Vakantie dilemma..

Merken, schemas, weetjes, gelfood etc. [leden]
Plaats reactie
Fish
Lid FGF
Berichten: 1075
Lid geworden op: 27-11-2011 22:15

Vakantie dilemma..

Bericht door Fish » 10-06-2012 08:49

Morning!

Ik ben nog steeds aan het twijfelen over mijn voeraanpak voor de komende vakantie..
We gaan namelijk een flinke tijd weg (altijd leuk familie die je overal en nergens uitnodigd! :D)
Zoals het er nu voorstaat zijn we 17 dagen weg, een volle week thuis en dan weer 17 dagen weg.

Ik heb nu een 80cm tropisch bakje staan met vuurgarnalen, 6 corydoras en 10 vuurneons. En mijn sluierbak.

Ik kan misschien iemand zo ver krijgen om de zoveel dagen even te komen kijken hoe alles erbij staat. Maar, ik twijfel nog omdat ik ze nog niet zo goed ken..

Nu heb ik dus vershillende opties:
1) 2x 17 dagen niet voeren. Vetmesten tussen die twee periode lijkt me niet slim omdat ze dan van geen voer naar veel voer gaan en dat lijkt me niet goed. In theorie zou dit moeten kunnen (het niet voeren) als het slechts 1x 17 dagen was geweest had ik dit denk ik ook gedaan. Maar omdat de periodes zo dicht op elkaar zitten twijfel ik..

2) afgepaste porties klaar leggen voor de mensen die komen controleren (als dit tenminste doorgaat!) dan krijgen de vissen om de zoveel dagen wat te eten..

3) twee voerautomaten aanschaffen.. Dot was mijn eerste plan, maar dan lees ik weer zoveel recenties van mensen die zeggen dat ze niet werken met bv vlokvoer. Of dat ze verstoppen. Of dat he grote nadeel is dat mocht er iets mis gaan in de bak en de vissen eten niet meer, dat ding door blijft voeren en het zo nog meer vevuild..
Met als bijkomend nadeel dat ik niemand heb om tussen door water te verversen.. Voeren vertrouw ik anderen nog wel toe, maar water verversen..

Of te wel, ik heb een hoofd vol twijfels en kan jullie ervaringen/adviezen/gedachten erg goed gebruiken! Het wordt namelijk wel ech tijd dat ik deze knoop ga door hakken!

Brian
Lid FGF
Berichten: 2350
Lid geworden op: 22-10-2011 21:31

Bericht door Brian » 10-06-2012 09:11

Optie1 17 dagen lijkt mij te lang om de vissen geen voer te geven.
Optie 2 lijkt me de beste optie. Als ze nu nog zouden kunnen verversen dan is het optimaal.
Optie 3 Dit zou je al uitgebreid op voorhand moeten gaan testen of alles naar behoren werkt.
Als het misgaat is er ook niemand in de buurt om dit recht te zetten (lees teveel voer met alle gevolgen van dien).


Of je gaat voor de dure optie en huurt iemand in die instaat voor het voederen en verversen.
Deze persoon komt dan langs om de 4a5 dagen.
Wie oude kennis koestert en voortdurend nieuwe vergaart, mag een leraar van anderen zijn.

Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 10-06-2012 10:14

Ik ben vorig jaar bijna 4 weken weg geweest.. en werk gewoon met voerautomaatjes.

Heel spaarzaam voeren ivm waterkwaliteit, en vlak voor en vlak na je vakantie, een flinke waterwissel doen.

De rondomatic doet het niet met vlokvoer idd. Maar de normale voerapparaatjes wel.

Fish
Lid FGF
Berichten: 1075
Lid geworden op: 27-11-2011 22:15

Bericht door Fish » 10-06-2012 10:34

Omdat ik pas kort van te voren zeker weet of ik iemand heb die langs kan komen ga ik denk ik de opties combineren.

na een tip van iemand dat zooplus.de goedkoper is dan zooplus.nl ga ik denk ik via .de de rondomatic (daar 39 ipv 44 :)) voor de sluierbak en een apparaat van eheim (29 ipv 39 :D) voor het tropische bakje bestellen. Over beide heb ik voornamelijk goede recencies gelezen.
Dan heb ik nog 4 weken om ze uit te testen.

Ik denk dan dat ik ze gewoon om de 3 dagen oid laat voeren, net als de eventuele oppas ook zou doen. mocht er dan iets fout gaan wordt er niet iedere dag een hoeveelheid voer in het water gestort. En wie weet kan ik de eventuele opppas er sowieso van overtuigen elke week even te komen kijken mocht om de zoveel dagen te veel van het goede zijn (ze wonen een paar km verderop..) dan krijgen ze wel eten, maar niet te veel ivm waterbelasting etc..

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 10-06-2012 11:26

ik ga met brian mee, als je vissen zolang geen eten geeft heb je zelfs kans op kanibalisme.

ik wil je best helpen, maar tilburg adam vica versa is te ver om gratis te overbruggen. ^^

Fish
Lid FGF
Berichten: 1075
Lid geworden op: 27-11-2011 22:15

Bericht door Fish » 10-06-2012 15:56

Ik vond 17 dagen zelf ook al lang, maar her en der lees je regelmatig dat vissen tot 3 weken zonder eten kunnen, mits van te voren goed doorvoed en met voldoende planten in de bak. Ik vind het zelf in ieder geval ook geen prettig idee, maar als de ervaring hier nou zou leren dat dit de voorkeur heeft boven bijv. voerautomaten, tja, dan is het het overwegen waard. In dit geval is het dat dus niet :)

Dankje voor het aanbod Rex! Mocht ik echt in hoge nood komen, en opeens een vetpot te besteden hebben zoek ik alsnog contact met je.

Zoals het er nu voorstaat ga ik dinsdag met mijn dan verkregen vakantiegeld de beide automaten aanschaffen en meteen maar eens flink testen. Ik probeer mijn zusje lekker te maken om in ieder geval tijdens mijn eerste vakantie hier een aantal dagen te bivakkeren met haar nieuwe vriendje.

Ben iniedergeval erg blij dat beide bakken erg stabiel draaien. De tropische bak heeft dan ook een erg lage bezetting dus dat is niet zo moeilijk. De sluierbak zit toch behoorlijk vol en daar wordt veel gevoerd, normaal gesproken ververs ik daar 2x p/w 50%. Afgelopen week eens lekker blijven doorvoeren en in een week dus slechts 1x ververst en de waarden hielden zich perfect. Dat is wel een geruststelling voor 17 dagen met spaarzaam voeren.

En ik hoop verder gewoon lekker door dat het contact met buren & andere hier in de buurt zich positief blijft ontwikkelen, wie weet heb ik dan uiteindelijk toch een echte (gratis ;)) vissen oppas!

rogolf1
Lid FGF
Berichten: 668
Lid geworden op: 05-02-2012 11:29

Bericht door rogolf1 » 10-06-2012 17:15

Zo had ik een tijdje geleden ook een leuke!!!
we gingen een midweek naar parijs,dus ik aan mij zus gevraagt of ze 1x langs kon komen om de vissen een klaargelegd hoeveelheid aan eten te geven.
kom ik thuis,lag het eten er nog :shock: O sorry,was het helemaal vergeten zei ze!!! Dus ik aan de telefoon gezegt dat er 3 vissen dood waren (was niet zo,maar ik wou haar even terugpakken :twisted: ) zij een schuldgevoel van weet ik veel wat,heb ik haar een paar uur later toch maar weer gebeld dat alles goed was met mijn visjes.
Ik denk wel dat ze het de volgende x niet meer vergeet :wink:
Afbeelding

Plaats reactie