Javavaren

Alles over medebewoners [leden]
Plaats reactie
Goldy
Lid FGF
Berichten: 16
Lid geworden op: 19-02-2019 16:40

Javavaren

Bericht door Goldy » 19-02-2019 18:31

Ik heb vanmiddag een javavaren gekocht voor bij de sluiers en goudvissen. Hoe kan ik die nu planten. Zit in een potje. Kan dit gewoon met potje geplant worden of is hier een speciale manier voor?

wil
Lid FGF
Berichten: 724
Lid geworden op: 27-06-2016 17:18

Bericht door wil » 19-02-2019 18:40

Javavaren kan je op een stukje hout of steen binden is een makkelijke plant die je later kan stekken ook mooi tegen de achterwand

Goldy
Lid FGF
Berichten: 16
Lid geworden op: 19-02-2019 16:40

Bericht door Goldy » 19-02-2019 19:00

Kan hij ook met potje zo geplant worden of moet hij echt op hout?

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 19-02-2019 22:16

Hi Goldy,

In het potje zitten de wortels met geel spul denk ik. Dit is glaswol en moet ervan af. dit is hele fijne schilfertjes glas en goudvissen/sluiers grondelen en je kunt je voorstellen dat dit niet goed gaat komen als ze dit spul naar binnen happen.

Trek dat gele spul zoveel mogelijk eraf en onder de lopende kraan wrijf je met je vingers over de wortels zodat je alles eraf wrijf.

het plantje kan wel in een potje als je dat leuker vind. Dan wat grind erbij in doen om te verzwaren.. De varen hoeft niet in grind. Je kunt hem ook achter een pijp van filter ofzo vast klemmen maakt niet uit.

Bij plantjes altijd het glaswol eraf spoelen. Waterpest en Cambodia etc. even een dagje in een emmer zetten en over de hele dag een paar keer schoon water in de emmer doen. Veel planten kwekers gebruiken gif tegen plant etende beestjes en op deze wijze spoel je het meeste gif weg zodat dit niet in je aquarium terecht komt.

Goldy
Lid FGF
Berichten: 16
Lid geworden op: 19-02-2019 16:40

Bericht door Goldy » 19-02-2019 22:49

Dankje. Ik heb het glaswol eraf gehaald en wat grind in het potje gedaan. Nu las ik wel dat javavaren slecht ertegen kunnen als ze in grind staan. Of is dat alleen als ze in een dikke laag grind zitten.

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 20-02-2019 10:03

Is plant met wortelstok en is inderdaad beter niet diep in grind te zetten. Ik maak me niet zo heel druk om planten want sluiers en planten is vaak moeilijk. Hangt een beetje van je sluiers af. Mijne zijn planten slopers dus plantjes doen het echt geen maanden hier in het aquarium. Ik koop zo nu en dan gewoon nieuwe dat geeft minder frustratie en kost minder dan me best te doen ze laten groeien.

Sluiers grondelen in de bodem en mijne wroeten alles gewoon uit het grind. Ze nemen een hap en zwemmen meteen weg zodat gehele plant uit de bodem word getrokken en later boven in drijft. Sluiers paaien bij voorkeur tussen de planten dus dit wil ook wel schade geven.

Nu zijn mijne wel al groot dus extra kracht maar je heb ook brave sluiers en gaat het heel goed met planten. Dat ondervind je van zelf wel.

Als je plantjes koop moet glaswol eraf en je heb ook met een stuk lood eraan dat moet er ook af. Z on stenen potje of ring of plastic potje kun je laten zitten.

Goldy
Lid FGF
Berichten: 16
Lid geworden op: 19-02-2019 16:40

Bericht door Goldy » 20-02-2019 10:07

Tot nu toe blijven ze er vanaf. Alleen in het potje is niet zo een succes. Het valt steeds om. Dus ga ik het toch maar opbinden.

Plaats reactie