Paarse alg?

Alles over medebewoners [leden]
Plaats reactie
Ute
Lid FGF
Berichten: 2682
Lid geworden op: 26-04-2012 21:56

Paarse alg?

Bericht door Ute » 30-04-2012 22:29

Hoi,
Ik zag vandaag opeens in mijn rio 180, die nu 17 dagen aan het indraaien is, paarse alg op de achterwand? :? Het rare is, de planten in mijn bak groeien gewoon goed. De waterpest kan je bijna zien groeien..
Het is wel zo dat op de achterwand nog wat alg zat. Dit kreeg ik er niet af toen ik het aquarium net had gekocht, zonder water er in is het op de achterwand niet heel goed zichtbaar namelijk..
Maar is dit schadelijk of niet? Ik vind dacht dat alg altijd groen of bruinig was, en niet paars.. Ik vind het een beetje een enge kleur, haha :lol:

Nog een foto:
Afbeelding

Alvast bedankt voor de hulp :D

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 30-04-2012 23:02

Ik hoop dat iemand hier meer over weet. Ik ken het niet en kan je er niet bij helpen, maar ben wel benieuwd wat het is!
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Ute
Lid FGF
Berichten: 2682
Lid geworden op: 26-04-2012 21:56

Bericht door Ute » 30-04-2012 23:53

http://www.aquariumadvice.com/forums/f2 ... 82665.html
http://www.aquariumslife.com/algae-control/brushalga/

De foto's die hier staan (tweede pagina bij de eerste link) lijken er ook erg op. Dan zou het 'black brush algae' zijn. (zwart baardalg? Ik weet niet precies wat het in het Nederlands is..)

Het lijkt er echt heel erg op. Ik ga me er morgen wat meer in verdiepen denk ik, nu ga ik slapen :lol:

[edit]

Na nog wat zoeken is het inderdaad zwart penseelalg, dit duidt op een tekort aan CO2 of andere voedingsstoffen voor planten. Dit is op te lossen door EasyCarbo toe te voegen.

Maar wat ik nou raar vind, de planten groeien heel hard. Dan zouden er toch al genoeg voedingsstoffen aanwezig moeten zijn? :roll:

[nog een edit]
Op een ander forum wordt gezegd dat het blauwalg is. D: Zou iemand hier iets over kunnen zeggen? Ik weet echt niks van algen, maar als het blauwalg is heb ik wel een probleem ):

Plaats reactie