Zelfgemaakte voer.

Merken, schemas, weetjes, gelfood etc. [leden]
dveen
Lid FGF
Berichten: 6
Lid geworden op: 04-07-2012 13:55

Zelfgemaakte voer.

Bericht door dveen » 04-07-2012 14:23

Ben net op het forum aangemeld maar heb meteen een stelling over het voeren van de koi's en goudvissen zou graag willen weten hoe jullie hier over denken.

Mijn vissen krijgen vaak eigengemaakte voer van paprika, zilvervlies rijst, wortels, broccoli, tomaten, knoflook en nog veel meer soorten groente.
Meestal kook ik een keer in de maand voor mijn vissen ik kook alle groente en de rijst.
De groente maak ik klein en gooi ik door de rijst heen daarna verpak ik dit in bakjes die je bij de chinees krijgt (uiteraard schoongemaakt =p).
Daarna doe ik de bakjes in de vriezer.

Als ik dan de vissen ga voeren pak een ik een bakje en pak de rijst met mengsel eruit en sla dit in stukken en geef ik dan aan mijn vissen.
Ze zijn er dol op ze vliegen door de vijver heen om alles op te peuzelen ik geef dit ook af en toe aan mijn goudvissen die zijn er ook dol op.
Dit krijgen ze elke middag in de avond krijgen ze korrel voer.

soms maak ik ook wel eens fruit maar dit is seizoen's gebonden zoals nu krijgen ze af en toe aardbei met rode druiven en van de herfst bv: sinaasappel.
ik merk wel dat mijn vissen hier erg van genieten en dat ze flink van groeien en dat hun kleur goed opkomt.

ik zou graag willen weten of jullie ook zoiets doen zelf voer maken of iets lekkers maken voor de vissen.
en graag jullie mening hierover

8)

Evelien
Lid FGF
Berichten: 3376
Lid geworden op: 07-11-2011 11:45

Bericht door Evelien » 04-07-2012 14:28

Nog nooit geen problemen gehad met het bevroren voer er zo in te gooien zonder eerst te ontdooien?
Ikzelf geef mijn vissen af en toe ook groenten en fruit maar niet zoveel als jij.
Doe je dit al lang? Ben wel benieuwd naar je ervaringen hiermee.
Geef je dan echt alles van fruit en groenten?

Niekske
Lid FGF
Berichten: 25
Lid geworden op: 14-06-2012 19:01

Bericht door Niekske » 04-07-2012 14:34

Ja hoor, bij mij krijgen ze ook vers erbij, ik vries het alleen niet in, en leuk om te horen dat ik dus niet de enige ben die knoflook voert :lol: volgens mij vonden ze dat hier maar raar dat ik dat doe :lol:

dveen
Lid FGF
Berichten: 6
Lid geworden op: 04-07-2012 13:55

Bericht door dveen » 04-07-2012 14:37

ja ik gooi het er zo bij ik gebruik de kookvocht van de groente om het ermee in te vriezen,
hierin zitten veel vitamines en die gaan niet verloren als je het in vriest.

ik doe dit nu sinds vorig jaar september.
merk wel dat de vissen veel actiever zijn en dol zijn op groente vooral paprika dan worden ze gek!
Ik geef veel soorten groente zeg maar wat ik zelf over hou van het avond eten geef ik aan de vissen,
zonder saus en zo natuurlijk :P

Met fruit ben ik wat voorzichtiger want daar ben ik nog mee aan het experimenteren.
wat k ook wel eens doe is ananas helemaal schoonmaken fijn prakken of in de blender en dan zo de filter in gooien,
is erg goed voor je ph waarde.

Of peterselie daar trek ik een thee van en gooi ik afgekoeld in de filter werkt goed om ziektes te voorkomen.

vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Bericht door vissengek12 » 04-07-2012 15:12

Nooit echt aan gedacht om in te vriezen :roll:

Slim, dit ga ik ook gebruiken :)

Maar als je het bevroren erin gooit is er toch ook het gevaar dat ze zich 'branden' aan het ijs?
Zelfde als dat je een lantaarnpaal likt bij -10 :lol:

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 04-07-2012 16:12

Ik geef zelf regelmatig ook:
- tomaat
- broccoli
- spinazie
- paprika
- erwtjes
- soms een stukje banaan, appel,...

Ik vries het ook niet in, maar geef het meteen.
Al vind ik dat invriezen geen slecht idee. Ik zou het alleen een beetje ontdooien.

De verse voeding combineer ik dan met droge korrelvoeding Aplus en muggenlarve, daphnia, artemia, witte kreeftjes, ...
En zo krijgen ze 5x per dag eten.

Die peterselie en ananas vind ik wel speciaal. Nog nooit gehoord, maar ik wil wel geloven dat dit goed is voor je water en of ziektes te voorkomen.
Hier ga ik eens wat over opzoeken.
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Evelien
Lid FGF
Berichten: 3376
Lid geworden op: 07-11-2011 11:45

Bericht door Evelien » 04-07-2012 16:17

Ik heb op de beurs in Bokrijk wel gehoord dat ze vissen als ze toekomen "inpakken" met ananas, het zou ze tot rust brengen en goed zijn voor de slijmhuid...

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 04-07-2012 16:18

Evelien schreef:Ik heb op de beurs in Bokrijk wel gehoord dat ze vissen als ze toekomen "inpakken" met ananas, het zou ze tot rust brengen en goed zijn voor de slijmhuid...
Ik vraag me alleen af hoe je zo een vis inpakt met ananas :lol:
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Evelien
Lid FGF
Berichten: 3376
Lid geworden op: 07-11-2011 11:45

Bericht door Evelien » 04-07-2012 16:19

Inderdaad dat vroeg ik me later ook af :wink:

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 04-07-2012 16:23

Als die ananas groot genoeg is kunde uwe goudvis door ananasringen steken :lol:
Nee maar wil wel het fijne er is van weten :)
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Plaats reactie