Welke sluiervarianten horen in de vijver thuis?

Alles over goudvissen in het algemeen [openbaar]
Gast

Welke sluiervarianten horen in de vijver thuis?

Bericht door Gast » 31-07-2012 10:42

stemmen maar(nu maar hopen dat je meerdere dingen kan aanvinken :P )

Welke horen thuis in een vijver?(ook vijvers met laag water)

indien anders: even toelichten d.m.v. een reactie :wink:

edit: je kan maar 1 keuze maken :evil:
kan dat verholpen worden? :oops:

Gast

Bericht door Gast » 31-07-2012 12:09

Ze kunnen allemaal wel naar buiten :)

Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 31-07-2012 12:10

Ik heb ze ook allemaal buiten.. maar ik wil niet zeggen dat ze het in een vijver per definitie beter hebben als in een aquarium

Rietje
Lid FGF
Berichten: 1832
Lid geworden op: 07-11-2011 15:34

Bericht door Rietje » 31-07-2012 12:17

In mijn ogen kunnen ze allemaal naar buiten. Wel moet een vijver net als een aquarium wel aan een paar basisdingen voldoen! Zoals goede filtering, genoeg water per vis etc. :wink:
Afbeelding

Brian
Lid FGF
Berichten: 2350
Lid geworden op: 22-10-2011 21:31

Bericht door Brian » 31-07-2012 12:49

TVR,SVR,Tosakin,TVO,Oranda zou ik niet in een vijver steken.
Zowiezo zou ik in de toekomst geen vijver willen.
Kans op meerdere ziekten, klimaatverandering...etc
Wie oude kennis koestert en voortdurend nieuwe vergaart, mag een leraar van anderen zijn.

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 31-07-2012 13:15

de ryukin, fantail en demekin lijken mij het meest geschikt voor in een vijver.
Zelf zou ik liefst een vijver willen waar niets van planten, stenen of hout in zit. Gewoon kaal met een supergoede filtering.
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

martijn260176
Lid FGF
Berichten: 708
Lid geworden op: 18-11-2011 21:11

Bericht door martijn260176 » 31-07-2012 13:46

Alles kan natuurlijk naar buiten :lol: , of alle varianten het ook het gehele jaar in een vijver kunnen verblijven, durf ik niet te zeggen. Waarschijnlijk wel, maar dan moet je volgens mij wel flinke aanpassingen maken.
Ik zelf denk dat een ryukin, fantail, demekin, (jinkin, wakin, staan niet op de lijst) wel goed in een vijver te houden zijn. Maar varianten met extremere lichaamsvormen of veel wengroei zou ik niet snel in de vijver houden ivm infecties (of gotere kans hierop).

Ook denk ik niet dat een vijver beter is dan een aquarium, of andersom. Wat ik al zei, ze heben allebei hun voor- en nadelen. En of er meer ziektes in een vijver zijn zal ik zeker niet zeggen, er is wel een betere controle in een aquarium, dus een ziekte is waarschijnlijk sneller opgemerkt, dat wel.
Maar daar in tegen denk ik ook dat vijvervissen toch wat sterker zijn dan aquariumvissen doordat ze (denk ik) toch wat meer weerstand opbouwen, want een vijver is meestal niet zo klinisch als een aquarium, kijk naar de zogenaamde "enge" beestjes die je wel in een vijver tegen kunt komen.

Ik heb in mijn 12 vijverjaren ervaring nog maar erg weinig vissen verloren door ziektes, meestal door rovers en in het begin door pure onwetendheid :oops: . Maar daar heb je met een aquarium ook last van, als je niet goed weet wat je doet, dan gaat de waterkwaliteit ook snel bergafwaarts. En bij een vijver heb je iets meer speling door de grotere inhoud en (vaak) minder zware visbezetting.
Als ik hier het herdenkingstopic lees schrik ik toch ook wel van de berichten, en dat zijn ook vaak aquariumvissen die sterven, of in de ziekenboeg. Dus er komen ook genoeg ziektes in aqua's voor denk ik zo.
Nou, dit is weer eens een keertje een veel groter bericht geworden dan de planning was, maar dat gaat bij mij wel vaker zo :lol: .

En de klimaarverandering weet ik ook niet. Tuurlijk is de temp.schommelingen in de vijver groter, maar is dit per definitie een slecht iets? Je moet in beide gevallen aanpassingen treffen, een vijverbezitter voor de winter en een aquabezitter in de warmere periode. En ik denk dat het voor de vis ook niet slecht is om even een rustigere koelere periode te hebben. Waarom het gehele jaar vollop eten geven om een grotere snellere groei te verkrijgen, is dit perse beter voor de vis? Snel opkweken, of willen wij als eigenaren dit.
Dit is trouwens niet als kritiek bedoeld, maar een serieuze vraag.
Mijn koi's hadden ook een koelere winter en die groeide ook goed, bij een kennis van mij veel sneller want die verwarmde het water in de winter zodat de vissen bleven eten (en groeien). Waren ze mooier, ik persoonlijk vond van niet, leken wel vet, met een stierennek, hij vond van wel. Ieder z'n eigen smaak.
Wie een kuil graaft voor een ander, heeft zijn eigen vijver al af.

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 31-07-2012 13:50

hq ranchu zou ik echt niet in een vijver doen. of hij moet max 30-40 cm diep zijn.
en zo zijn er wel meer varianten. maar het kan.

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 31-07-2012 19:17

Weer een te vage poll.
Wat houdt een vijver volgens jou precies in?
En welke variant van een Ryukin bijvoorbeeld?

Een Ryukin met fantail kan prima in een vijver. Een Ryukin met broadtail hoort in laag water.
Demekins zelfde verhaal, butterfly hoort in laag water.
Oranda's.. Side view, top view?

Uit dit lijstje is er naar mijn idee geen 1 die echt in een vijver thuis hoort.
Ik denk dat je geen poll kan maken die zo specifiek is dat je een goed beeld krijgt.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Irene
Lid FGF
Berichten: 1221
Lid geworden op: 24-01-2012 11:13

Bericht door Irene » 31-07-2012 22:16

En als je vissen in laag water moet houden gaat het ook weer niet lukken in de winter. Tenzij je zo'n fancy overkapping hebt. :D Of woont waar het altijd warm is.

Plaats reactie