Algen (planten groeien niet echt)

Alles over medebewoners [leden]
Caedes
Lid FGF
Berichten: 199
Lid geworden op: 31-10-2011 14:34

Algen (planten groeien niet echt)

Bericht door Caedes » 03-01-2012 18:02

Waar het me dus in eerste instantie om ging, de bijna zwarte achterwand. Wat me opvalt is dat het eigenlijk alleen zwart wordt rondom de Javavaren die op de achterwand zit.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De Echinodorus Bleheri die nu een beetje donkerbruin zwart is maar toen ik Easycarbo & Profito toevoegde had ik het idee dat het alleen maar erger werd

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


De Nomaphila stricta die opzich wel redelijk groeit maar inmiddels ook wel plekjes begint te vertonen. Opvallend is het blad linksonder (beetje kapot). Daar komt een constante stroom belletjes uit die je ook wel een beetje ziet op de foto

Afbeelding

Vallisneria deed het wel goed maar heb hem verplaatst dus denk dat die gewoon nog een beetje op gang moet komen.

Afbeelding


Rotala Rotundifolia, paar dagen geleden gekocht maar lijkt nog geen enkele poging te doen naar het licht te groeien.
Afbeelding


Heeft er iemand een idee waar dit allemaal aan zou kunnen liggen? Ik ga nu de waterwaardes meten dus die zet ik hier zo ook bij (moet wel bijgezegd worden dat ik vanmiddag ongeveer 50% heb ververst.. Weet niet of dat erg veel uitmaakt? Welke waardes zijn er allemaal nodig?

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 03-01-2012 18:18

pH (1 uur voor het licht aan gaat en 1 uur voor het licht uit gaat), KH, NO3, PO4.
(en hoelang staat de verlichting aan?)

Ik zie een combinatie van penseelalg en baardalg.
Beide algsoorten verschijnen bij een CO2 tekort.

Ik zie een hoop kleine en/of misvormde bladeren.
Duidt ook op een CO2 tekort.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Caedes
Lid FGF
Berichten: 199
Lid geworden op: 31-10-2011 14:34

Bericht door Caedes » 03-01-2012 18:52

ZSjonnie schreef:pH (1 uur voor het licht aan gaat en 1 uur voor het licht uit gaat), KH, NO3, PO4.
(en hoelang staat de verlichting aan?)

Ik zie een combinatie van penseelalg en baardalg.
Beide algsoorten verschijnen bij een CO2 tekort.

Ik zie een hoop kleine en/of misvormde bladeren.
Duidt ook op een CO2 tekort.
pH is nu 7 (gemeten voordat ik dit las, zal morgen 1 uur voordat het licht aangaat en 1 uur voor het licht uitgaat weer meten)

Licht staat nu 11 uur aan (dacht 10 uur maar ga dat dus sowieso naar 10 terugbrengen).
NO3 10mg/l
KH 6/7 (ben beetje kleurenblind dus zie het niet supergoed)
PO4 tussen 0,25 en 1mg/l (wederom kleurenblindheid echt niet goed te onderscheiden, was in ieder geval zeker niet donkerblauw)

Dus Easycarbo gaan toevoegen?

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 03-01-2012 19:06

Je hoeft de pH morgen niet opnieuw te meten..
Dit geeft al een redelijke indicatie.
Wat is de pH van je kraanwater? En filter je over iets van turf oid.?
(Ik heb trouwens hetzelfde probleem met kleuren en testen xD)

NO3 en PO4 zijn goed.. Je had net ververst toch? Dus NO3 ligt eind van de week iets hoger.
Als de planten goed gaan groeien moet je dit wel nog een keer controleren.
KH is prima.

Ik zou zeker Easycarbo (of een gelijk product) en Profito (of een gelijk product) toe voegen.
Groot kans dat je ook minder verlichting moet gaan voeren. Rond de 8 uur.
Zorg ook voor een goede stroming in het aquarium zodat alle voedingsstoffen overal komen.
Nu lijkt het erop dat er weinig stroming is bij de varens op het glas.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Caedes
Lid FGF
Berichten: 199
Lid geworden op: 31-10-2011 14:34

Bericht door Caedes » 03-01-2012 19:23

ZSjonnie schreef:Je hoeft de pH morgen niet opnieuw te meten..
Dit geeft al een redelijke indicatie.
Wat is de pH van je kraanwater? En filter je over iets van turf oid.?
(Ik heb trouwens hetzelfde probleem met kleuren en testen xD)

NO3 en PO4 zijn goed.. Je had net ververst toch? Dus NO3 ligt eind van de week iets hoger.
Als de planten goed gaan groeien moet je dit wel nog een keer controleren.
KH is prima.

Ik zou zeker Easycarbo (of een gelijk product) en Profito (of een gelijk product) toe voegen.
Groot kans dat je ook minder verlichting moet gaan voeren. Rond de 8 uur.
Zorg ook voor een goede stroming in het aquarium zodat alle voedingsstoffen overal komen.
Nu lijkt het erop dat er weinig stroming is bij de varens op het glas.
Nice tnx hier kan ik wat mee :)
Ph van mn kraanwater weet ik niet en kan ik nu ook even niet meten omdatk net van huis ben. Ik filter niet over turf.

Jup had net ververst maar zal over paar dagen weer even meten.

Ok dan ga ik easycarbo en profito toevoegen. Verlichting naar 8 uur komt ook goed. Bak staat wel op mn kamer, is het erg als de boel niet helemaal verduisterd is als de lampen uitstaan?

Doorstroming moet ik even gaan klussen, waarschijnlijk morgen

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 03-01-2012 19:30

Ik vind je pH aan de lage kant, vandaar.

Zolang de bak geen direct zonlicht vangt is het geen probleem.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Caedes
Lid FGF
Berichten: 199
Lid geworden op: 31-10-2011 14:34

Bericht door Caedes » 04-01-2012 15:35

Okey, direct zonlicht vangtie alleen 's ochtends een beetje maar ook lang niet altijd.

Net even de pH van m'n leidingwater gemeten en die is ongeveer 7,5

Wat je zei ZSjonnie, dat de stroming niet goed is in de bak. Zou het denk je zin hebben om zoiets te klussen als jij hebt (pagina 2 van je foto-album)? Dus een lange buis met gaatjes erin. Welke kant zou ik die op moeten richten? En zou dat niet weer extra nadelig zijn voor de hoeveelheid CO2?

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 04-01-2012 15:48

Je zou dan 's ochtends wel een doek voor de bak kunnen hangen (voordat je gaat slapen?).
Zo doe ik het ook met de bak die beneden in de woonkamer staat.
Deze vangt 's ochtends een glimp zonlicht en hierdoor kreeg ik de penseelalg niet weg.

Hoeveel oppervlakte stroming staat er?
Hoe vaak en hoeveel ververs je per week?

Als je zo een lange buis gebruikt moet je een erg krachtige pomp hebben, anders heb je zowat geen stroming.
Hoe staat je stroming nu?
Veel oppervlakte stroming is wel nadelig voor de hoeveelheid CO2, maar essentieel voor gasuitwisseling.
Het hoeft ook niet zo extreem te zijn als bij mij, want dan moet je wel veel CO2 gaan toevoegen.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Caedes
Lid FGF
Berichten: 199
Lid geworden op: 31-10-2011 14:34

Bericht door Caedes » 04-01-2012 16:11

Je bedoelt 's ochtends als ik wakker word een doek ophangen? Denk dat ik gewoon m'n gordijnen dichthoud als de zon begint te schijnen, zal niet zo moeilijk zijn, zie onderstaande foto van hoe die staat
Afbeelding

Zo staat de in- en uit-stroom atm. Er staat een Eheim Proffesional 2 2026 (950 l/u) en een Eheim Ecco 2233 (480 l/u ofzo) op. Ik ververs 1x per week ongeveer 50/60% en tussendoor nog 1x bodem afhevelen, dus dat zal zo'n 20% zijn.
Afbeelding
Afbeelding

EDIT: Zoiets bedoel ik dus gewoon: http://www.youtube.com/watch?v=c3vi9xlB69E

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 04-01-2012 16:32

Gordijn dichthouden 's ochtends werkt ook.. Wij hebben hier geen dik gordijn hangen.

Oke, jij gebruikt helemaal geen uitstromer?
Je kan gewoon standaard eheim uitstroombuizen halen.
Ik zou dan de instroom in beide hoeken zetten en de uitstroom tegenover elkaar zetten.
Dus tegen je zijruiten en dan naar het midden toe richten.

Je hebt nu waarschijnlijk te weinig oppervlaktestroming waardoor je pH zakt.
Met deze hoeveelheid verversen en voldoende stroming zou je pH nagenoeg gelijk moeten zijn aan het kraanwater.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Plaats reactie