Waterpest gaat constant dood

Alles over medebewoners [leden]
Yoshi
Beheer
Berichten: 648
Lid geworden op: 25-02-2018 11:20

Bericht door Yoshi » 06-01-2019 22:43

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb nooit alg op de pothos wortels gehad, maar het kan zeker wel.
Misschien kwam het doordat de wortels op de filter-uit zaten.
Als je dat krijgt zet de pothos dan terug in aarde-pot en neem een verse pothos en blijf zo afwisselen.

Yoshi
Beheer
Berichten: 648
Lid geworden op: 25-02-2018 11:20

Bericht door Yoshi » 06-01-2019 22:45

merlijnb schreef:Gelijk een nieuwe scape gemaakt, wat vinden jullie?

Zen 👍🏻
Afbeelding

Yoshi
Beheer
Berichten: 648
Lid geworden op: 25-02-2018 11:20

Bericht door Yoshi » 06-01-2019 22:49

michelle schreef:Ik heb ook de pothos gehad en deed het super goed. Groeide heel snel.

Waterpest is een plantje die je sluiers ook graag eten dan wel slopen. Wat groenvoer als eten geven voorkomt misschien het slopen van planten. Heel misschien…...

Als je naar tuincentrum ga waar ze auariumplantjes hebben kijk naar die lange brede graspsrieten, vallisnera of javavaren. Dit zijn plantjes waar je sluiers vanaf blijven. Beide hoeven ook niet in de bodem. Javavaren Kunj je op steen plakken/binden of zoals ik, doe bosje met elastiekje en met zuignap aan het raam. Scheelt ook een hoop vuil vast houden.
Wat heb je met de wortels van de pothos gedaan? ze groeien wel weer aan maar het lijkt of je ze van de plant hebt afgeknipt, je hebt juist de wortels nodig, wortels als bosjes 🤗 die wortels zijn juist degene die de nitraat (vloeibare mest) opslobberen.
Afbeelding

Afbeelding

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 08-01-2019 11:22

De scape in het aquarium is wel erg leuk maar is dit aquarium voor sluiers?Ligt het aan de foto want dat lijkt wel erg klein, meer iets voor een Betta.

Dat hout en stenen is erg leuk maar voor sluiers toch niet echt geschikt. Als ze paaien en door hun lompe zwem gedrag kunnen ze zich hier aan beschadigen. Zou zo en zo even die scherpe punten van dat hout eraf halen. Als je hier de 2 sluiers in hou dan begrijp ik wel de oplopende NO3 waardens gezien het kleine filter en zou ik zeker 2 keer in de week zoveel mogelijk verversen. In water zit meer vervuiling dan iets nuttigs dus kan je zowat al het water verversen. Vooral jonge sluiertjes geven nog groeihormonen af wat het water extra belast.

merlijnb
Lid FGF
Berichten: 43
Lid geworden op: 19-02-2018 10:52

Bericht door merlijnb » 08-01-2019 13:22

Hoi Michelle,

Dat valt wel mee hoor, het is een 80 liter aquarium (Superfish Home 80). Inderdaad niet voldoende, maar ik heb (nog) geen opgefokte sluierstaarten die 40cm worden.
Daarnaast een vriendin die nog tegengas geeft op een 1 meter bak. Daar moet ik nog aan werken de komende maanden ;)

Mijn NO3 ligt altijd rond de 15. Dat is toch niet hoog? Eerder laag zou ik zeggen.
Het filter is voor een 150-300L aquarium met een flow van 540 liter per uur. Lijkt mij ook meer dan voldoende.
Ik maak het filter eens per maand schoon en vervang de actieve koolstof ook wanneer nodig.

Ammonium en NO2 zijn 0 en niet meetbaar.

Ik doe 50% per week waterwissel en monitor mijn waardes regelmatig.

Kortom, die 3 vissen van 2,50 kosten me wekelijks heel veel tijd, maar ik doe het met veel plezier.

Qua aquascape heb je gelijk, dat was ook mijn zorg, maar ik wilde een keer wat anders in de woonkamer dan het standaard spongebob huisje. Wanneer dit voor problemen zorgt doe ik aanpassingen, stuk hout ga ik nog bewerken. Die scherpe hoekjes bevallen mij ook niet. Thx voor de tip!

Een beter perspectief met vissen:
Afbeelding
Vader van 3 sluierstaarten van 1 jaar oud

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 08-01-2019 13:49

Dacht veel kleiner in perspectief met het voerpotje. Dacht z on Betta aquarium met 20 liter ofzo. Inderdaad toont het met vis in een ander perspectief. Zit er dan nog een filter in? Ik zie er maar eentje. In je curve van scan zie je toch pieken NO3 die richting de 80 gaan dat is teveel. Dat is je algen veroorzaker. Maar met verversen te verlagen. Wel handig als je 2 filters heb dan kan je ze om de maand reinigen zodat je altijd een bacterie filter blijf houden.


ik denk dat vele zo zijn begonnen hoor, met iets te klein en partners die dwars leggen. Ik heb indertijd gewoon het aquarium neer gezet toen manlief niet thuis was en toen hij thuis kwam uurtje gedoe en geouwe hoer en klaar. Dit was toen een 260 liter. Een jaartje verder het 1.60 aquarium laten neer zetten op dezelfde wijze. Dit gegeven duurde even langer, een dagje bonje, maar was het waard. Soms moet je gewoon ijzer breken op een harde manier :twisted: :wink:

Ik heb een hele schuur vol liggen met afgekeurde scape toestanden. Door ervaring word je vanzelf wijzer. Ik heb dan wel een telescoop die zijn oog had verwond dus dan leer je wel. Ook heb ik al gehad dat er een sluier klem zat onder een bocht van een stuk hout. Ik kwam thuis en daar lag hij op zijn zij nog iets spartelend eronder maar was uitgeput. hij kon er net onder uit komen blijkbaar. Ik heb ook al eentje klem achter de spaybar gehad. Al met al zijn het soms niet al te snuggere vissen…….

Het scapen is inderdaad wel heel leuk en ik verander ook veel.

Vergis je niet in een visje van 2,75 hoor. Mijn ouwe hap, de moor, telescoop en tumorvis zijn ook pets place visjes, meen toen 4 voor een tientje maar die zijn echt wel reusachtig geworden hoor. Denk dat de tumorvis over de 30 cm was en de telescoop zal daar ook tegen aan zitten wellicht wel langer met staart.

merlijnb
Lid FGF
Berichten: 43
Lid geworden op: 19-02-2018 10:52

Bericht door merlijnb » 08-01-2019 14:01

Denk dat je je vergist in topics :) Ik heb nooit een curve geplaatst.
Mijn hoogste waarde ooit gemeten is in de zomervakantie: rond de 30.

Haha ik denk dat er ooit een 1 - 1,2 meter gaat komen als ik kan overtuigen dat dit mooier staat dan dit design aquarium.

Ik zou namelijk heel graag een 4e vriend willen en dan een buffelrug, dat is mijn favoriete soort.

Voor nu in dit aquarium zit ik aan de max. om het te onderhouden en gezond te houden.
Vader van 3 sluierstaarten van 1 jaar oud

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 08-01-2019 17:33

Is het niet eens zo druk hier en haal ik posts door de war. Er was een algen vraag en was in de veronderstelling dat jij dit was maar zal dan ander wezen. Heb een foto van een jbl scan gezien met NO3 hoog maar zal ergens anders staan van iemand anders. Pffff. Sorry hoor voor de verwarring. :roll:

Plaats reactie