Veel bruinalg

Alles over medebewoners [leden]
Irene
Lid FGF
Berichten: 1221
Lid geworden op: 24-01-2012 11:13

Veel bruinalg

Bericht door Irene » 10-05-2012 11:52

Ik heb al een flinke poos last van bruinalg. Eigenlijk is het sinds de opstart niet weggegaan, maar het was nooit zo heel veel, alleen nu lijkt het alleen maar erger en erger te worden. Ik kan het er wel afwrijven, wat ik dan ook 2x per week doe, maar er valt eigenlijk niet tegenop te wrijven. Het is echt niet te doen bij de planten met kleine blaadjes. Ik vind het op mn planten overigens heel vervelend, op de ruiten zit het ook wel, maar dat krijg ik er veel makkelijker en sneller af. Mn Javavaren gaat ook n beetje kapot door al dat wrijven.

Ik heb hier nog wel van dat algendoodmaakspul wat goed helpt, maar ik pak liever de oorzaak aan. Iemand enig idee wat ik kan doen?
Mijn verlichting brandt 10 uur aan een stuk door. Is dat te lang misschien? Verder ververs ik 50% per week.

Heb ook nog kleibolletjes bij de planten gestoken en plantenvoeding erin gedaan, maar enkel 1x. Het leek mij alsof sommige planten er juist slechter van werden. :? Beetje slapjes.

Brian
Lid FGF
Berichten: 2350
Lid geworden op: 22-10-2011 21:31

Bericht door Brian » 10-05-2012 12:22

10 uur is lang hoor.
Je kan eens proberen om ze 8 uur te laten branden
Wie oude kennis koestert en voortdurend nieuwe vergaart, mag een leraar van anderen zijn.

Popsy
Lid FGF
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2012 13:10

Bericht door Popsy » 11-05-2012 18:25

Hallo Irene,

Ik heb ook last van bruinalg in de bak. Ook sinds de opstart.
Wel jammer dat de planten zo bruin worden.

Ben ook erg benieuwd hoe dit weg te krijgen.
En naar de reacties hier.
Bij mij branden de lampen bijna 8u (ben aan het opbouwen).

Groetjes en hopelijk gaat het snel weg!

Irene
Lid FGF
Berichten: 1221
Lid geworden op: 24-01-2012 11:13

Bericht door Irene » 11-05-2012 18:42

Ik heb de lampen nu teruggezet naar 8 uur per dag. Ga wat vaker plantenvoeding toevoegen, want ik denk dat het probleem is dat mijn planten niet genoeg groeien en de algen daarom de overhand nemen. Ik heb nu nog plantenvoeding van de dierenwinkel hier staan, maar misschien koop ik wel profito en easycarbo, want dat is eigenlijk het enige waarover ik lees. :P

Pat
Lid FGF
Berichten: 2721
Lid geworden op: 27-10-2011 00:00

Bericht door Pat » 11-05-2012 21:51

Ook ik heb in het begin best lang (denk wel eerste half jaar) enorm veel last gehad van bruinalg. Het werd minder toen ik de verlichting naar
2x 4uur ben gaan zetten met een tussenpauze in de middag en ná het toevoegen van de drijfplanten.
Ik gebruik 2x per week Profito, Ferro en Easycarbo ná het verversen.

Popsy
Lid FGF
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2012 13:10

Bericht door Popsy » 12-05-2012 10:32

Succes Irene!
Hopelijk is het snel weg. Groene planten zijn mooier dan bruine he, haha;)

Pat schreef:Ook ik heb in het begin best lang (denk wel eerste half jaar) enorm veel last gehad van bruinalg. Het werd minder toen ik de verlichting naar
2x 4uur ben gaan zetten met een tussenpauze in de middag en ná het toevoegen van de drijfplanten.
Ik gebruik 2x per week Profito, Ferro en Easycarbo ná het verversen.
Oke, dan hoop ik dat het bij mij op den duur ook overgaat.
Ik ben jou werkwijze aan het volgen ;)
Helpen drijfplanten ook ja?

Ik heb er een paar van die mosselplantjes in (Pistia straitoites).
Die doen het goed trouwens, lekker warm onder de lampen haha!
Ik heb ook plantenvoeding, alleen geen Ferro, moet je dat ook hebben?
Heb de andere 2 wel.

Groetjess

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 12-05-2012 20:53

drijfplanten houden veel licht tegen. dus ook de lumen (technisch verhaal) die alg in de hand werkt.

grootste boosdoener is silicaatzuur. wat standaard in het kraatjeswater zit.
en omdat we grote hoeveelheden verversen per week, werk je dat in de hand.
het mes snijdt aan 2 kanten in dit geval. goed voor de vissen, slecht voor alggroei.

ik heb het er met pat wel eens over gehad een tijd geleden.

en de beste oplossing was inderdaad de tijd verkorten en verdelen.
en verder poetsen zogauw je het ziet. dat doe ik ook. 10 dagen is het schoon. dan komt er een witte vettige laag, en dat word bruinalg.dan word rexie helemaal gek en maakt ie alles weer schoon. lol.

een silicaatfilter bied uitkomst.
ik ga er zeker een zoeken. maar dan wel voor een appel en een ei. niet voor honderden euro's.

Popsy
Lid FGF
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2012 13:10

Bericht door Popsy » 12-05-2012 21:48

Rex Hunt schreef:drijfplanten houden veel licht tegen. dus ook de lumen (technisch verhaal) die alg in de hand werkt.

grootste boosdoener is silicaatzuur. wat standaard in het kraatjeswater zit.
en omdat we grote hoeveelheden verversen per week, werk je dat in de hand.
het mes snijdt aan 2 kanten in dit geval. goed voor de vissen, slecht voor alggroei.

ik heb het er met pat wel eens over gehad een tijd geleden.

en de beste oplossing was inderdaad de tijd verkorten en verdelen.
en verder poetsen zogauw je het ziet. dat doe ik ook. 10 dagen is het schoon. dan komt er een witte vettige laag, en dat word bruinalg.dan word rexie helemaal gek en maakt ie alles weer schoon. lol.

een silicaatfilter bied uitkomst.
ik ga er zeker een zoeken. maar dan wel voor een appel en een ei. niet voor honderden euro's.

Oke, ik heb al een paar drijfplantes. Hopelijk blijven ze het goed doen. Zou fijn zijn :)
Ohh zit dat zo, wist ik helemaal niet.

Ik poets ook regelmatig alles. De ruiten, om de paar dagen schoonmaken.
Zodat ze schoon blijven, want anders krijg ik het er straks niet meer af ofzo.

Want dan komt er een bruin laagje, vooral tegen de zandbodem.
Ik zit ook bijna op 2 keer 4uur p dag verlichting.
Dus hoop dat het goed gaat, en die alg snel weg gaat.
Ik wist niet dat dat in het water zat, en zo dat alg veroorzaakt.
Zo een filter zou dan ideaal zijn ja!! Succes met zoeken!

Groetjess

Irene
Lid FGF
Berichten: 1221
Lid geworden op: 24-01-2012 11:13

Bericht door Irene » 12-05-2012 23:45

Wat is het nut dan van een pauze in de verlichting?

Pat
Lid FGF
Berichten: 2721
Lid geworden op: 27-10-2011 00:00

Bericht door Pat » 13-05-2012 00:10

Geen idee meer wat nu precies het nut was maar één ding kan ik je wel vertellen HET WERKT!

Ja Rex en ik hebben inderdaad wat gecorrespondeerd over het probleem van de bruinalg wat hij al zegt het komt mede door het vele verversen en het aanwezige silicaat in het leidingwater.

Om de een of andere reden is het bij mij nu redelijk onder controle moet ik zeggen ondanks dat ik nog steeds 2x per week 50% ververs. Wellicht is het biologische evenwicht nu goed of meer op orde gekomen ook heb ik in de tussentijd nog een extra Eheim Pro buitenfilter erbij opgezet en ik heb ook Purigen van Seachem toegevoegd in mijn filter wellicht dat dit nu ook zijn werk is gaan doen.

Ach weet het ook niet precies je probeert alles maar denk niet dat je ooit echt helemaal van de bruinalg afkomt.

Plaats reactie