Ook hier een aquarium vol met alg

Alles over medebewoners [leden]
ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 27-11-2011 17:13

De oorzaak geef je zelf al aan. Te weinig biomassa.
Oorzaak 2, slecht groeiende biomassa.
Easycarbo toevoegen is prima, maar overschrijd de maximale dosis niet.. Dat is slecht voor zowel de vissen als de planten.
Voeg je ook vloeibare plantenvoeding toe?
En hoeveel T5 buizen hangen erboven? Met of zonder reflectoren? Zwarte binnenkant van de kap of wit?
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 27-11-2011 17:16

Er hangen 2 T5 buizen in met reflectoren. De binnenkant van de kap is wit.
Ik heb nog vanalles staan van vloeibare plantenvoeding:
- profito
- ferro
- kalium potassium
- easycarbo (maar ik gebruik eigenlijk enkel dit :) ). Heb de indruk dat ik van profito juist meer algen krijg.
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 27-11-2011 17:45

De reflectoren mogen eraf.
Als het mogelijk is 1 T5 buis uitzetten. (of de reflector omdraaien zodat die juist het licht blokkeert?)
En profito toe gaan voegen volgens de gebruiksaanwijzing.
Dit samen icm met voldoende goed groeiende biomassa moet het alg wel weg houden.

Profito geeft geen alg. Alg verschijnt bij tekorten, niet bij overschotten (op enkele uitzonderingen na).
De planten hebben voedingsstoffen nodig om te groeien.
Als dit ontbreekt stagneert de groei waardoor alg kans krijgt.
Dat de planten nu slecht groeien is logisch bij veel licht, voldoende C maar onvoldoende sporenelementen.

IJzer en kalium kan je nog even in je kast laten staan, dit is vaak niet nodig.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Gast

Bericht door Gast » 27-11-2011 18:06

Ik heb een tijdje geleden ook een kale bak gehad en toen had ik dit probleem ook. Toen ik later weer op grind en normale planten ben overgegaan was het weer heel snel over. Misschien heeft het iets te maken met de verlichting want die spiegelt natuurlijk op de bodem, dus dubbelop waardoor alg sneller kan groeien? Ik heb geen idee, ik zeg maar wat, maar ik weet wel dat snel groeiende planten algen snel de baas kunnnen. Vergeet niet dat algen al heel snel nagroeien als je één keer te veel voert. Voordat je vanalles gaat proberen zou ik eerst de vissen eens een weekje laten vasten en dan kijken of de algen nog steeds zo snel terug komen. Is dat het geval kun je er eigenlijk wel vanuit gaan dat het met je verlichting te maken heeft.

BioTek
Lid FGF
Berichten: 113
Lid geworden op: 06-11-2011 20:49

Bericht door BioTek » 27-11-2011 18:31

had/heb ik dus ook , het is niet mooi om naar te lijken maar de vissen hebben er geen last van , ik zie het nu als en excuus om meer te poetsen en de bak optimaler te houden.
propje filterwatten om te reinigen doet wonderen op glas en hardbladige planten

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 27-11-2011 19:01

Ik ga nog even afwachten met die reflectoren er uit te halen. Ik heb nu het licht ingesteld op:
- 8.00uur aan - 12.00uur uit
- 15.00uur aan - 19.00uur uit

@Frost: je kan inderdaad gelijk hebben dat de bodem nog eens extra weerspiegeld.

Ik hoop dinsdag of woensdag de javavaren te kunnen vastbinden. Het probleem is dat ik snel groeiende planten niet zo maar kan bevestigen in een bare bottom tank.

Hebben jullie misschien opties?
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 27-11-2011 19:18

Die pauze haalt bij jou niets uit.
Tijdens een pauze moet de bak geheel verduisterd zijn, anders blijven de planten 'wakker'.
Jij gaf eerder al aan dat jou bak daglicht vangt.

De bodem zelf weerspiegelt geen licht. Dit lijkt alleen zo wanneer wij het aquarium inkijken.
Als je van bovenaf in de bak kijkt zul je de kleur van je kast zien.
In jou geval is dit wit, dus dat reflecteert wel weer een groot deel van je licht.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 27-11-2011 19:23

hmm :) dillemma. want toen mijn bak nog een bodem had en beplant was deden de planten het eigenlijk wel heel goed met die reflectoren.
Volgens mij is de grootste oorzaak zoals je al aangaf te weinig biomassa.

Alleen kunnen veel snelgroeiende planten niet zomaar ergens op vastgebonden worden. De meeste van die planten moeten hun wortels in een bodem kunnen hechten.
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 27-11-2011 19:27

Het is niet zo belangrijk dat het snelgroeiende planten zijn.
Het is belangrijk dat de planten goed groeien.

Kijk maar naar nature-style bakken en iwagumi.
Daar zie je veel bakken met enkel mos en/of gras.
Maar door de voldoende hoeveelheid en goede groei is er geen last van alg.

Het belangrijkste nu is dus inderdaad meer biomassa.
Maar je hoeft je niet speciaal te focussen op snelgroeiende planten.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Catfish Eline
Lid FGF
Berichten: 623
Lid geworden op: 22-10-2011 20:15

Bericht door Catfish Eline » 27-11-2011 19:28

Veel waterpest erin doen die kan je aan zuignapjes bevestigen, misschien ook nog wat drijfplanten?
Afbeelding

Plaats reactie