Onverwacht 6 sluierstaarten in huis, wat nu?

Alles over goudvissen in het algemeen [openbaar]
oneofthepandies
Lid FGF
Berichten: 212
Lid geworden op: 16-12-2012 22:27

Bericht door oneofthepandies » 11-03-2013 16:08

Daar ben ik geen expert in. Zoveel als je kan tot je een betere filter hebt. Dan kan je best meten tot je jouw ideale ritme hebt gevonden.

vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Bericht door vissengek12 » 11-03-2013 17:07

Goed dat je die vissen hebt opgevangen ;)


Heb je er al eens over nagedacht om op marktplaats te kijken naar aquariums? Vaak kun je er erg goede bakken vinden voor véél minder dan de winkelprijzen.
Eventueel kun je hier links plaatsen als je denkt wat gevonden te hebben, zo kunnen mensen je eventueel adviseren.

Misschien staan hier nog wat dingen in die je kan gebruiken:
http://goudvis.forum2go.nl/de-minimale- ... -t888.html

Mijn voorkeur gaat uit naar een extern filter, aangezien hier sprake is van een groter filtervolume, geen onnodig ruimte verlies in de bak en makkelijker in onderhoud.

Tot nu toe zou ik elke dag eker 40% verversen, je hebt in een 'jonge' bak ineens 6 vissen gedaan, je bacteriecultuur krijgt daardoor een overschot aan afvalstoffen die verwerkt moet worden en dat zorgt meestal voor een nitriet en ammoniakpiek. Ammoniak en nitriet is giftig voor vissen (vaak verdragen de vissen het wel, maar goed is anders!!) ;)

Nogmaals, goed bezig :klap:

Ranchu
Lid FGF
Berichten: 5
Lid geworden op: 01-06-2012 09:31

Cayman Scenic 110

Bericht door Ranchu » 11-03-2013 17:32

Van mijn hand een aantal tips: heb zelf een Cayman Scenic 110 en ben er zeer tevreden over, let wel met alleen het binnen filter ga je het niet redden, maar het is wel een goed filter om een bioglosch evenwicht in op te bouwen! Zelf heb ik een binnen en buiten filter in de bak draaien met een goed resultaat, waarschijnlijk past je huidige binnenfilter ook in de Scenic, maar dit kun je vinden op de site van Ferplast. Wel zou ik de rotsen uit je huidige bak halen. Door de (tijdelijke) overbezetting is de kans op kwaaltjes groter en als je vissen zin krijgen om ergens tegenaan te schuuren dan liggen ze van deze vulkaanrotsen zo open! (voorkomen is beter dan genezen)

vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Bericht door vissengek12 » 11-03-2013 17:40

Enigste grote nadeel van zo'n binnenfilter is dat een grote waterwissel vaak leid tot een droogstaand filter. Hierdoor raakt de bacteriekolonie aangetast en is er kans op schommelende waterwaardes.

Verder over die stenen, inderdaad wel iets om in de gaten te houden, dat is een nadeel van sluierstaarten ;)

Kelly
Lid FGF
Berichten: 316
Lid geworden op: 11-03-2013 11:34

Bericht door Kelly » 11-03-2013 18:04

De rotsen gaan er straks meteen uit. Daar had ik niet bij stil gestaan. :oops:

Voor de grote bak zou ik sowiezo meteen gaan voor een buitenfilter, maar er zit blijkbaar wel een bluwave 07 binnenfilter bij.
En vermits ik op de cayman 60 ook een buitenfilter wou plaatsen, ga ik er deze week meteen 1 halen. Dan laat ik de binnenfilter nog een tijdje samen met de buitenfilter werken zolang de sluiers erin wonen.

Verder ben ik inderdaad op kapaza en 2dehands aan het zoeken of er nog andere leuke aqua's te koop zijn.
Ik heb er al enkele gevonden, dus nu wachten op reacties.

Fantastisch dit forum!
Met de hulp en tips op dit forum zal het hopelijk helemaal goed komen met de 6 sluierstaartjes.

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 11-03-2013 18:08

Je zou ook door kunnen sparen voor die vision 450 en tot die tijd de vissen in een grote kunststof bak (opbergbox) plaatsen.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Kelly
Lid FGF
Berichten: 316
Lid geworden op: 11-03-2013 11:34

Bericht door Kelly » 12-03-2013 01:50

Ik heb iemand gevonden waar ik een aquadream 100 zou kunnen lenen of kopen voor een klein prijsje (zoals ik het zelf wil)
Deze is 100 x 30 x 45 cm en heeft dus een inhoud van ongeveer 135L
Ik weet natuurlijk niet of de lichtkap is meegerekend, dus ik ga er van uit dat het misschien maar 100L zou zijn.

Deze bak heeft reeds 3 maand gedraaid, maar is terug weg gehaald omdat de kast waar hij opstond scheef ging staan waardoor ze het hele aquarium hebben leeggehaald om hem op een nieuwe kast te plaatsen. Ze hebben dan de bijhorende kast gekocht, maar door tijdsgebrek en verlies aan interesse staat de kast nog steeds in de doos en staat het aquarium nu al enkele maanden leeg in de garage. Het aquarium is volledig schoongemaakt en staat in de originele verpakking opgeborgen.

Ik weet dat dit nog niet voldoende groot is, maar misschien toch beter dan in de cayman 60 of een opbergbox te moeten verblijven tot ik een aqua kan kopen die voldoende groot is.

ALs ik deze bak enkele maanden leen of overkoop als tijdelijk verblijf en ik plaats er niet teveel decoratie in (alleen wat bodemzand en enkele sterke plantjes), met een goede sterke buitenfilter, zouden ze hier dan enkele maanden gelukkig in kunnen doorbrengen?
Ik heb geen idee hoe snel een sluierstaart groeit, maar ik vermoed dat het wel even duurt alvorens de kleintjes hun volwassen lengte bereiken.

Volgens de persoon is het geen sterk verlicht aquarium zoals bv een cayman omdat de aquadream maar 1 TL lamp zou hebben, maar ik vermoed dat dit geen probleem is vermits ik er geen plantenbak van wil maken?

Er zou een binnenfilter bij de aquadream zijn. Maar blijkbaar zou deze anders werken dan een andere filter? Wat hij daarmee bedoelde weet ik niet, maar vermits ik toch een buitenfilter zou gebruiken maakt dit eigenlijk weinig uit. Tenzij ik misschien beter de binnenfilter combineer met een extra buitenfilter.

Ik ben er mij van bewust dat ik de sluiers niet hun hele leven in de aquadream kan houden, maar zo hebben ze de komende maanden toch al wat meer ruimte.

Dan zou ik de cayman houden waarvoor hij aangekocht was (rotsen met lage beplanting, neons en garnaaltjes) in onze eetkamer
Dan koop ik zo snel mogelijk een juwel 450L (of vergelijkbare bak) voor de sluierstaartjes in de woonkamer (misschien vind ik die ook nog tweedehands de komende dagen/weken)
En de aquadream zou ik dan wel kopen en op termijn dan afwachten of ik de moed heb om een 3de aqua te plaatsen ( Ik heb nog een mooi plaatsje vrij in het bureau :D ) of hem dan gewoon terug weggeef aan iemand die hem wil en kan gebruiken.

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 12-03-2013 07:49

Je kan ook opvouwbare bakken gebruiken. Of een grote speciekuip.

Alles wat groter is, is mooi meegenomen.

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 12-03-2013 15:56

Is een mooie tijdelijke oplossing. Ik zou dan wel de rechtse vier vissen op de eerste foto in de vijver plaatsen zodra het beter weer wordt.
Ze groeien een stuk sneller als je denkt ;) 2cm per maand is tot 15cm lichaamslengte geen uitzondering.
Zelf zou ik dan de bak helemaal leeg houden, dat maakt het onderhoud aanzienlijk makkelijker.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Kelly
Lid FGF
Berichten: 316
Lid geworden op: 11-03-2013 11:34

Bericht door Kelly » 12-03-2013 16:06

how, dat had ik echt niet verwacht dat ze zomaar even 2cm per maand kunnen groeien. :o
Ik dacht eigenlijk dat het eerder jaren dan maanden zou duren voor ze echt groot zouden zijn. :oops:
Zoals ik al zei weet ik dus nog erg weinig over vissen.

Is er een speciale reden dat je deze 4 in de vijver zou zetten?
Ik heb geen idee hoe ze er horen uit te zien, maar de overige 2 vind ik persoonlijk wel de mooiste :D

En met leeg bedoel je echt niets erin? (ook geen bodemgrind)

Plaats reactie