Mijn sluierstaart Hope.

Alles over goudvissen in het algemeen [openbaar]
RiseOfInformation
Lid FGF
Berichten: 283
Lid geworden op: 29-08-2012 23:29

Mijn sluierstaart Hope.

Bericht door RiseOfInformation » 30-08-2012 12:04

Hai,

Ik heb afgelopen vrijdag (24 augustus) 3 sluierstaarten gekocht, deze zijn in de vijver bij mij gegaan. Gisteren ben ik weer terug naar mijn vader gegaan om te kijken hoe het ging met de sluierstaarten. Er is er 1 dood gegaan, 1 kan ik er niet meer vinden en 1 heb ik er uit gehaald. Hope. Ze heeft een hele afgebeten staart en mist een oog. Gister heb ik op aanzoek van NiMoSa (Een goede vriendin over het internet van mij) Hope meteen een zoutbadje gegeven zonder jodium. Ik heb haar daar zo'n 4 minuten in gehad, ze zwom gewoon rond. Ik heb Hope daarna in een aquarium gedaan van 70 liter met de bewoners van 2 volwassen guppen, 2 corydoras en een stuk of 8 hele jonge guppen. Je zou je misschien afvragen waarom er maar 2 volwassen guppen inzitten. Die had ik die middag net gekocht aangezien ik toen ik van vakantie terug kwam er alleen nog maar jonge guppen in zaten en al m'n oudere waren gestorven... Dus ik wou het opnieuw gaan proberen met 2 volwassen guppen. Ook heb ik echt geleerd dat je jonge sluierstaarten niet in een vijver kan doen met Goudvissen die al volwassen zijn (en ongeveer een jaar of 10 zijn).

Hier wat foto's van Hope en haar mede bewoners:
Met oog:
Afbeelding

Der staart:
Afbeelding

Zonder oog (samen met daarachter 1 van de volwassen guppen die erin zitten):
Afbeelding


De mannelijke gup die erin zit:
Afbeelding

De vrouwelijke gup die erin zit:
Afbeelding


De corydora (het zijn er 2 maar heb ik er hier maar 1 op de foto):
Afbeelding

Totale aquarium:
Afbeelding


Over het aquarium waar ze nu in zit:
Het aquarium staat op 24 graden, ofwel de maximale temperatuur voor sluierstaarten. Dit moest zo omdat hij eerst op 26 graden stond en ik hem moest laten zakken voor haar. En zoals ik al eerder zei het aquarium is 70 liter. Dus voorlopig wel even groot genoeg om in te verblijven.

Hebben jullie tips, wat je het beste kan doen om haar er zo goed mogelijk er boven op te laten komen?

Groetjes,
Real revolution starts at learning, if you're not angry, then you are not paying attention...

Gast

Bericht door Gast » 30-08-2012 12:30

Dat is nogal wat he. Heb je geen andere bak waar je haar in quarantaine kan zetten? Desnoods een speciekuip of curverbox (kosten bijna niks dus je zou er even één kunnen kopen). Het is namelijk belangrijk dat je haar een schone omgeving kan geven terwijl ze herstelt. Veel water verversen doet ook een hoop voor verwondingen.

vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Bericht door vissengek12 » 30-08-2012 12:35

Goedemiddag RiseOfInformation, Zou je je ook nog willen voorstellen in het subforum Wie is wie? Dan weten we tegen wie we 'praten' :)


Mijn tip aan jou is om een andere grote bak te zoeken (curverbak van 60 liter is al voldoende), daar de vis in te doen en dan elke dag de helft te verversen met water van dezelfde temperatuur, waterwaardes testen (ik weet niet of je een testkoffer of strips hebt?) en eventueel extra verversen als de waardes verslechteren.

Veel vers water en goed voeren zou deze vis er zo bovenop krijgen als het goed is...

In deze bak zitten al vissen en is al ingedraaid. Sluierstaarten vervuilen erg veel, je bacteriën in het filter kunnen deze grote plotselinge vervuiling misschien niet aan, waardoor afvalstoffen niet worden omgezet in nitraat. Dan kunnen je waterwaardes verslechteren en kunnen er vissen dood gaan. Zonde van je huidige visbestand denk ik.

Dan nog een vraag, Weet je of er in de vijver bij je vader een zonnebaars zit? Of misschien kun je dit dan even navragen?
Ik denk namelijk dat dat de oorzaak kan zijn van de dood van je vissen ;)

Als ik hier dingen heb neergezet waarvan je denkt 'wat bedoeld hij daar nou weer mee?' dan kun je misschien even het artikel lezen in de link hieronder

http://goudvis.forum2go.nl/de-minimale- ... -t888.html

Hopelijk heb ik je een beetje geholpen.

[edit]: Het gebruik van bijvoorbeeld Esha2000 is niet nodig, voor het geval je daaraan denkt. Het doet meer negatief dan positief.

RiseOfInformation
Lid FGF
Berichten: 283
Lid geworden op: 29-08-2012 23:29

Bericht door RiseOfInformation » 30-08-2012 12:54

vissengek12 schreef:Goedemiddag RiseOfInformation, Zou je je ook nog willen voorstellen in het subforum Wie is wie? Dan weten we tegen wie we 'praten' :)


Mijn tip aan jou is om een andere grote bak te zoeken (curverbak van 60 liter is al voldoende), daar de vis in te doen en dan elke dag de helft te verversen met water van dezelfde temperatuur, waterwaardes testen (ik weet niet of je een testkoffer of strips hebt?) en eventueel extra verversen als de waardes verslechteren.

Veel vers water en goed voeren zou deze vis er zo bovenop krijgen als het goed is...

In deze bak zitten al vissen en is al ingedraaid. Sluierstaarten vervuilen erg veel, je bacteriën in het filter kunnen deze grote plotselinge vervuiling misschien niet aan, waardoor afvalstoffen niet worden omgezet in nitraat. Dan kunnen je waterwaardes verslechteren en kunnen er vissen dood gaan. Zonde van je huidige visbestand denk ik.

Dan nog een vraag, Weet je of er in de vijver bij je vader een zonnebaars zit? Of misschien kun je dit dan even navragen?
Ik denk namelijk dat dat de oorzaak kan zijn van de dood van je vissen ;)

Als ik hier dingen heb neergezet waarvan je denkt 'wat bedoeld hij daar nou weer mee?' dan kun je misschien even het artikel lezen in de link hieronder

http://goudvis.forum2go.nl/de-minimale- ... -t888.html

Hopelijk heb ik je een beetje geholpen.

[edit]: Het gebruik van bijvoorbeeld Esha2000 is niet nodig, voor het geval je daaraan denkt. Het doet meer negatief dan positief.
Dankjewel voor de reactie. We hebben nog een oude cementkuip staan van 100 liter, dus daar zou ze ook wel in kunnen. Maar het is wel een probleem dat ik er niet elke dag bij kan zijn. Dus om de 3/4 dagen zou het ververst worden dan. Alwel, ik ga komende woensdag weer een hele week naar mijn vader toe waar ik dan het goed in het zicht kan houden.

Maar wanneer ik die bak klaar maak, is het verstandig om er vijver water in te doen? Met eventuele platen? Of hem helemaal leeg laten? Een zuurstof steente misschien erin?
Hij moet dan waarschijnlijk buiten komen te staan, aangezien m'n pa niet zo'n ding binnen wil hebben. Zou dit misschien problemen kunnen oplopen dat hij buiten komt te staan ineens?

Je het precies een punt dat ze het niet aankunnen de bacteriën, ik zou eens kijken wat ik kan doen als ik weer terug ben bij m'n vader dat ik Hope daarin kan doen. Er zitten 3 zonnebaarsen in die vijver ja. Maar er zit nog een andere sluierstaart in die het wel goed schijnt te doen (die zit er al wat langer in, maar die is ook zo'n 3x zo groot als Hope).
Real revolution starts at learning, if you're not angry, then you are not paying attention...

vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Bericht door vissengek12 » 30-08-2012 14:59

3 zonnebaarzen?..

Zonnebaarzen hebben veel ruimte nodig, 3 zonnebaarzen op 500 liter is eigenlijk teveel..
Als ze geslachtsrijp worden is de kans groot dat je jongen krijgt in de vijver. Dat wil je niet, aangezien ze dan bijna alle vissen zullen aanvallen en je dan zit met een paar honderd zonnebaarzen die je niet kan verkopen aangezien ze niet interessant zijn voor winkels en uitzetten is fauna vervuiling.

Misschien gaat het al heel lang goed, maar dat betekent niet dat het goed voor de vissen is ;)

Je zonnebaarzen hebben wel de sluiers aangevallen. Dit weet ik zeker, aangezien hier een paar weken terug precies hetzelfde is gebeurt en de vis er ook zo uitzag..

Ik zou zeggen, zoek vijvers voor je zonnebaarzen en dan kan de sluier weer in de vijver.

martijn260176
Lid FGF
Berichten: 708
Lid geworden op: 18-11-2011 21:11

Bericht door martijn260176 » 30-08-2012 15:38

Ik ben iets voorzichtiger met de uitlating, maar ik denk ook dat de zonnebaarsen hier meer van weten.
Ik ga niet direct zeggen dat zonnebaarsen standaard vissen aanvallen, want ik heb daar dus geen slechte ervaringen mee. Maar ik heb er 1 in een vijver van bijna 10.000ltr.
Maar er zijn mensen die hier wel negatieve ervaringen mee hebben en aangezien de vijver niet zo groot is, zou ik ze persoonlijk weg doen.
3 zonnebaarsen in (uberhaubt) 1 vijver, zijn er zeker 2 te veel. Zonnebaarsen jonge namelijk gruwelijk snel, doordat ze hun nest/eitjes heel goed en fanatiek beschermen komen de eitjes ook bijna allemaal uit..
Wel zou ik inderdaad een vijver zoeken voor iedere zonnebaars (dus niet alle 3 in een andere grotere vijver doen).

Ook wil ik gruwelijk benadrukken om de zonnebaarsen NIET in de natuur los te laten om er maar vanaf te zijn, want ze zullen grote schade aanrichten bij de natuurlijke bewoners.

Heb je de zonnebaarsen alle 3 tegelijk gekocht, of in de loop der jaren apart aangeschaft.
Wie een kuil graaft voor een ander, heeft zijn eigen vijver al af.

Visje
Lid FGF
Berichten: 2913
Lid geworden op: 19-01-2012 21:35

Bericht door Visje » 30-08-2012 15:57

Ach gossie, arm visje... Die is inderdaad flink toegetakeld :( Het is goed dat je meteen een zoutbadje gegeven hebt, dat werkt namelijk bacterie-dodend.

Die speciekuip is misschien wel een goed idee om haar voorlopig even in te zetten. En inderdaad, zoals Vissengek ook al zegt, het water zo schoon mogelijk houden (wellicht met zout in het water, zie hiervoor het topic zoutbad in de ziekenboeg en dan de onderhoudsbehandeling), dan kan ze er in ieder geval weer bovenop komen. En zo heeft ze geen last van vervuiling en lastigvallen door andere vissen. Heb je nog een extra filter over? Dan kun je die zolang ook in de kuip laten draaien om zodoende te helpen het water schoon te houden.

Je bent in ieder geval goed bezig! Succes met de behandeling verder.

RiseOfInformation
Lid FGF
Berichten: 283
Lid geworden op: 29-08-2012 23:29

Bericht door RiseOfInformation » 30-08-2012 16:12

vissengek12 schreef:3 zonnebaarzen?..

Zonnebaarzen hebben veel ruimte nodig, 3 zonnebaarzen op 500 liter is eigenlijk teveel..
Als ze geslachtsrijp worden is de kans groot dat je jongen krijgt in de vijver. Dat wil je niet, aangezien ze dan bijna alle vissen zullen aanvallen en je dan zit met een paar honderd zonnebaarzen die je niet kan verkopen aangezien ze niet interessant zijn voor winkels en uitzetten is fauna vervuiling.

Misschien gaat het al heel lang goed, maar dat betekent niet dat het goed voor de vissen is ;)

Je zonnebaarzen hebben wel de sluiers aangevallen. Dit weet ik zeker, aangezien hier een paar weken terug precies hetzelfde is gebeurt en de vis er ook zo uitzag..

Ik zou zeggen, zoek vijvers voor je zonnebaarzen en dan kan de sluier weer in de vijver.
Dat wist ik echt niet dat ze zoveel ruimte nodig hebben. Ze zitten er inderdaad al een behoorlijke tijd in. Minstens 4 jaar, ze zijn opgegroeid in deze vijver. Want oorspronkelijk komen ze uit de vijver van mijn vader (16000 liter). Daar zaten wat jongen in en heeft hij er 2 aan mij gegeven en in de vijver gedaan. Hoe de derde erin is gekomen, I have no idea...
Zou het een oplossing kunnen zijn dat ze terug in de vijver van mijn vader kunnen?

Maar als ik haar bijvoorbeeld niet in de speciekuip kan hebben, want soms kan mijn vader precies er moeilijk over doen. Hoeveel % van het water moet ik elke dag proberen te verversen als die tot het voorjaar in het aquarium blijft. Als die in de speciekuip mag, moet hij dan buiten staan? Want het gene waar ik precies tegen op zie is het feit dat ik Hope precies niet goed in de gaten kan houden, in een aquarium kan je precies zien of ze zich goed herstelt of niet. Maar als het moet, moet het hè.
Real revolution starts at learning, if you're not angry, then you are not paying attention...

RiseOfInformation
Lid FGF
Berichten: 283
Lid geworden op: 29-08-2012 23:29

Bericht door RiseOfInformation » 01-09-2012 18:29

Ik heb vandaag geprobeerd om de zonnenbaarzen te vangen, maar ze waren me precies te snel af...
Een andere keer ga ik nog een keer proberen, ze kunnen alle drie in de vijver van mijn vader. Die vijver is 16000 liter dus wel genoeg ruimte lijkt mij?

Het gaat gelukkig erg goed met Hope, heb ook even het water getest, zolang dat maar niet te erg gaat vervuilen. Alles was goed, er zat alleen 0,1 nitriet in. Wat me nog heel erg mee valt. Ik heb 1 emmer water verschoont nu. De staart van Hope ziet er goed uit er zitten geen pluimpjes aan, het is net zoals een normale staart geworden maar die een stuk mist. Ook eet ze goed, en zwemt gewoon rond. Ik kan haar jammer genoeg niet in een speciekuip zetten in verband dat m'n vader het niet wil hebben....

Ook heb ik wat foto's genomen met een wat propere camera :). (Maar alsnog zijn ze niet echt scherp...)


Afbeelding

Hier zie je wel de staart hoe hij er nu aan toe is.
Afbeelding

Zonder oog, jammer genoeg is hij precies erg onscherp...
Afbeelding

De mannelijke gup met daar achter Hope :)
Afbeelding

Weer het totale aquarium:
Afbeelding


Ik ben wel blij dat ze betert nu. Ze blijft sowieso tot maart/april in dit aquarium, dan gaat ze weer de vijver in. Aangezien het eigenlijk geen aquarium is voor sluierstaarten. Maar dan is ze wel een heel stuk groter en sowieso zijn de zonnenbaarzen er dan uit. Ook de koi die erin zit gaat dan naar de vijver van mijn vader, aangezien die er echt in zit om op te groeien.
Real revolution starts at learning, if you're not angry, then you are not paying attention...

Pat
Lid FGF
Berichten: 2721
Lid geworden op: 27-10-2011 00:00

Bericht door Pat » 01-09-2012 18:56

Als je enigszins nitriet meet zou ik zeker meer gaan verversen d.w.z. 50% per dag totdat de nitriet verdwenen is.

Plaats reactie