Wat is van belang bij voer?

Merken, schemas, weetjes, gelfood etc. [leden]
Plaats reactie
michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Wat is van belang bij voer?

Bericht door michelle » 07-06-2017 13:57

Ik geef al tijden hikarievoer als basis voer en heb een grote zak tetra pond mix die ik zo af en toe een geef voor de verandering. Heb nog meer om af en toe eens wat anders te geven.

Me moor moet de hikari al een tijdje niet meer. Neemt het in de bek en spuugt het uit. De sticks van tetra en erwten eet hij wel. Ook nogal kieskeurig want die sticks hebben verschillende kleuren en de rode eet hij wel geheel op, de rest knabbelt hij op en spuugt hij ook weer de helft van uit. De kingyo moet hij helemaal niet. Echt een zeurpiet.

Wat zijn de ingedrienten van hoofdvoer wat een must is. Zie allerlei verschillende zaken, ruw eiwit, de ene 25% de ander 45 % etc.

Wil nog een zak tetra pond mix bestellen maar je heb verschillende soorten met verschillende samenstellingen.

Michel1968
Lid FGF
Berichten: 974
Lid geworden op: 09-06-2015 21:25

Bericht door Michel1968 » 07-06-2017 15:17

In z'n algemeenheid zou ik zeggen dat een laag as-gehalte zinvol is. (onder de 19% als ik mij goed herinner). Verder zijn proteinen een dingetje. Vissen in de groei hebben meer nodig, vissen ouder dan drie jaar kun je weer op een lager gehalte 'zetten'. In jouw geval zou ik voor nu even kiezen wat ze wél willen eten met een middelmatig proteinegehalte - tussen de 35 en 45%.

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 07-06-2017 16:30

Staat niets bij over as maar ook niets over proteïne.

Het enige wat ik zo op het oog zie verschil in ruw eiwit. Meerdere soorten voor kleur, biologisch etc.

Analytische bestandsdelen
Samenstelling:
granen, vis en visbijproducten, plantaardige eiwitextracten, week- en krabdieren (zongedroogde vlokreeften (gammarus pulex) 6,7%), gist, plantaardige bijproducten, oliën en vetten, melk en melkbijproducten, algen, mineralen.
Additieven:
vitaminen, provitaminen en chemisch gedefinieerde stoffen met vergelijkbare werking: vitamine A (26700 IE/kg), vitamine D3 (1425 IE/kg). Verbindingen van sporenelementen: E5 mangaan (50 mg/kg), E6 zink (30 mg/kg), E1 ijzer (20 mg/kg). Kleurstoffen, conserveringsmiddel, antioxidanten.

Analytische bestandsdelen

ruw eiwit 41.0 %
ruw vet 7.0 %
ruwe vezel 2.0 %
vocht 7.0 %

Michel1968
Lid FGF
Berichten: 974
Lid geworden op: 09-06-2015 21:25

Bericht door Michel1968 » 07-06-2017 19:28

ruw eiwit en proteïne zijn hetzelfde...

Voor de rest ziet de getallen er toch goed uit...



misschien ter lering en vermaak, hier de waarden voor gericht ranchu-voer vanaf fry tot volwassen . je kunt zien dat proteïne in de ontwikkeling wel een dingetje is, net als ruwe vetstoffen...

fry: crude protein min 52%, crude fat min 8%, crude fiber max 4%, crude ash max 19%

juvenile: crude protein min 51%, crude fat min 8%, crude fiber max 5%, crude ash max 17%

juvenile/grown: crude protein min 38%, crude fat min 4%, crude fiber max 5%, crude ash max 13%

juvenile/grown kleurondersteuning:crude protein min 40%, crude fat min 4%, crude fiber max 4%, crude ash max 13%

juvenile/grown extreme kleurondersteuning en wengroei: crude protein min 43%, crude fat min 8%, crude fiber max 3%, crude ash max 17%, calcium max 3%, phosphorus max 2%

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 07-06-2017 21:34

Als ik het goed begrijp is er niets mis met de tetrapond en zou een goed basisvoer zijn? Alleen de as ontbreekt. Is dit erg en wat houd dit in?

4 liter voor 10 euro is nogal een verschil met de prijs van Hikari :roll:

Ze zijn er eigenlijk allemaal wel dol op maar het is grotendeels drijvend. Stuiter het kleintje pakt het ook gewoon maar de sticks zijn een beetje groot maar schud hij in stukjes. Ik doe nu Hikari eerst maar omdat de moor het telkens uitspuugt en gewoon bovenin gaat drijven en naar me loeren doe ik wat tetra voor hem waar dan weer de andere ook op af komen.

Hoef me dus niet druk te maken dat het geen goed voer is?

Michel1968
Lid FGF
Berichten: 974
Lid geworden op: 09-06-2015 21:25

Bericht door Michel1968 » 07-06-2017 22:06

Of het goed voer is hangt natuurlijk een beetje af van de kwaliteit van de ingrediënten. As zal er zeker inzitten, het wordt alleen niet vermeld. Op de lange duur kan te veel as een probleem met de nieren geven (als ik mij het goed herinner) dus dat is iets dat je in de gaten zou kunnen houden. Nu heeft Tetra een redelijk goede staat van dienst dus ik zou mij daar niet te druk over maken. Ik zou bijna zeggen: als het maar geen vlokken zijn. Dat gaat onherroepelijk mis.

Als je Kingyo in de voorweek zet... eten ze het dan ook niet? Je zou eventueel Medi-Gold nog kunnen proberen - ook bij Dino verkrijgbaar... Niet goedkoop maar wel goed!

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 07-06-2017 22:34

De kingyo heb ik in de knoflook gehad in de vitaminespray maar dit eet echt geen van me vissen Heb in het begin 5 dagen geprobeerd en niets anders gegeven en weg gezet. Er is zoveel voer dus als ze het niet lusten dan maar niet. Ik lus ook geen spruiten je kunt het 2 weken voor me neus zetten maar eet ik ook echt niet.

De rest van me vissen vreten verder alles. Alleen de moor is de laatste tijd aan het moeilijk doen. Dus geen crisis maar ik wil wel dat me moor wat eet want alleen doperwten zal ook niet best zijn. Vandaar de tetra. De andere slimmerds hebben dit natuurlijk ook door en komen ook de tetra eerst eten en gaan dan de bodem weer af voor de hikari.

Zitten wel een beetje hele kleine vlokjes in maar deze zinken. De sticks en de soort van gedroogde beesjes blijven drijven. Zal gewoon de hikari erbij blijven geven maar nu weet ik dat er toch genoeg goede stoffen in me moor komen.

Na de ervaring met de kingyo wil ik niet nog een dure zak hebben staan die ze niet moeten. De kingyo drijft ook nog eens en dwarrelen pas veel later naar de bodem en dan word het ook nog niet opgegeten dus vind dat erg waardeloos want kan het ook niet ff zo weg zuigen.

Plaats reactie