is dit zielig?

Alles over goudvissen in het algemeen [openbaar]
Misuzu
Lid FGF
Berichten: 896
Lid geworden op: 08-06-2013 11:35

Bericht door Misuzu » 21-08-2013 16:49

Zo te zien heeft hij geen pijn ofzo, ik zou het gewoon aankijken
365 days and night, 365 tries to make it right
Afbeelding

Symbas story
Lid FGF
Berichten: 277
Lid geworden op: 24-05-2013 22:43

Bericht door Symbas story » 21-08-2013 17:47

Misuzu schreef:Zo te zien heeft hij geen pijn ofzo, ik zou het gewoon aankijken
Hoe zie je dat hij geen pijn heeft? Een goudvis is een prooidier dus zal niet zo snel pijn laten zien.


Verder denk ik dat je dit visje het beste uit z'n lijden kunt verlossen. Hij zwemt niet normaal (hangt scheef in het water met z'n kop omhoog). Je hebt eigenlijk al te veel vis in je bak en dat zal een vergroeiing als deze alleen maar erger kunnen maken.

Misuzu
Lid FGF
Berichten: 896
Lid geworden op: 08-06-2013 11:35

Bericht door Misuzu » 21-08-2013 20:52

omdat hij gewoon blij rond zwemt.. en niet zielig benede hangt en lusteloos is ?
365 days and night, 365 tries to make it right
Afbeelding

Symbas story
Lid FGF
Berichten: 277
Lid geworden op: 24-05-2013 22:43

Bericht door Symbas story » 21-08-2013 21:54

Lees bovenstaande reactie ;) een goudvis is een prooidier, zal dus niet snel pijn laten zien. Pijn laten zien is zwakte, zwakte staat gelijk aan ten prooi vallen.

Misuzu
Lid FGF
Berichten: 896
Lid geworden op: 08-06-2013 11:35

Bericht door Misuzu » 21-08-2013 22:40

Ik ken mijn eigen honden, maar als het echt pijn heeft zal het zeker wel enig sinds ander gedrag vertonen.
Mijn mening is het nog even aan te kijken tot je kan constateren dat het dier lijd.

Maar goed ik ga deze discussie niet verder voeren.
Aangezien jij toch liever ziet dat deze vis euthanasie toegepast krijgt
365 days and night, 365 tries to make it right
Afbeelding

Irene
Lid FGF
Berichten: 1221
Lid geworden op: 24-01-2012 11:13

Bericht door Irene » 22-08-2013 08:26

En als een goudvis pijn heeft zal ie ook stoppen met eten. Ik vind m nu doodmaken wel erg rigoureus. Ik zou t ook nog aankijken totdat het niet meer gaat.

Symbas story
Lid FGF
Berichten: 277
Lid geworden op: 24-05-2013 22:43

Bericht door Symbas story » 22-08-2013 09:38

Misuzu schreef:Ik ken mijn eigen honden, maar als het echt pijn heeft zal het zeker wel enig sinds ander gedrag vertonen.
Mijn mening is het nog even aan te kijken tot je kan constateren dat het dier lijd.

Maar goed ik ga deze discussie niet verder voeren.
Aangezien jij toch liever ziet dat deze vis euthanasie toegepast krijgt
Een hond is geen prooidier

En ga ff normaal discussiëren ipv mij aanvallen en woorden in mijn mond duwt wat ik helemaal niet zeg.

Misuzu
Lid FGF
Berichten: 896
Lid geworden op: 08-06-2013 11:35

Bericht door Misuzu » 22-08-2013 10:43

Mijn honden zijn jagers, zij zullen in een gevecht net zo lang door gaan tot de dood..
zij zullen dus ook geen pijn laten zien!
maar toen mijn hond een gat in haar gehemelte had en bijna geperforeerde hersenen door een stok die in haar keel was geschoten tijdens het spelen, kon je toch echt wel aan het gedrag merken dat er iets niet goed zat.

Daarom zeg ik, als het dier echt pijn heeft zal het enig sinds ander gedrag vertonen.. en daarom zeg ik dat ik het nog even aan zou kijken tot je echt weet dat het visje er last van heeft.. hier bij zeg ik niet tot het crepeert van de pijn.. maar wel totdat je het met zekerheid kan vaststellen..
Symbas story schreef: Verder denk ik dat je dit visje het beste uit z'n lijden kunt verlossen.
Hier herleid ik uit dat jij vind dat er euthanasie gepleegd zou moet worden op de vis? is dat zo raar, ik leg geen woorden in je mond.
Jij zegt zelf dat je het visje zou verlossen uit zijn lijden.
Vind niet dat ik nou zo absurd discussieer, ik heb mijn mening en jij de jouwe en dat komt niet over een.

Ik val je ook niet aan, ik geef alleen een andere mening en zeg dat een dier wat echt lijd wel degelijk iets ander gedrag zal vertonen.
365 days and night, 365 tries to make it right
Afbeelding

Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 22-08-2013 12:08

Dat is niet helemaal waar wat je zegt misuzu. Als katten bijvoorbeeld laten zien dat er iets aan de hand is, is het meestal al te laat. Geldt ook voor ratten, konijnen, hamsters en ook voor vissen. Bij goudvissen is het zo dat als je vaak al extreme externe symptomen ziet (die in 1 dag aan het licht kunnen komen) dat het al te laat is en je eigenlijk vrij weinig kunt doen.

Wetenschappers weten daarnaast nog steeds niet of vissen pijn daadwerkelijk waarnemen als pijn of dat de hersenen alleen reageren op een 'prikkel' en de vis verder geen idee heeft van wat er aan de hand is. Het bewust waarnemen van pijn zoals wij mensen dat bijvoorbeeld doen is niet iets wat in een vis tot nog toe is ontdekt. Er zijn wel wetenschappers die menen ontdekt te hebben dat vissen daadwerkelijk waarnemen wat pijn is maar daartegenover staan weer flink wat onderzoeken die het tegendeel zeggen.

Het is zelfs zo dat vissen gedrag vaak verkeerd wordt geïnterpreteerd. Want hoe zie je het verschil tussen overlevingsdrang en 'gezond/leuk' rondzwemmen? Wij kunnen zeker een schatting maken, maar we zijn het nooit helemaal zeker. Kan goed zijn dat bijvoorbeeld Phayle nergens last van heeft en lekker gezond is. Maar het kan ook zijn dat ze iedere dag hinder ondervindt van haar grote ogen, maar dat ze zich heeft leren aanpassen om te overleven.

In het geval van de ranchu, hij hangt aan het oppervlakte volgens joyce. Dat is al geen goed gedrag. We kunnen er vanuit gaan dat een prooidier zoals een goudvis niet aan het oppervlakte gaat hangen want dan is die immers een vrij makkelijk prooi. Zeker als die niet beweegt. Hij is nu nog klein, wellicht gebeurd hetzelfde met hem als met de kleine witte vis van Visje(weet het even niet zeker) hier op het forum. Die was ontzettend klein, groeide heel snel maar bleef op een gegeven moment op de grond liggen en kwam er niet meer vanaf. Zijn groei zorgde ervoor dat het steeds slechter met hem ging.

Het probleem is echter wel dat drijven ook kan komen van verkeerd voer. Dus wat is het dan?

Als laatste, ik heb een pitbull(american stephard was het volgens mij) gekend die 3 weken heeft rondgelopen met een gebroken kaak ;) daar zag je echt helemaal niks aan. Na 3 weken zagen ze dat zijn onderkaak een beetje scheef stond en zijn ze hiermee naar de dierenarts geweest en die vertelde hun dat hij zijn kaak had gebroken op 3 plaatsen.

@Symba: Ranchu zwemmen vaak met hun neus een beetje naar boven of naar onder. Ik denk dat als deze een defect heeft aan de zwemblaas dat het duidelijker zichtbaar wordt als die groter wordt.

@Joyce: De keuze is aan jou. Ik raad je wel aan om voor een grotere bak te kijken als je hem wilt houden en zodra hij nog meer mankementen gaat vertonen of je ziet zijn gedrag zichtbaar slecht veranderen, dan zou ik hem niet bij de rest van je vissen houden. Een vis in de stress wordt een grote bron van bacteriën en parasieten omdat zijn immuunsysteem door de stress wordt aangetast. Dat wil je echt niet hebben.
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

jxoxyxcxe
Lid FGF
Berichten: 47
Lid geworden op: 02-08-2012 18:32

Bericht door jxoxyxcxe » 22-08-2013 15:24

Bedankt voor jullie reacties. Ik denk zelf dat hij nu geen pijn heeft, hij zwemt steeds meer rond en komt ook meteen naar het oppervlak als ik ga voeren.. normaal gedragg dus zou ik zeggen. Heb weleens een zieke vis gehad en die deed echt niks meer. Ik weet het natuurlijk niet zeker maar ik kijk het nog een tijdje aan.

Ik ben inderdaad ook toe aan een grotere bak. Ik heb ruimte zat, alleen nog even sparen :) Mijn vloer is erg scheef waardoor ik de standaard meubels niet kan gebruiken. Ik heb nu een rio op een rvs frame met stelpoten staan, dat was al behoorlijk kostbaar. Ik zou willen gaan voor een bak van 1, 5 - 2 meter. Ik wil ook graag een witte dus die zal ik ook door een bouwer moeten laten maken, groter dan 1, 2m heb ik ze nog nergens in een winkel gezien. Daarnaast moet ik ook voor een beter filter gaan bij die afmetingen, of misschien een bioloog maar daar moet ik me nog eens in verdiepen want dat ziet er ingewikkeld uit... als jullie tips hebben wat betreft goede aquariumbouwers/goedkope onderstellen hoor ik het graag!

Plaats reactie