floating pallet

Merken, schemas, weetjes, gelfood etc. [leden]
Plaats reactie
christa41
Lid FGF
Berichten: 329
Lid geworden op: 28-11-2011 16:56

floating pallet

Bericht door christa41 » 01-12-2011 09:37

omdat ik vandaag bij de gezonde vissen een inimini redcap heb bij gekocht, had ik vol trots een zakje hikari goldfish staple mee genomen. om te proberen. prachtige sluierstaarten staan er op afgebeeld. alleen..........het is drijvend voer :? kan ik dit nou wel aan mijn sluiers geven?? ze krijgen normaal een zinkende korrel en snoepen mee van het koivoer. wat moet ik hiermee?
live isn't all gold. at least my fish are

Evelien
Lid FGF
Berichten: 3376
Lid geworden op: 07-11-2011 11:45

Bericht door Evelien » 01-12-2011 10:23

Ik heb geen ervaring met deze voeding.
Maar de A plus die ik heb van bij Dino is ook drijvend voer. Veel mensen hier op het forum geven dit voer.
Ik zie eigenlijk het probleem niet, dit is hier op het forum al eens uitgelegd geweest dacht ik.
Als ze al lucht binnen krijgen kan je dit er via de kieuwen zien uitkomen of het komt er mee uit met de stoelgang.

Gast

Bericht door Gast » 01-12-2011 12:01

Dit voer geeft zover ik weet geen problemen. Geef het hier ook in kleine hoeveelheden.

christa41
Lid FGF
Berichten: 329
Lid geworden op: 28-11-2011 16:56

duidelijk

Bericht door christa41 » 01-12-2011 13:26

ok, duidelijk. ik dacht namelijk dat op zijn kop zwemmende/drijvende sluierstaarten last hebben van gas in de darmen en dat ze daarom zinkend voer moeten hebben. dus een drijvende of op de kop zwemmende vis wijst altijd op de zwemblaas?
live isn't all gold. at least my fish are

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 01-12-2011 14:20

Of verstopping in het spijsverteringskanaal.
Maar dat drijvend voer zwemblaasproblemen veroorzaakt is een fabeltje.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

christa41
Lid FGF
Berichten: 329
Lid geworden op: 28-11-2011 16:56

ingeslikte lucht

Bericht door christa41 » 01-12-2011 14:24

ik had eerder begrepen dat sluiers met drijvend voer lucht in kunnen slikken en dat dit in de darmen komt. hierdoor zouden ze kunnen gaan drijven? als dat niet zo is ben ik alleen maar blij. je leest van alles namelijk. vandaar de vraag
live isn't all gold. at least my fish are

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 01-12-2011 14:28

Dit heb ik beschreven in het artikeltje over zwemblaasproblemen:
Zwemblaasproblemen bij kweekvarianten van de goudvis. schreef:II. Door verkeerd of teveel voer kan de slokdarm verstopt raken. Er gaat al een lange tijd het fabeltje rond, dat goudvissen alleen zinkend voer mogen. Het verhaal hierachter is dat ze met drijvend voer lucht mee happen en dit zou vervolgens zorgen voor zwemblaasproblemen. Echter is hier weinig van waar en is het zelfs bij sommigen varianten aan te raden om drijvend voer te geven. Als een goudvis lucht mee hapt, komt dit er grotendeels via de mond en/of kieuwen weer uit. Gebeurt dit niet, dan komt het in de slokdarm en zal het uiteindelijk alsnog met de ontlasting mee naar buiten komen. Als er te veel lucht in de slokdarm komt, kan de vis zijn evenwicht kwijtraken, maar dit licht dus niet aan de zwemblaas.
Wel moet er opgepast worden met vlok voer. Alle soorten droogvoer zetten uit in het water. Het probleem bij vlok voer is dat de vissen er amper op kauwen en in veel gevallen meteen doorslikken. Daarom is het aan te raden om granulaat te voeren. Op granulaat moet eerst goed gekauwd worden, voordat ze het kunnen doorslikken. Hierdoor heeft het voer genoeg tijd om uit te zetten. Al krijgt het voer geen tijd om uit te zetten voordat het doorgeslikt wordt, dan zet het pas uit in de slokdarm en kan leiden tot een verstopping in de slokdarm. Op deze manier kan de slokdarm zodanig uitzetten, dat de zwemblaas of de verbinding hiertussen wordt afgekneld. Als de zwemblaas wordt afgekneld, wordt er gas uit de zwemblaas gedrukt, waardoor de vis drijfvermogen verliest. Als de verbinding tussen zwemblaas en slokdarm wordt afgekneld, kan de vis geen overtollig gas uit de zwemblaas kwijt, waardoor de vis gaat drijven.
Er zijn droogvoer soorten welke bepaalde granen en/of suikers bevatten, die in de slokdarm gassen produceren. Dit heeft geen invloed op de zwemblaas, maar de vis kan hierdoor wel zijn evenwicht kwijt raken.
Het hele artikel: http://goudvis.forum2go.nl/zwemblaasproblemen-t9.html
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

christa41
Lid FGF
Berichten: 329
Lid geworden op: 28-11-2011 16:56

dank

Bericht door christa41 » 01-12-2011 14:39

ok dank je wel. denk dat ik mijn weg nog een beetje moet vinden op het forum. maar ik ben blij dat ik gewoon de hikari pallets kan voeren :D . doe ik toch nog wat goeds.
live isn't all gold. at least my fish are

Plaats reactie