Kienhout

Alles over medebewoners [leden]
Plaats reactie
Kingyo
Lid FGF
Berichten: 517
Lid geworden op: 26-10-2011 20:36

Kienhout

Bericht door Kingyo » 29-10-2011 23:25

Wist niet waar ik het moest plaatsen, denk dat het bij planten het meest geschikt is.


Ik heb dus gisteren een stuk kienhout gekocht, schijnbaar hout van een mango boom uit Zuid-Amerika die jaren lang onder turf geconserveerd is.


Vandaag heb ik even de tijd genomen om hem schoon te maken en dergelijken, later heb ik begrepen dat het hout gekookt moet worden?! Van de ander hoor ik weer dat het overbodig is, en op deze manier het hout alleen maar zacht word en meer kans heeft om te rotten na een korte periode?

Precies dezelfde antwoorden vind ik dus ook op het net.


Hebben jullie misschien ervaring met kienhout? Hoe moet ik dit aanpakken?




PS: Het hout wil ook nog niet zinken(in de badkuip) dus heb nu flessen gevuld met water en op het hout gelegd om het onder water te houden.
Afbeelding

madelon
Lid FGF
Berichten: 364
Lid geworden op: 23-10-2011 18:32

Bericht door madelon » 29-10-2011 23:57

Ik heb 2 grote stukken hout in mijn bak, en die zijn zo groot dat ik ze onmogelijk zou kunnen koken.
(heb niet zo'n grote pan, wat moet ik ermee:P)
het enige wat ik heb gedaan is in de badkuip met heet water sproeien en gewoon een paar dagen in het water laten staan.
Zodra het enigzins zinkt in het aquarium doen en verder is het goed. Meer doe ik er niet aan.
Inderdaad onder water houden met een paar stenen oid werkt prima.
dit kun je ook toepassen in het aquarium zelf. (is je badkuip ook niet meer bezet)
Afbeelding

Kingyo
Lid FGF
Berichten: 517
Lid geworden op: 26-10-2011 20:36

Bericht door Kingyo » 30-10-2011 00:07

madelon schreef:Ik heb 2 grote stukken hout in mijn bak, en die zijn zo groot dat ik ze onmogelijk zou kunnen koken.
(heb niet zo'n grote pan, wat moet ik ermee:P)
het enige wat ik heb gedaan is in de badkuip met heet water sproeien en gewoon een paar dagen in het water laten staan.
Zodra het enigzins zinkt in het aquarium doen en verder is het goed. Meer doe ik er niet aan.
Inderdaad onder water houden met een paar stenen oid werkt prima.
dit kun je ook toepassen in het aquarium zelf. (is je badkuip ook niet meer bezet)

Precies wat ik ook heb gedaan. (Die van mij past ook onmogelijk in een pan)

De douchekop met het water op zijn warmst, het hout helemaal afgespoeld en schoongemaakt van stof en dergelijken.

en dan onder het water.


De reden dat ik hem dus nog niet in het aquarium zet, is omdat het water dan erg zal verkleuren, ik zal het hoogstens 3 dagen nog in de badkuip laten. Elke dag even afspoelen en nieuw water erin, dan moet het lijkt mij ook wel goed komen.


Daarna in de tank.

Voor nog eventuele verkleuring, actieve kool in het filter, dat zou het op moeten lossen.



Wel heb ik begrepen van aantal fora, dat er een slijmachtige/wazige substantie op het hout zal groeien in de eerste 3 weken, en dit zou vanzelf weg moeten gaan naarmate tijd?


Heb jij dit misschien ook ervaren?
Afbeelding

madelon
Lid FGF
Berichten: 364
Lid geworden op: 23-10-2011 18:32

Bericht door madelon » 30-10-2011 00:09

nope, heb daar geen last van gehad.

Heb het inderdaad ook gewoon een paar dagen laten weken in bad en toen maar in het aquarium gedaan.
Absoluut geen last gehad van verkleuren van het water, maar hoor daar inderdaad ook andere verhalen over.
Denk dat na een paar dagen de meeste kleur wel in het water is getrokken, zeker als je heet water hebt gebruikt in het begin.
Afbeelding

Kingyo
Lid FGF
Berichten: 517
Lid geworden op: 26-10-2011 20:36

Bericht door Kingyo » 30-10-2011 00:13

Wat voor hout is dat dan wat jij hebt ?

Echt kienhout of hard hout of wat anders?
Afbeelding

madelon
Lid FGF
Berichten: 364
Lid geworden op: 23-10-2011 18:32

Bericht door madelon » 30-10-2011 00:14

voor zover ik weet echt kienhout, maar daar zijn ook nog weer meerdere soorten in volgens mij.
ik weet niet in hoeverre jij expert bent in het herkennen ervan, maar in m'n fotoalbum staat wel een foto waar het op staat...
Afbeelding

Kingyo
Lid FGF
Berichten: 517
Lid geworden op: 26-10-2011 20:36

Bericht door Kingyo » 30-10-2011 00:23

madelon schreef:voor zover ik weet echt kienhout, maar daar zijn ook nog weer meerdere soorten in volgens mij.
ik weet niet in hoeverre jij expert bent in het herkennen ervan, maar in m'n fotoalbum staat wel een foto waar het op staat...
Ja ik had het gezien, maar ik zou het echt niet weten. Zoveel verstand heb ik er jammer genoeg niet van.


Het lijkt op eiken, denk ik... :oops:


Hopen dat ik geen laagje slijm zie ontwikkelen dan wanneer het er in zit.
Afbeelding

Brian
Lid FGF
Berichten: 2350
Lid geworden op: 22-10-2011 21:31

Bericht door Brian » 30-10-2011 07:15

Het wit laagje slijm waar je over spreekt komt zelden voor op kienhout.
Bij spiderwood komt dit wel meestal voor.
Ik heb dit ooit in een aquarium gebruikt en na een paar dagen kwam dit op het hout.
Heb het 3dagen na elkaar van het hout verwijderd en dan heb ik het nooit meer gezien.
Moest je slakken in je aqua hebben eten die dat wit wel op.
Het hout dat jij gekocht hebt is wss mangrove.
Deze laat ik meestal een week in een kuip water.
Wie oude kennis koestert en voortdurend nieuwe vergaart, mag een leraar van anderen zijn.

Kingyo
Lid FGF
Berichten: 517
Lid geworden op: 26-10-2011 20:36

Bericht door Kingyo » 30-10-2011 09:02

@Brian


Bedankt voor je reactie.


Ja, heb hetzelfde gelezen als wat jij mij verteld.


Schijnt zelfs dat je vissen er ook van zullen eten, vooral algen eters, ancistrussen en L-nummers.

Blijkbaar is de witte substantie, sap van het hout dat er uit sijpelt, totaal onschadelijk voor het aquarium.


Ik zie het vanzelf, het hout ligt nog steeds in de badkuip , ik ga hem zo even checken.
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 30-10-2011 11:07

Ik heb altijd bij de vereniging 2de hands hout gekocht. Dat hoeft niet helemaal onder water gezet te worden want het is al vochtig, en het doet ook veel minder verkleuren. Enigste nadeel is wel wat er zo bacterien mee kunnen komen ( gelukkig nooit gehad ) of algen die je er liever niet in wilt. Maar het bespaart wel een hele hoop troep en werk en dit hout is veel goedkoper dan nieuw. :D

Plaats reactie