Hoe vaak maken jullie je (externe) filters schoon?

Alles over goudvissen in het algemeen [openbaar]
Plaats reactie
Pat
Lid FGF
Berichten: 2721
Lid geworden op: 27-10-2011 00:00

Hoe vaak maken jullie je (externe) filters schoon?

Bericht door Pat » 25-04-2013 23:43

Hoe vaak maken jullie je (externe) filters schoon?
Daar was ik even benieuwd naar. Sommige zeggen pas als de doorloop minder wordt een ander zegt 1x in de maand even spoelen maar hoe doen jullie het?

Als ik moet wachten tot de doorstroom minder wordt draaien de filters hier eerst maanden en weet niet of dat nu wel zo goed is. (Denkt aan foute bacteriën die zich ook nestelen?)

Wel plak ik altijd briefjes op de filters met de datum erop dat ik ze voor de laatste keer gespoeld heb dan hou ik een beetje overzicht voor mezelf. Aangezien er hier nu 5 filters lopen kan ik het anders niet meer bijhouden.......tja je wordt ouder moeders.....hahaha :P :lol:

Fish
Lid FGF
Berichten: 1075
Lid geworden op: 27-11-2011 22:15

Bericht door Fish » 26-04-2013 00:00

Wanneer ik zie dat zweefvuil toeneemt weet ik dat het zo ongeveer weer tijd is.
Ik heb er 2 externe filters op draaien en ik de k dat het neer komt op om de drie maanden van een filter de watten vervangen.
Ze draaien dus 6 maanden voordat ik er iets aan doe. Ik vervang dan de watten en als de sponzen echt heel vies zijn spoel ik die licht om. Beide filters zijn voor de helft gvuld met biologisch medium en die laat ik eigenlijk altijd met rust..

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 26-04-2013 01:03

Ik maak ongeveer 1x per jaar de filters schoon :lol:
Ik heb 2 potten draaien waarvan ik elk half jaar ongeveer 1 pot afkoppel, helemaal schoon spoel onder de kraan en een half jaar daarna is de andere aan de beurt.

Ik merk nooit echt dat de doorloop minder wordt, door de flink zware pomp.
Ik noteer ook geen datum wanneer ik er 1 schoonmaak, dat gaat op de gok.
Ik ben niet zo bang voor foute bacteriën, want ik vertrouw op het immuunsysteem van de vissen.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 26-04-2013 07:09

Ik maak de filters pas schoon als de doorstroom minder wordt. Dat gebeurd vaak alleen bij de aquapro 4.
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

Brian
Lid FGF
Berichten: 2350
Lid geworden op: 22-10-2011 21:31

Bericht door Brian » 26-04-2013 07:51

1x per jaar.
2maandelijks witte watten vervangen.
Wie oude kennis koestert en voortdurend nieuwe vergaart, mag een leraar van anderen zijn.

Irene
Lid FGF
Berichten: 1221
Lid geworden op: 24-01-2012 11:13

Bericht door Irene » 26-04-2013 09:09

Ik doe het ook als de doorstroom minder wordt. Dat zal zo om de 4 maanden zijn denk ik? Dan vervang ik de watten en spoel ik de slangen door.

Plaats reactie