Calico of geen Calico?

Alles over goudvissen in het algemeen [openbaar]
Plaats reactie
GoldenFish
Lid FGF
Berichten: 407
Lid geworden op: 27-12-2012 14:42

Calico of geen Calico?

Bericht door GoldenFish » 28-12-2012 07:35

Vraagje voor de kenners:

Wanneer is een vis nou een Calico en wanneer niet? Ik heb gelezen op internet dat Calico's minder waardevol zijn als er meer rood pigment in de vis zit. Vaak zie ik dat Calico's ook een geel achtige tint op de kop hebben en dat het zwarte pigment vaker bestaat uit vlekkjes dan hele vlakken ( zoals bijvoorbeeld bij de Panda het geval is ).
Worden sluiers met heel veel zwart in vinnen en vlekken op de buik ook Midnights genoemd? ( er bestaan Shubunkins die zo heten )
En hoe zit het als de vis zijn kleur verliest, meer rood wordt of rood wit. Is het dan automatisch een tri color, of een red/white of blijft het gewoon bekend onder de naam Calico?

Graag wat meer opheldering hier over :)

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 28-12-2012 13:17

Calico group

Calico fish have a varying pattern of a few fully reflective scales (guanine present) and mostly matt scales (guanine absent) and nacreous scales (guanine partly present). Where matt scales are present, the following effects are seen: if there are no pigment cells then the body appears pink; if pigment cells are present at depth within the skin then melanophores appear to give a background blue colour (rather than black) and other colours appear more subtle including violet, grey and brown; if pigment cells are present on the surface then matt (rather than reflective) colours are seen.
bron: http://www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 28-12-2012 23:09

De hoeveelheid rood bepaalt niet of het een calico is of niet. De verhouding tussen rood en andere kleuren zegt alleen iets over de kwaliteit.
Dus als een calico grotendeels rood is dan is hij inderdaad minder waard. Maar dan praten we over de 'standaard' calico en niet over de ondersoorten in de calico groep zoals tigerskin e.d.
Hoe het zwart bij elkaar zit maakt niet veel uit of het een calico is of niet. Wel is het bij veel varianten zo dat bijvoorbeeld het lichaam bedekt hoort te zijn met zwarte 'stipjes' en dat er zwarte strepen doorlopen in de vinnen.
Wanneer een 'calico'vis rood/wit wordt is het een sakura (ondersoort in de calico-groep). Heeft hij nog wat zwart, maar geen blauwe basis, dan is het een tri-color.

Wanneer een vis alleen matte of metallic schubben heeft is het geen calico.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 30-12-2012 15:19

dat verklaart ook veel waarom Kuchi een Sakura demekin is.
Ik dacht eerst dat het ook iets te maken had met de combinatie van matte en glanzende schubben. Maar waar ik dat vandaan haal :roll: . Dat heb ik vast verkeerd gelezen.
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Plaats reactie