Twee sluiers en een Oranda...

Alles over goudvissen in het algemeen [openbaar]
Pipsie
Lid FGF
Berichten: 3
Lid geworden op: 15-08-2012 11:34

Twee sluiers en een Oranda...

Bericht door Pipsie » 15-08-2012 13:21

Ik heb twee caligo sluiers van nu ca. 2.5 jaar oud. Ik nam ze van over van mijn dochter die acht sluiers in 40 liter hield.
Calicoes zijn visvoer voor kwekers, ik weet niet hoe die door de selectie zijn gekomen (gelukkig maar).
Toen al deze bij mij uit logeren kwamen waren de problemen meteen al duidelijk. Deze acht vervuilden het water dermate dat bijna dagelijks verversen een noodzaak bleek. Het water wat altijd troebel en de enige manier om te verversen was om alle visjes over te scheppen in een emmer en de bak te herinrichten.
Toen zij terugkwam heb ik haar ingezeept dat ze haar visjes aan het mishandelen was.
Je kent het wel. Ze weet het allemaal beter en haar vriend vindt dat ook.
Uitgelult dus.

Mensen zonder hart voor vissen moeten geen vissen nemen omdat ze "zo leuk in het water ronddwarrelen"
Maar zoals altijd bezonk mijn info en bood zij mij aan twee visjes over te nemen om de druk op haar bak te verminderen..
Zo gedaan dus.
Ik heb mijn caligoes nu in een Rio-125 met een externe Tetra 700-pomp.
Ik weet dat jullie zullen zeggen dat 80cm te weinig is.
Trust me, ze zijn totaal passief! Het lijkt af en toe alsof ze als Chinese Buddhas maar rondhangen en de wereld bekijken...

En, trust me, ik geef ze alles wat ze willen. Ze komen niets te kort, ik ververs wanneer nodig zoals aangegeven door mijn testsets. Ik test Ph, N02, Gh, Kh, PO4.
Ik kan alleen niet vaststellen hoe dat op hen uitwerkt... wat zij daarvan vinden.

Als mensen beslissen wij over het welzijn van onze visjes.
Luisteren we wel genoeg naar hun stille stem door ze te observeren?

Wat dan ook, mijn Caligoes zijn nu bijna 20cm! Zijn echte huisdiertjes geworden.
Als ze op de bodem hangen en je aankijken alsof ze iets van je verwachten dan weet je dat het mis zit. Hun rugvin omlaag. Sluiers, vooral mannen, reageren snel op de signalen uit hun omgeving.
Zo stoppen ze hun koppetjes tegen elkaar als ze veiligheid zoeken aan elkaar. Dat is schattig.
Maar alles boven 25 Celsius stopt hun metabolisme.

Mijn "slagschepen" wilde ik een maatje geven. Ze waren toen nog jonger, ruim een jaar.

En daar start mijn vraag:
Ik heb een oranda aan de bak toegevoegd. Je weet dat een Oranda een gesplitste staart heeft maar geen sluier is. Kort lichaam, soepel, allert, alles...

Vanaf het begin moest ik haar beschermen tov de andere. De sluiers. Ik ken de verhalen over hoe vissen hun voedingsbodem beschermen tov indringers.
Nu zijn Goldies de meest vreedzame vissen ever, maar mijn twee mannen zagen haar als vrouwtje en jaagden haar na als vruchtbare partner vanwege haar dikke buikje.
Er waren dagen dat ik mijn mannen uit de bak heb gezet omdat ze haar echt molesteerden!

Tot, op een ochtend ik gespartel in mijn bak hoorde en zag dat mijn Oranda dood naast de inlaat van de pomp hing.
De mannen waren nog steeds aan het proberen haar lijkje op te jagen...

En zo gingen acht maanden met zorg teloor.
Ik kan het mijn sluiers niet verwijten maar het deed pijn.

Mijn vraag is wat jullie idee over dit is. Moet ik geen derde bijplaatsen?
Ik wilde mijn twee mannen (nu confirmed) een vrouwtje geven. Is dat idee verkeerd?
Vertel me.
-----------------------------------------------------------
Een mens is zo slim als zijn onwetendheid toestaat.
Vissen zijn zo slim als hun eigenaar in staat is tot observatie.

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 15-08-2012 13:51

Om te beginnen Pipsie welkom. Maar zou jij je misschien willen voorstellen bij " wie is wie".

Vraagje? Wat voor soort sluiers heb je! Ik neem aan de gewone? Zo ja horen deze in een vijver thuis. De enkelstaartige zeg maar. Sluierstaarten hebben minimaal 50 liter een vis nodig.

Als jij je zorgen maakt kan je beter eerst de 2 goudvissen apart houden. En dan het nieuwe visje in je bak doen. Pas over een tijdje pas de 2 mannetjes. Wel moet je wel ongeveer 50 l een vis kunnen geven. Anders iet aan beginnen.

Vergeet niet dat je de nieuwe vissen altijd een q periode moet geven.

Succes.

Irene
Lid FGF
Berichten: 1221
Lid geworden op: 24-01-2012 11:13

Bericht door Irene » 15-08-2012 22:36

Ik vraag me ook af of je niet gewone goudvissen en sluiers door elkaar haalt? Normaal gezien kunnen gewone sluiers prima bij oranda's, maar als het goudvissen zijn gaan ze de sluier inderdaad achterna jagen. Sowieso zou ik ook geen 3 vissen in een 80cm. bak doen. Natuurlijk is elke vis anders, maar dat ze vrijwel niet zwemmen kan ook zijn omdat ze niet genoeg ruimte hebben. Misschien kan je eens foto's posten van je vissen? Om uitsluitsel te geven welke soorten je precies hebt.

Evelien
Lid FGF
Berichten: 3376
Lid geworden op: 07-11-2011 11:45

Bericht door Evelien » 16-08-2012 08:43

Hoe vaak meet je de waterwaarden? Hoeveel keer ververs je het water wekelijks?
Ik zou zowieso geen 3de vis erbij nemen, daarvoor is je bak te klein. Zo goed mogelijk proberen de 2 die je al hebt te verzorgen.
Ik heb ook het idee dat je "gewone" goudvissen hebt met een sluierstaart, misschien inderdaad beter om eens foto's te posten dan kunnen we je beter verder helpen.

astrid j
Lid FGF
Berichten: 722
Lid geworden op: 31-10-2011 08:00

Bericht door astrid j » 16-08-2012 10:21

Pipsie, welkom op het forum,
Als ik zo jou verhaal leest heb je zeker hart voor deze dieren, en heel lief dat je wat vissen heb overgenomen van je dochter.
Zo te lezen ben je verantwoord bezig geweest met een regelmatige verschoning.
Tja, het ging mis toen je een derde erbij kocht, en het is altijd zielig als je ziet dat een vis door andere vissen opgejaagd wordt.
Ik zou er geen derde bij doen, als die 2 het zo goed doen samen, lekker zo laten.
Vissen beschermen toch ook hun territorium en misschien is 3 te veel.
Blijf lekker door gaan met verversen, en fijn dat je hun lot zo aantrekt. :wink:

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 16-08-2012 16:19

Er speelt geen ziekte maar een probleem, daarom gaat dit topic naar algemene discussie.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 17-08-2012 02:18

Ik volg je verhaal niet helemaal..

1. Calico is een kleurstelling, geen variant. En hoe kom je op het idee dat dit visvoer is voor kwekers? Een goede calico is namelijk moeilijk te kweken.

2. Passieve vissen zijn een slecht teken.. Door hun verleden zou dit ook door vergroeiingen kunnen komen, maar dat is moeilijk te zeggen zonder foto's of filmpjes.

3. De metabolisme stopt niet bij 25 graden. Warm water versnelt juist het hele proces.

4. Een oranda heeft een gesplitste staart? Nee een oranda heeft een dubbele staartvin.

5. De term sluier(staart) is een nederlandse benaming voor alle goudvisvarianten met een dubbele staartvin.

6. Kort lichaam, soepel en alert: niet elke oranda soort heeft en kort lichaam. Soepel in de zin van? Alert horen alle goudvissen te zijn.

7. Goudvissen zijn niet territoriaal. Ze kunnen wel agressief zijn wanneer de omstandigheden slecht zijn zoals een te kleine bak of slechte waterwaardes.

Ik zou een derde vis afraden, omdat ik inderdaad een 80cm bak te klein vind. Mannetjes kunnen prima zonder vrouwtjes, dus je hoeft je daarover geen zorgen te maken.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 17-08-2012 09:57

ZSjonnie schreef:Ik volg je verhaal niet helemaal..
ik ook niet, haakte al af op de helft.

en we vinden het fijn als je jezelf eerst even gaat voorstellen, voor je hele verhalen gaat typen. :) bvd.

astrid j
Lid FGF
Berichten: 722
Lid geworden op: 31-10-2011 08:00

Bericht door astrid j » 17-08-2012 10:14

Bedenk wel dat deze persoon nieuw is op het forum en misschien geen idee over varianten of sluierstaarten heeft.
Tot nu toe probeert deze persoon het goed, en ik heb haar nog niet terug gezien jammer genoeg.
Zoveel informatie zou wel eens heel imponerend over kunnen komen, en ik zou het jammer vinden dat ze af zou haken.
Wel wetende dat het zeer goed bedoeld is hoor! :rolleyes:

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 17-08-2012 11:24

De TS praat alsof hij/zij er verstand van denkt te hebben of heeft.
Daarom corrigeer ik het e.e.a.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Plaats reactie