alg van planten halen

Alles over medebewoners [leden]
Plaats reactie
astrid j
Lid FGF
Berichten: 722
Lid geworden op: 31-10-2011 08:00

alg van planten halen

Bericht door astrid j » 18-02-2012 20:25

Hoe haal je alg van planten af, ik krijg het niet gedaan zonder ze te beschadigen, vooral die javavarens trekken alg aan, ik wordt er gek van, sommige blaadjes zijn gewoon zwart. Ze scheuten wel, maar ook het jonge blad wordt aangetast.
Ik ben voorzichtig geweest met licht, keurig opgebouwd naar 9 uur.
Ik geef 1x per week profito, ververs 50 % ( misschien is dat de oorzaak, door die flinke waterwissels hou je de bak misschien niet zo stabiel) Ik voer 2 soms 3 keer per dag.
Maar is er een manier om die alg van de planten te verwijderen, want met voorzichtig poetsen scheuren ze af.

astrid j
Lid FGF
Berichten: 722
Lid geworden op: 31-10-2011 08:00

Bericht door astrid j » 19-02-2012 16:10

Niemand???

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 19-02-2012 16:17

Wat een haast ;)
Om wat voor alg gaat het?

Ik zie dat je geen carbonaat toevoegd (zoals Easycarbo oid.) dus ik neem aan dat het om penseelalg gaat.
Penseelalg is extreem hardnekkig en kan niet handmatig verwijdert worden van bladeren.
Je zou er direct Easycarbo op kunnen spuiten, dan sterft het zelf af.
Maar dat gaat dan weer moeilijk als je dat niet toevoegt :lol:
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

astrid j
Lid FGF
Berichten: 722
Lid geworden op: 31-10-2011 08:00

Bericht door astrid j » 19-02-2012 16:24

Ja, penseelalg is het, heel donker groen, bijna zwart, maar ik dacht dat met carbo je de algen ook voed, dus heb ik alleen profito gebruikt, raden jullie aan om beide te gebruiken en hoe vaak per week?

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 19-02-2012 16:34

Algen gebruiken voornamelijk dezelfde voedingsstoffen als planten alleen in veel mindere maten.
Wanneer de planten ongeremd groeien, krijgen algen geen kans.
Zodra de plantengroei stagneert door een tekort aan voedingsstoffen, krijgt alg pas de kans.
Daarom is de basis vrij simpel, zorg dat er geen tekorten op kunnen treden, dan blijft de alg weg.
Er zijn maar een paar uitzonderingen zoals staghorn-alg en groene zweefalg die getriggerd worden door een ammoniakpiek.

Ik zou de maximaal aanbevolen dosis Easycarbo (of alternatief) toevoegen zoals op de verpakking wordt aangegeven.
Dit moet dagelijks gedaan worden. Het liefst een uur voordat de verlichting aangaat.
Het zal wel even duren voordat de uitbreiding van penseelalg zal stagneren. Dus heb geduld.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

astrid j
Lid FGF
Berichten: 722
Lid geworden op: 31-10-2011 08:00

Bericht door astrid j » 19-02-2012 17:06

Heel erg bedankt Jan, ik ga morgen direct carbo toevoegen, en geduld oefenen :wink:

Plaats reactie