Bare Bottom = geen paaigedrag?

Alles over goudvissen in het algemeen [openbaar]
GoldenFish
Lid FGF
Berichten: 407
Lid geworden op: 27-12-2012 14:42

Bare Bottom = geen paaigedrag?

Bericht door GoldenFish » 23-04-2013 16:28

Aangezien de reactie op Fish in het babbeltopic heb ik hier even een nieuw topic aangemaakt over het paaien van vissen in een bare bottom tank.

Zelf heb ik het al vaker mee gemaakt (heb ook een tijdje een bare bottom gehad maar dat beviel me niet , dus weer terug naar een beplante tank) dat vissen niet van hun kuit afkwamen als er geen afzetmateriaal in de bak aanwezig was. Nu vraag ik me af of dit kwaad kan voor de vrouwtjes want het lijkt me toch sterk dat ze al dat kuit in één keer om kunnen zetten naar voeding, en mocht dat wel zo zijn, HOE doen ze dat dan, want gaat het niet gewoon rotten in het lichaam van de betreffende vis?? :shock: Toen ik na een paar weken een nieuwe grindbodem en planten had toegevoegd begonnen de vissen diezelfde week nog met afzetten van eitjes, maar daarvoor deden ze dat duidelijk niet en hadden de mannen ook niet de neiging om achter de vrouwtjes aan te gaan.

Nu heb ik laatst wel bij Dino gezien dat de vissen aan het afzetten waren in een tank zonder beplanting, maar komt dit niet gewoon omdat die vissen elke dag een 100% waterwissel krijgen en daardoor in de war raken? Normaal doen sluiers of andere karperachtigen toch alleen kuit schieten als het weer omslaat of als het voorjaar is?? Wie oh wie kan mij hier eens wat meer informatie over geven want ik vind het wel interessant :)

Gast

Bericht door Gast » 23-04-2013 16:38

Het zou/mineraalgehalte van het water verandert na een waterverversing. Vaak is dit de trigger voor het paaien. Dit is wat ik van een professor gehoord heb.
Ook als je vult met koud water, dat vervolgens opwarmt(zo bootst je het voorjaar na), kan zorgen voor paaigedrag.
Veel afzetmateriaal ook.
Je zou dus kunnen zeggen dat de vissen in de war raken, want in een vijver paaien ze maar iets van 2 keer per jaar.

Om deze redenen verkies ik ook en vijver boven een aquarium :)

Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 23-04-2013 16:42

@Frost: Hier zetten ze gewoon af zonder beplanting. Goldy duwt phayle gewoon tegen de zijkant aan van de bak, en hop daar gaan alle eitjes. Ik heb nu al zo lang een bare bottom en heb daar nog nooit problemen mee gehad. Wat mij is opgevallen tijdens het paaien is dat goldy eigenlijk de vrouwtjes alle kanten op duwt. Als het vrouwtje op knappen staat hoeft hij niet veel te doen. Dan duwt hij tegen de kont aan en blijft hij erachter zwemmen omdat de eitjes er zo makkelijk uitvallen. Toen Bash er nog was duwde hij haar altijd tegen de zijkant van de bak aan en dat was voldoende om weet ik hoeveel eitjes tevoorschijn te halen. De planten hadden totaal geen nut, behalve als 'opvangers' voor de eitjes.

Het is toch nu ook voorjaar? :s en de temperatuur is de afgelopen 2 weken flink gestegen, dat zal zeker hebben bijgedragen aan het paai gedrag bij dino.
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

Fish
Lid FGF
Berichten: 1075
Lid geworden op: 27-11-2011 22:15

Bericht door Fish » 23-04-2013 16:57

Bij mij heeft het in ieder geval niets met de bak te maken. Toen er nog planten waren had ik het zelfde probleem.
Mijn twee mannetjes die het formaat en de kracht hadden om de vrouwtjes te helpen zijn beide gestorven en de mannetjes die nu nog over zijn zijn nog geen derde van het formaat van de vrouwtjes.
Ze zitten er wel achteraan, en duwen naar ze kunnen maar het zet geen zoden aan de dijk. Als ik dus zie dat een van de vrouwtjes het probeert zelf op te lossen dan pak ik ze gewoon heel voorzichtig beet en dat is eigenlijk altijd genoeg om het er uit te laten stromen.

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 23-04-2013 17:45

Al mijn bakken zijn bb. Elke dag klote eitjes zowat.

Marijke
Lid FGF
Berichten: 176
Lid geworden op: 04-11-2012 13:49

Bericht door Marijke » 23-04-2013 19:00

Bespeur ik daar een lichte frustratie :lol:
Ik heb een barebottom bak en nog nooit eitjes gezien, maar dat komt volgens mij doordat ondanks hun enthousiaste geduw en paaigedoe ze toch echt alledrie mannetjes zijn. Grapjassen.

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 23-04-2013 19:23

Ze zetten net zo makkelijk af in een BB als ingerichte bak. Paaigedrag is ook identiek.
Afzetmateriaal, zoals planten, kan het afzetten alleen triggeren, maar is niet nodig.
Het kweekseizoen is alweer begonnen. Hier heb ik ook al 2x kuit gezien.
Ik heb een kaal, kaler, kaalste bak, dus afzetmateriaal is alleen nodig als je het kuit wil opvangen.

Hier zijn ze ook niet in de war door dagelijkse 100% waterwissels, aangezien ze sinds kort weer 50% per week maximaal ververst krijgen.
Ik ververs met vrijwel dezelfde temperatuur water en hier wordt op het moment juist net voor een nieuwe waterwissel afgezet, dus dat komt niet door het verse water.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 23-04-2013 20:03

@ Fish: Ik zag nu pas jou verhaal in het cafe, dus daar wil ik hier ook nog even op reageren.
Het formaat van de mannetjes betekend niet veel wat betreft het klaren van de klus. Er is niet veel kracht nodig om de vrouwtjes af te laten zetten (zoals je zelf waarschijnlijk ook al gemerkt hebt door zo een vis beet te pakken).
Mijn vermoeden is dat de mannetjes nog te jong waren om serieus te paaien (aangezien je aangeeft dat de mannetjes nog een stuk kleiner zijn) op het moment dat jij voor het eerst de vrouw(tjes) ging helpen. Hoe vaker je zelf zorgt voor het afzetten, hoe minder de mannetjes idee krijgen om te paaien.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Fish
Lid FGF
Berichten: 1075
Lid geworden op: 27-11-2011 22:15

Bericht door Fish » 23-04-2013 20:19

Hm, ik heb die mannetjes nu een maand of vijf, dan zouden ze het dus ondertussen wel moeten kunnen?
Kan ik dit dan nog weer doorbreken? Of heb ik het nu voorgoed verpest :D
Of moet ik er dan een flinke man tussen zetten die ze weer laat zien hoe het hoort?

GoldenFish
Lid FGF
Berichten: 407
Lid geworden op: 27-12-2012 14:42

Bericht door GoldenFish » 23-04-2013 20:48

Als ze paaipukkels hebben kunnen ze denk ik ook paaien dus dat is een goede indicatie :)

Plaats reactie