vreemde alg ontdekt in aquarium

Alles over medebewoners [leden]
Gast

vreemde alg ontdekt in aquarium

Bericht door Gast » 14-02-2012 16:43

Een hele poos geleden heb ik planten bestelt via internet, en daar zat toen een hele vreemde alg, ik weet niet eens zeker OF het wel een alg is, tussen. Ondertussen heeft deze zich een klein beetje weten te vermeerderen, maar hij groeit niet explosief zoals andere soorten, vandaar dat ik hem heb laten zitten. Ik heb ze nog nooit eerder gezien en weet dus ook niet de naam, en op internet kan ik er niets over vinden.

Je kunt hem het beste beschrijven als een draadachtig "iets", lichtgroen, met takjes eraan, en tussen die takjes zitten altijd één of twee kleine bolletjes, die licht doorschijnend zijn. Zo kronkelt hij langs de bladeren van mijn planten, maar het lijkt erop alsof hij niet doet verstikken, want je kunt hem er ook met een kleine moeite zo tussenuit plukken. De draden zijn niet recht maar lopen in hoeken van ongeveer een halve cm. Als je hem zo ziet doet hij ook wel een beetje denken aan een lichtketting die in een kerstboom hangt :)

Wie oh wie weet om welke alg, wier of wat dan ook ik het heb??

Fotos maken is niet te doen want hij is daarvoor te dun. Dan zou ik echt een hele goede macro lens moeten hebben.

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 14-02-2012 21:15

Ik denk dat je niet ver komt zonder foto..
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Matzu
Lid FGF
Berichten: 459
Lid geworden op: 06-02-2012 20:22

Re: vreemde alg ontdekt in aquarium

Bericht door Matzu » 15-02-2012 10:12

FROST schreef:Een hele poos geleden heb ik planten bestelt via internet, en daar zat toen een hele vreemde alg, ik weet niet eens zeker OF het wel een alg is, tussen. Ondertussen heeft deze zich een klein beetje weten te vermeerderen, maar hij groeit niet explosief zoals andere soorten, vandaar dat ik hem heb laten zitten. Ik heb ze nog nooit eerder gezien en weet dus ook niet de naam, en op internet kan ik er niets over vinden.

Je kunt hem het beste beschrijven als een draadachtig "iets", lichtgroen, met takjes eraan, en tussen die takjes zitten altijd één of twee kleine bolletjes, die licht doorschijnend zijn. Zo kronkelt hij langs de bladeren van mijn planten, maar het lijkt erop alsof hij niet doet verstikken, want je kunt hem er ook met een kleine moeite zo tussenuit plukken. De draden zijn niet recht maar lopen in hoeken van ongeveer een halve cm. Als je hem zo ziet doet hij ook wel een beetje denken aan een lichtketting die in een kerstboom hangt :)

Wie oh wie weet om welke alg, wier of wat dan ook ik het heb??

Fotos maken is niet te doen want hij is daarvoor te dun. Dan zou ik echt een hele goede macro lens moeten hebben.
Zoiets ?


Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 15-02-2012 21:42

Lijkt er op, maar deze zweeft los in het water als een draadje en zit niet echt op het blad. Lijkt wel diezelfde familie als ik het zo bekijk.

Matzu
Lid FGF
Berichten: 459
Lid geworden op: 06-02-2012 20:22

Bericht door Matzu » 15-02-2012 22:27

hmmz, het plaatje is baardalg.

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 15-02-2012 22:53

Nee dat plaatje is staghorn-alg.
Oorzaak ammoniakpiek.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Matzu
Lid FGF
Berichten: 459
Lid geworden op: 06-02-2012 20:22

Bericht door Matzu » 16-02-2012 09:46

ZSjonnie schreef:Nee dat plaatje is staghorn-alg.
Oorzaak ammoniakpiek.
Hmmzz. dat is toch grijs-zwart van kleur. Dit is meer groen bruin.

Maar goed, dan zal m'n zoekmachine niet kloppen :)

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 16-02-2012 14:03

Grijs zwart zou ik zeggen dat jij penseelalg bedoelt..
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Matzu
Lid FGF
Berichten: 459
Lid geworden op: 06-02-2012 20:22

Bericht door Matzu » 16-02-2012 17:57

Goochel jij maar eens op staghorn alg, dan rolt zwart grijs eruit.

"De alg is gemakkelijk te herkennen doordat het grijs-zwart van kleur is (soms ook met een rode tint) en een beetje de vorm aanneemt van een gewei."

Gast

Bericht door Gast » 16-02-2012 19:57

Tja allemaal leuk en aardig maar dit is niet de alg die ik dus heb... :P

Plaats reactie