Vijver voor sluierstaarten?

Alles over goudvissen in het algemeen [openbaar]
Plaats reactie
Kelly
Lid FGF
Berichten: 316
Lid geworden op: 11-03-2013 11:34

Vijver voor sluierstaarten?

Bericht door Kelly » 22-04-2013 14:58

Waaraan moet een vijver voor sluierstaarten voldoen?
En hoeveel liter inhoud moet deze vijver minstens hebben.
Diepte/lengte/breedte?
Moet de vijver verwarmd worden in de winter?

Ik ben eraan aan het denken om misschien deze zomer zelf een vijver(tje) te graven voor de sluiers, maar het moet natuurlijk wel haalbaar zijn.
We wonen nog in een huurwoning, dus het moet geen te dure vijver worden vermits we niet vanplan zijn om hier ons hele leven te blijven wonen :)

Ute
Lid FGF
Berichten: 2682
Lid geworden op: 26-04-2012 21:56

Bericht door Ute » 22-04-2013 15:02

Ik geloof dat als het minimaal een meter diep is, het ook diep genoeg is voor sluiers :) Dus dan heb je ook geen verwarming nodig.

Hoe groot het verder moet zijn weet ik niet eerlijk gezegd..

Gast

Bericht door Gast » 22-04-2013 16:30

minimale maten vind ik toch wel 2m bij 1m en dan 1 meter diep.
Daar gaat 2000 liter in. Zelf zou ik daar niet meer dan 10 vissen in houden.

Kelly
Lid FGF
Berichten: 316
Lid geworden op: 11-03-2013 11:34

Bericht door Kelly » 22-04-2013 17:32

Ik had gedacht aan een vierkante vijver van 2m bij 2m ofwel 3m bij 1,5m.

De plaats waar de vijver zou komen heeft wel maar een 4 tal uren per dag zon. Is dit voldoende?

Kelly
Lid FGF
Berichten: 316
Lid geworden op: 11-03-2013 11:34

Bericht door Kelly » 22-04-2013 17:52

En kunnen eigenlijk alle varianten van de sluierstaart in een vijver gehouden worden of zijn er varianten die een winter in de vijver echt niet kunnen overleven?

Ik zou dan in mijn aquarium binnen alleen demekins willen houden omdat ik deze persoonlijk het leukste vind.

Dan zou ik in de vijver de andere huidige sluiers plaatsen ( 1 ervan is een ryunkin maar met enkele staart, dan zijn er nog 3 die volgens mij fantails zijn en dan is er nog 1 oranda).

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 22-04-2013 19:48

Jikin, wakin, saboa, ryukin, watonai, ranchu, en de meeste enkelstaartige kunnen goed tegen kou.
De rest ook wel maar niet de blaasoog. Demekin heb ik zelf ook in de vijver.

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 22-04-2013 20:56

2 bij 2 bij 1,5 lijkt mij een mooie maat voor een goudvis vijvertje!
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

GoldenFish
Lid FGF
Berichten: 407
Lid geworden op: 27-12-2012 14:42

Bericht door GoldenFish » 22-04-2013 21:23

Met name de Japanse varianten zoals Wakin en Ryukin kunnen goed tegen kou en zwemmen zelfs nog ONDER ijs mits het niet te hard aan het vriezen is.

Met Ranchu en Oranda heb ik geen ervaring dus pin me daar niet op vast, maar ik weet wel dat demekin niet goed tegen kou kunnen. Ze gaan eerder op de bodem liggen dan andere vissen. Dit komt denk ik omdat hun ogen buiten het lichaam uit steken en hierdoor sneller afkoelen.

In principe is een vijver van 1 meter voldoende, maar dieper mag ook. Dino heeft ze op 2 meter zwemmen en ik op 1,20m.

martijn260176
Lid FGF
Berichten: 708
Lid geworden op: 18-11-2011 21:11

Bericht door martijn260176 » 24-04-2013 20:42

Zelf heb ik een vijver van zo'n 2,6 x 3,7 en 1,4 meter diep (niet verwarmt) en heb ik nu 6 sluiers in zwemmen. Ik wil er wel bij vermelden dat dit het 2de jaar is dat ze in de vijver zwemmen.
Mijn persoonlijke ervaring van deze winter, is juist dat de demekin het actiefst geweest is en naar mijn idee het sterkst/meest stabiel uit de winter gekomen is, deze zwemt rustig rond terwijl ik de ryukins op dieet moet gaan zetten lijkt het wel, die zijn zich continu aan het volvreten aan de alg waardoor ze niet netjes/rustig meer rond zwemmen.
De fantails zwemmen ook goed rond, net als de black moor.

Soms heb ik het idee dat de (mijn) ryukins toch wel last hebben van hun lichaamsvorm, sneller balansproblemen hebben als ze veel eten. En in de vijver hebben ze continu te eten.
Maar dat is mijn persoonlijke ervaring.

Of er een minimum maat is voor een vijver weet ik niet, als hij maar diep genoeg is. Qua grootte zal het altijd beter zijn dan een aquarium , in het algemeen meer inhoud (heb het hier dus niet over een ingegraven speciekuip of zoiets, of dat je niet direct een hoop vissen koopt om een vijver vol te stoppen).
Hoe meer inhoud, hoe minder snel het water ontregeld zal zijn. Maar dit hangt uiteraard ook weer van meer factoren af, visbezetting/filterinstallatie (capaciteit)/voergedrag/ligging van de vijver.

De grote vraag is ook wat jij/jullie precies willen en vooral ook kunnen/willen (qua ruimte en financiën). Heb je nu wat vissen die je graag in een vijver wilt doen, of wil je echt een vijver gaan bouwen om (nieuwe) sluiers aan te schaffen.

Zelf heb ik ook een huurwoning, dus dat hoeft niet per direct een reden te zijn om geen vijver te bouwen. Er staan wat foto's van mijn vijver hier op het forum bij het fotoalbum.
Wie een kuil graaft voor een ander, heeft zijn eigen vijver al af.

Plaats reactie