericht door Fancy91 » 23-04-2014 19:40

Nouja uhm...waarom zo weinig licht aan..goeie.. dat was altijd het advies geweest voor mijn tropische bakje tegen algen.. maar toen had ik wel ander licht.. :P
ik heb dat doorgetrokken uit gewoonte geloof ik.. :P
Heb er anders ook geen verklaring voor waarom maar 4 uurtjes op een dag hihi :) denk je dat het langer moet?

Kyoko
Lid FGF
Berichten: 318
Lid geworden op: 04-10-2013 13:01

Bericht door Kyoko » 23-04-2014 19:58

Ik zou het op tien uur zetten, wel op bouwen. Zodat de bak niet weer een plotselinge verandering te verwerken krijgt. En twee weken is vrij kort na deze verandering. Ik zou het nog even aan kijken. Gewoon lekker verversen en onderhouden met goede filtratie. Mijn bak staat nu een paar maand. En ik heb ook nog steeds wat sporen bruine alg. Balans is de sleutel. Dus voldoende licht goede filtratie en waterverversing. En geduld...;)

Fancy91
Lid FGF
Berichten: 264
Lid geworden op: 12-04-2013 19:58

Bericht door Fancy91 » 23-04-2014 20:06

Haha oke bedankt voor de tips.. ;) Ik zal lekker nog even een paar maanden poetsen en verversen, nou moet verversen altijd wel met goudvissen hihi.. en de lamp opbouwen.. :) bedankt voor je hulp :D

Kyoko
Lid FGF
Berichten: 318
Lid geworden op: 04-10-2013 13:01

Bericht door Kyoko » 23-04-2014 21:42

Graag gedaan hoor.

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 23-04-2014 22:51

Zonder planten hoef je het licht niet op te bouwen hoor.. Gewoon aanzetten zolang je wilt. Lekker hé zo een BB :lol:
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Kyoko
Lid FGF
Berichten: 318
Lid geworden op: 04-10-2013 13:01

Bericht door Kyoko » 24-04-2014 15:00

Oh ja ze had geen planten :lol:

Plaats reactie