Onverwacht 6 sluierstaarten in huis, wat nu?

Alles over goudvissen in het algemeen [openbaar]
Kelly
Lid FGF
Berichten: 316
Lid geworden op: 11-03-2013 11:34

Onverwacht 6 sluierstaarten in huis, wat nu?

Bericht door Kelly » 11-03-2013 12:26

Hoi,

Ik zal even het verhaal vertellen.
Ga er maar even voor zitten, want het kan een beetje lang worden

5 weken geleden heb ik een cayman 60 pro opgestart.
De bedoeling was om het aquarium een beetje in japanse stijl in te richten (veel rotsen met laagblijvende plantjes)
Vorige week heb ik er cabomba in geplaats voor de opstart tot de andere plantjes goed zouden aanslaan.
Nu zou ik volgend weekend de andere plantjes ophalen en in de bak zetten om dan eind deze maand een schooltje van 15 neon tetra's in mijn bakje te plaatsen en enkele weken later wat garnaaltjes.

Alles was gepland maar daar is nu wel een grote wijziging gekomen.
Vrijdagavond gingen we bij iemand op bezoek waar ik een emmertje zag staan met 6 sluierstaarten. 5 kleintjes (3 witte, 1 oranje en 1 wit en oranje) en 1 grotere (zwarte telescoop).
Het ging duidelijk niet erg goed met de vissen en ze bleven maar naar adem happen.
Fletse kleur en geen mooie bolle buikjes, maar de zijkanten waren echt ingevallen. (volgens mij hadden ze al een tijdje geen eten meer gezien)
Blijkbaar had de poetsvrouw de visjes daar gedumpt.
Niemand wou de visjes, dus ze zouden in het toilet belanden

Ik kon dit niet laten gebeuren, dus 's avonds reed ik naar huis met een emmer met 6 sluierstaarten.
na het laten wennen aan het water van mijn bak heb ik de 6 sluierstaarten dus in mijn 75liter bakje gezet.
Volgens mij veel te klein voor vissen die toch wel redelijk groot worden.
Maar toch beter dan aan hun einde te moeten komen door door het toilet gespoeld te worden.

De visjes zitten nu ongeveer 63u in het bakje en lijken het steeds beter te doen. 5 van de 6 zijn totaal herstelt en 1tje heeft wel nog steeds wat "balansproblemen", in het begin hing hij ondersteboven aan het oppervlak dus ik dacht dat hij de nacht niet zou halen, maar tot mijn grote verbazing ging het de ochtend nadien veel beter en het lijkt de goede richting uit te gaan. Hij zwemt nu vrolijk rond, alleen verliest hij af en toe zijn balans nog eventjes maar hij herpakt zich heel erg snel. Hopelijk komt het ook helemaal goed met dit visje.
Gisteren ben ik dan meteen naar de winkel gereden achter goed voer.
Het voer dat samen met de vissen was achtergelaten waren drijvende bolletjes voor goudvissen.
En ik ben een potje "tetra goldfish gold japan" gaan halen. Dit zijn kleine sticks die naar de bodem zakken.

Nu was ik eingelijk nooit zo gek van goudvissen en sluierstaarten en het was ook de bedoeling om voor hen een nieuwe thuis te zoeken want sluierstaarten waren echt de laatste soort die ik in mijn gedachten had om in mijn bakje te houden. Maar nu ik hen zo in mijn bakje vrolijk zie rondzwemmen begin ik er eigenlijk wel stiekem van te houden . En ook het feit dat ik dacht dat ze het niet zouden redden (ze zagen er echt niet goed uit en heel flets van kleur) en ze nu weer de goede richting opgaan geeft mij op de 1ne of andere manier toch de moed en de zin om voor hen een nieuw verblijf op te richten en het hen volledig naar hun zin te maken.

Nu weet ik dat zo'n vis makkelijk de 15cm en meer kan bereiken. De zwarte is nu reeds ongeveer 10cm. De andere zijn amper 4cm.
Hoe groot moet een aquarium voor 6 uitgegroeide sluierstaarten zijn?
Ik had een "juwel vision 260L in mijn gedachten. Deze heeft een afmeting van 121x 46x 62cm.
Is dit groot genoeg, of kan ik beter nog even doorsparen en meteen voor een vision 450L gaan?
Maar voor ik deze kan kopen kan het misschien nog eventjes duren, dus dan zouden ze die tijd nog in de cayman 60 moeten verblijven.
Het zijn grote vervuilers, dus ik vermoed dat ik wel heel regelmatig water mag verversen zolang ze in de cayman 60 verblijven.
Ik had gedacht om 2x per week ongeveer 40% water te wisselen.
Verder zie ik ook dat ze wel aan de cabomba eten. Dus vermoedelijk kan ik ook beter het plaatsen van mijn plantjes uitstellen tot ze uit het bakje zijn?

De watertemperatuur bedraagt nu 22 graden. Is dit een goede temperatuur voor sluierstaarten, of kan ik de temperatuur beter nog wat laten zakken?
En wat kan ik verder nog doen om hen het leven aangenamer te maken?


Ik ben dus echt een totale leek op het gebied van aquaria en vissen (de cayman 60 in mijn eerste bakje) en ben mij pas sinds enkele maanden aan het inlezen over warmwatervissen, sluierstaarten zijn mij dus totaal onbekend. Dus alle tips en sugesties zijn meer dan welkom.

Alvast bedankt voor het lezen van de toch wel lange tekst
Groetjes




Dit zijn de visjes in mijn cayman 60.

Afbeelding

Sorry voor de zeer slechte smartphone kwaliteit, maar zo hebben jullie toch een idee van de sluierstaartjes ;)
Ik weet zelf ook niet welke soort(en) het precies zijn, dus misschien weten jullie het (als het al mogelijk is om dit te zien op zo'n slechte foto).

Dit is even een close up van de zwarte waarvan ik vermoed dat het een telescoopoog is?

Afbeelding

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 11-03-2013 14:07

Wel tof van je om deze vissen op te vangen. Respect!

6 vissen hebben 300liter nodig.

Kelly
Lid FGF
Berichten: 316
Lid geworden op: 11-03-2013 11:34

Bericht door Kelly » 11-03-2013 14:21

De visjes waren in nood. En mijn bakje was nog niet volledig ingericht, dus was ik gelukkig in de mogelijkheid om hen tijdelijk in de kleine bak onder te brengen.
Had ik nu geen aquarium gehad, wil ik er niet aan denken wat er met deze visjes zou gebeurd zijn :(


Kan ik hen voorlopig tot ik een groter aquarium heb gevonden in mijn 60cm bakje houden, of kan ik hen toch beter een nieuwe thuis zoeken?

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 11-03-2013 14:24

Ze moeten eigenlijk naar een groter bak. Anders ben ik bang dat het uitstel van executie is.

oneofthepandies
Lid FGF
Berichten: 212
Lid geworden op: 16-12-2012 22:27

Bericht door oneofthepandies » 11-03-2013 14:56

Oh, wat zielig :( Ze hebben inderdaad meer ruimte nodig om goed te ontwikkelen. Hoeveelheid verversen hangt ook sterk af van je filter. Wat heb je nu voor filter?

Kelly
Lid FGF
Berichten: 316
Lid geworden op: 11-03-2013 11:34

Bericht door Kelly » 11-03-2013 15:18

Momenteel zit er nog de gewone standaard Bluwave 05 binnenfilter in.
Deze zou op termijn vervangen worden door een Eheim buitenfilter, maar het model dat ik dacht te nemen is volgens mij niet zwaar genoeg als er zulke sterke vervuilers in de bak verblijven. Ik weet niet meer precies het nummer, maar hij was geschikt voor een bak tot 250L. Was bedoeld voor een bakje met maar een 15tal neons en garnalen.

Ik heb op een verkoopssite nu cayman senic 110 met een inhoud van ongeveer 230L water gevonden voor een mooie prijs.
Mocht ik deze deze week nog in huis kunnen hebben en opstarten zouden er binnen 2 a 3 weken vissen in kunnen.
Zouden de sluierstaarten zolang in het kleine bakje kunnen blijven?

De cayman senic is nog altijd niet perfect qua afmetingen, maar dit zou dan toch al een betere oplossing zijn voor de komende maanden?
Mocht het nu wat warmer zijn, zouden ze bij de buurvrouw in de vijver kunnen tot ik de perfecte bak had. Zij heeft enkele sluierstaarten in haar vijver die het heel erg goed doen. Maar vermits een sluierstaart graag wat hogere temperaturen heeft lijkt het mij voor de vissen dodelijk om nu naar een buitenvijver te verhuizen en behoort dit niet tot de mogelijkheden op heel korte termijn.

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 11-03-2013 15:33

Het is inderdaad nu niet het moment om vissen uit te zetten. Kan je het water water nu elke dag verversen?

Kelly
Lid FGF
Berichten: 316
Lid geworden op: 11-03-2013 11:34

Bericht door Kelly » 11-03-2013 15:40

Voor mij is het geen probleem om het water elke dag te ververversen.
Maar is dat niet schadelijk voor de goede bacterieën in de bak?
Ik heb gisteren reeds 40% van het water ververst, meer durfde ik niet ivm de bacteriën.

oneofthepandies
Lid FGF
Berichten: 212
Lid geworden op: 16-12-2012 22:27

Bericht door oneofthepandies » 11-03-2013 15:50

De bacteriën zitten in je filter, niet je water. Het probleem met die Bluwaves is dat de filter eigenlijk uit moet om te kunnen verversen ivm minimum waterniveau. Ik heb persoonlijk enkel slechte ervaringen met een bluwave. Ik had ook een filter die meer dan sterk genoeg was maar ik kon geen stabiele cultuur krijgen terwijl ik (even afkloppen) met mijn externe filter nu geen enkel probleem heb gehad. Ik zou ook iedere dag water wisselen dan. Heb ik ook een tijd gedaan (ik had 1 demekin in een 30l, cadeautje van vrienden ooit :roll: )

Kelly
Lid FGF
Berichten: 316
Lid geworden op: 11-03-2013 11:34

Bericht door Kelly » 11-03-2013 15:57

Inderdaad, de filter moet volledig worden utigeschakeld door het minimum niveau.

Misschien dan toch morgen meteen de buitenfilter gaan ophalen en dan misschien 1tje nemen die meteen sterk genoeg is zodat hij later op de grotere bak kan.

Hoeveel water kan ik dan best dagelijks wisselen?

Plaats reactie