Speciaal dieet voor bepaalde kweekvariant

Merken, schemas, weetjes, gelfood etc. [leden]
vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Speciaal dieet voor bepaalde kweekvariant

Bericht door vissengek12 » 27-10-2011 16:56

Ik las hier op het forum dat elke kweekvariant eigenlijk een ander dieet zou hebben.
Ik kan op Google alleen niet echt vinden hoe en wat.

Heeft iemand anders tips hoe ik dat goed kan opzoeken? Ik zocht zelf voor Demekins.

Is het misschien een idee om een topic te maken waarin alle kweekvarianten (of zoveel mogelijk) zijn met het dieet dat die kweekvariant eigenlijk nodig heeft?
Zo kunnen lezers opzoeken wat ze het beste kunnen voeren aan hun vissen. En als ze meerdere kweekvarianten hebben, dat ze het dan goed kunnen verdelen.

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 27-10-2011 17:03

Het is niet aan 1 persoon om een dieet voor een specifieke variant op te stellen.
Elke houder heeft zijn eigen ideeën over wat wel mooi en nodig is en wat niet.
Ik heb mij nooit verdiept in Demekins specifiek, dus ik kan je ook niet vertellen wat hun wel of niet nodig hebben.

Wel ben ik van mening dat je nooit al je vissen op hun mooist kan krijgen in een gemengde bak.
Er zijn wel varianten die sterk overeenkomen qua behoeftes, dus maar 1 soort in een bak is ook niet nodig.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Kingyo
Lid FGF
Berichten: 517
Lid geworden op: 26-10-2011 20:36

Bericht door Kingyo » 27-10-2011 17:21

Het is bekend dat er veel theorieën bestaan i.v.m. verschillend voeren van verschillende types, maar of dit in de praktijk ook zo werkt moet nog blijken naar mijn mening.

Zelfs als je boeken van experts openslaat, zul je steeds verschillende theorieën/ideeën aantreffen.


Merk vaak dat veel kwekers hun eigen "geheim(en)" hebben qua voeren en onderhouden, en dat de 1 dit aan zal raden en de ander dat.


Wat wel altijd fundamenteel aanwezig is, zijn eiwitten, zoals we allemaal wel weten zijn eiwitten onmisbaar.

Dus dat gegeven kun je in je zak steken.


Heb zo mijn eigen ideeën, en ik denk dat iedereen het voor zichzelf moet beslissen, zulke dingen zullen zich laten zien met tijd en ervaring.
Afbeelding

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 27-10-2011 19:40

Vergeet niet dat eiwitten (proteïnen) niet 1 standaard gegeven is.
Er bestaan tig verschillende soorten proteïnen en deze hebben niet allemaal hetzelfde effect.
Het lijkt mij een onmogelijke klus om uit te gaan zoeken welke vormen er allemaal bestaan en welke uitwerking zij hebben op een goudvis.
Maar het lijkt mij wel slim om voor jou specifieke variant uit te zoeken welke voersoort de juiste vorm van proteïnen bevat voor het doel dat jij voor ogen hebt.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Kingyo
Lid FGF
Berichten: 517
Lid geworden op: 26-10-2011 20:36

Bericht door Kingyo » 27-10-2011 20:06

ZSjonnie schreef:Vergeet niet dat eiwitten (proteïnen) niet 1 standaard gegeven is.
Er bestaan tig verschillende soorten proteïnen en deze hebben niet allemaal hetzelfde effect.
Het lijkt mij een onmogelijke klus om uit te gaan zoeken welke vormen er allemaal bestaan en welke uitwerking zij hebben op een goudvis.
Maar het lijkt mij wel slim om voor jou specifieke variant uit te zoeken welke voersoort de juiste vorm van proteïnen bevat voor het doel dat jij voor ogen hebt.

Ik denk dat je het hebt over verschillende soorten aminozuren? Want een eiwit is een eiwit.

Het zou kunnen dat er een verschil zit in eiwit expressie tussen de soorten, maar dat kan ik niet bevestigen of ontkrachten.


Misschien dat er bepaalde aminozuren essentieel zijn voor bepaalde soorten, zal mij niks verbazen.
Afbeelding

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 27-10-2011 20:10

Inderdaad een eiwit is een eiwit. Maar het zijn de aminozuren (de bouwstenen van het eiwit) die je in verschillende soorten terug vind + de aminozuren kan je ook nog eens in verschillende verbindingen terug vinden. Daarom dat een eiwit wel eens kan verschillen van een ander eiwit en dat is wat Zsjonnie wss bedoeld?

Een vis heeft uiteindelijk ook een vorm van koolhydraten en vetten nodig zoals elk leven organisme.

Ik vind dit onderwerp wel boeiend. En in de toekomst wil ik me hier ook graag meer met bezig houden.
Het is inderdaad wel zo dat hier weinig informatiebronnen over terug te vinden zijn.
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 27-10-2011 20:25

Ik ben een beetje versimpeld wat betreft eiwitten, proteïnen en aminozuren :lol: Ik zie dat allemaal als 1 (fout, dat weet ik ^_^)
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 28-10-2011 23:43

Wat de demekin betreft.. best zinkend voer of drijvend voer? Ik gebruik momenteel beide.
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 28-10-2011 23:48

Ik denk dat het niet veel uitmaakt.
De positie van de ogen is hetzelfde en het zicht wordt nergens door belemmerd.
Als je Demekins met een hoge rug neemt, kan drijvend voer wel stimulerend zijn voor de spierontwikkeling in het voorste gedeelte van de hump.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 29-10-2011 00:00

Ok :) ja het worden er zowizo met een hoge rug. Dit vind ik prachtig ... zo zit er toch een beetje ryukin bloed in :)
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Plaats reactie