geen korrels meer al hoofdvoer?

Merken, schemas, weetjes, gelfood etc. [leden]
Kelly
Lid FGF
Berichten: 316
Lid geworden op: 11-03-2013 11:34

geen korrels meer al hoofdvoer?

Bericht door Kelly » 19-02-2014 11:06

Tot dit weekend kregen de sluiers als hoofdvoer korrels (hikari paars en groen, jbl goldpearls en a plus)
Sinds ik de sluiers heb was de lilac af en toe even uit balans, vooral net na het eten. Ik dacht dat dit nog door de stress van het verhuizen kwam. Verder had hij immers geen probleem.

Nu heb ik hier altijd allerlei diepvriesvoeding (eigenlijk voor de tropische vissen) staan en heb de laatste 3 dagen enkel diepvries gevoerd om te kijken of de lilac dan nog zijn balans zou verliezen na het eten.
spinazie, bloedwormen, witte muggenlarven en een voer met spirulina.
En de lilac verliest zijn balans niet meer :)
Alle vissen zien er trouwens veel levendiger uit :?

Is het mogelijk om alleen diepvries te blijven voeren en 1 a 2 keer per week korrels?
En welke diepvriesvoeding is geschikt voor sluiers?

Ik heb altijd bloedwormen, rode muggenlarven, witte muggenlarven, cichlidevoer met spirulina, spinazie, zwarte muggenlarven en watervlooien. Wat mag hiervan wel en niet gevoerd worden? en welke diepvriesvoeders kan ik nog toevoegen?

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 19-02-2014 11:43

Vissen met een heel diepe bouw kunnen soms slecht tegen korrels, ook weken heeft dan vaak geen zijn. Ik geef vaak gelfood uit de vriezer en max 1 keer pellets per dag. Vaak werkt wat minder voeren ook trouwens.

Alleen bloedwormen lijkt me een beetje eenzijdig, maar kan wellicht. Wel goed opletten dat je ze direct na ontdooien voert, BW kunnen erg snel bederven.

Misuzu
Lid FGF
Berichten: 896
Lid geworden op: 08-06-2013 11:35

Bericht door Misuzu » 21-02-2014 20:55

bloedwormen zijn toch ook heel vet enzo?
volgens mij krijgen ze dan te weinig voedingsstoffen binnen!

ik geef ze ook Repashy gelfood, in de US stempelen ze dit als het beste hoofdvoer.
365 days and night, 365 tries to make it right
Afbeelding

CrazyJoep85
Lid FGF
Berichten: 45
Lid geworden op: 15-11-2014 14:42

Bericht door CrazyJoep85 » 28-11-2014 00:30

Er zijn zat verschillende soorten diepvries en de meeste lusten ze wel, dus waarom zou je dan alleen bloedwormen geven? :)

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 28-11-2014 04:15

In gelfood zit ook nadelen aan.
Ze slaan veel bindingsmiddel op in de nieren.
Deze gaan niet meer weg. Hoe ouder en hoe meer een goudvis gelfood eet.
Hoe zwakker hij word. Dit komt vaak later pas naar voren. Door nierkwalen is de weerstand minder.
Hierdoor zijn ze vatbaarder voor ziektes. Voor intern gaat het vaak mis.
Diepvries is wek ok. Maar ook kan er met diepvries parasieten meekomen en bacteriën.

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 03-12-2014 10:11

Afgelopen weekend heb ik tijdens het turen in de bakken ook een uitgebreid gesprek gehad met Dino over oa. gelvoer/pellets en de voor en nadelen hiervan.

Na flink wat lezen in de avonduurtjes is het mij duidelijk wat het probleem is. We weten al als het goed is dat verzadigde(dierlijke) vetten eigenlijk taboe zijn, maar als ik moet geloven wat ik gelezen heb slaat een goudvis ook niet essentiele eiwitten op, dit kan tot nier- en leverfalen leiden. Gelatine, althans de dierlijke gelatine die gewoon in de supermarkt te koop is, bestaat voornamelijk uit niet-essentiele aminozuren waar de vis dus weinig aan heeft. Mede afhankelijk van de hoeveelheid die ze krijgen is het risico hiervan groter. Ook zie ik tot mijn verbazing dat in de analyses van dierlijk gelatine dat het 0% vet bevat, maar in de calorieanalyse toch een piepklein deel vet bevat. Dit verzadigde dierlijke vet is voor koudwatervissen onverteerbaar en hecht zich aan de darmwanden.

Toch denk ik dat alles weer in relatie met het totale dieet in overweging genomen wordt. Ik zal eens een stukje over voeding voor goudvissen schrijven.

Ute
Lid FGF
Berichten: 2682
Lid geworden op: 26-04-2012 21:56

Bericht door Ute » 03-12-2014 11:21

Dus als er dan een bindingsmiddel zou zijn wat wel gebaseerd zou zijn op essentiele eiwitten, en goudvissen dus gewoon kunnen verteren, zou je dus gewoon gelfood kunnen geven?
En als je dan ipv gelatine, agar agar gebruikt (wordt gemaakt van zeewieren), zou het dan niet/minder schadelijk zijn? :)

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 03-12-2014 13:53

Dierlijk gelatine is op zich (dus in theorie) wel verteerbaar voor vissen, maar wat Dino denk ik bedoelt is dat de vis ze opslaat als de vis deze niet essentiele eiwitten op dat moment niet kan gebruiken. Als het aandeel niet-essentiele eiwitten hoog is en je voert ook lekker door is het een zeer reeel risico denk ik. Er is ook wetenschappelijk onderzoek gedaan naar gelfood en de verteerbaarheid hiervan, maar ik moet nog via iemand proberen de volledige tekst te pakken te krijgen :wink:

Ook agar-agar lijkt problemen te geven ondanks dat het plantaardig is, maar waarschijnlijk met dezelfde reden als gelatine, niet verteerd maar opgeslagen wordt.

Moet ik allemaal nog even nakijken of dit niet allemaal individuele ervaringen zijn hoor, maar maismeel(maizena) als bindmiddel heb ik vaker horen noemen verteerbaar alternatief, je kan het gelvoer dan alleen niet invriezen.

Misschien nog een stap verder(of juist terug?) is het maken van een voer op basis van eieren die je dan stoomt.

Er is ook een gelatine op basis van vis, schijnt heel gezond te zijn juist vanwege het hoge (vermeende) aandeel aan essentiele aminozuren dit is echter niet in droge vorm te krijgen geloof ik. Ook nog niet uitgezocht.

Het gaat uiteindelijk in ieder geval om een juiste balans in voeding en vooral de kwaliteit van de ingredienten, zo is er een heel groot verschil tussen fishmeal en whole fishmeal. Ik heb ergens een stuk opgeslagen die voeding in verband met leeftijd van de vissen en in verband met seizoen/temperatuur. Om het even nog makkelijker te maken :lol:

Misschien goed dat dit ter sprake komt nu, ik heb zelf de ervaring dat vissen in het (zomer) groeiseizoen echt alles wat je naar ze gooit ook verteren, maar je nu in de winter toch meer moet oppassen en zeker de hoeveelheid voer drastisch moet hebben verlaagd in verhouding anders groeien ze dus dicht als het ware. Ik zit zelf ook te zoeken naar het beste dieet hoor, mijn vissen zijn nu ook weer ouder en stellen weer andere eisen aan hun voer.

Ute
Lid FGF
Berichten: 2682
Lid geworden op: 26-04-2012 21:56

Bericht door Ute » 03-12-2014 15:19

Ik kwam laatst toevallig filmpjes tegen waar mensen hun eigen spirulina kweek hadden opgezet. Misschien ook interessant om naar te kijken :) Zegmaar heel erg voeren a la wat ze in de 'natuur' ook zouden eten. Nu weet ik dat goudvissen niet echt heel natuurlijk meer zijn, maar aan hun verteringsstelsel is als het goed is niks veranderd tov de giebel neem ik aan. :)

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 03-12-2014 16:41

Spirulina is alleen wel een zoutwateralg, als je zoiets wil doen kun je beter groen water kweken :wink:

Voeren blijft hoe dan ook een lastig iets, ik heb weer Aplus en saki groen van Dino meegenomen, vond ik afgelopen winter ook erg prettig om te voeren. Alleen jammer dat Aplus drijvend is, dat willen ze niet allemaal eten bij mij helaas.

Plaats reactie