Wat mij opviel....

Alles over goudvissen in het algemeen [openbaar]
Plaats reactie
Kyoko
Lid FGF
Berichten: 318
Lid geworden op: 04-10-2013 13:01

Wat mij opviel....

Bericht door Kyoko » 14-11-2013 17:52

Ik zie echt heel veel foto's van goudvissen in de handen en dan net boven water.
Dit zie je volgens mij niet of zelden met ander soort vissen "correct me when wrong"....
Is dit vanuit China oid over gewaaid om dit zo te doen?

En wat is het nut er van.
Ik zie het mijzelf eigenlijk niet doen, ik ben veel te bang dat ik ze zou beschadigen met mijn gekluns.

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 14-11-2013 18:31

Op die manier is het makkelijker om een foto te maken en is de foto sneller duidelijk.
Hier op het forum wordt het ook wel eens gebruikt om het formaat te laten zien, maar dat was niet het oorspronkelijke doel zover ik weet.
Ik denk zelf eigenlijk dat het vooral komt doordat goudvissen in eerste instantie in schalen gehouden werden en zo was alleen de bovenkant te zien, om dan de zijkant en onderkant te kunnen bekijken moest de vis eruit gehaald worden. Vooral bij filmpjes van TVR zie je dit nog steeds terug komen.

Wanneer je niet vertrouwd ben met vissen beet pakken zou ik het ook zeker niet doen.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Rietje
Lid FGF
Berichten: 1832
Lid geworden op: 07-11-2011 15:34

Bericht door Rietje » 14-11-2013 18:52

Je moet inderdaad weten wat je doet. Door druk te zetten kan je de vis van binnen beschadigen en zorg er voor dat de vinstralen in de vin niet kunnen breken. Dus het liefst vrij laten liggen als de vis erg onrustig wordt terug laten in de bak en het later weer proberen.

Het maken van een foto in de hand maakt het makkelijker om de grootte bepalen of het verschil in groei. Ook is het makkelijker om goede foto's van de vis zelf te nemen.
Afbeelding

Irene
Lid FGF
Berichten: 1221
Lid geworden op: 24-01-2012 11:13

Bericht door Irene » 17-11-2013 19:32

Ligt natuurlijk ook een beetje aan de vis. Ik heb er 1 die ik echt niet ga vastpakken als het niet nodig is. Maar mijn oranda bv zou geen probleem zijn om echt uit het water te halen voor een foto. Die gaat nog net niet zelf in mn hand liggen, maar het scheelt niet veel. :P

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 17-11-2013 20:52

Van waar het komt weet ik niet. Zelf doe ik het inderdaad om af en toe een duidelijke foto te maken.
Maar ik raad aan van de vissen zoveel mogelijk met rust te laten..uiteindelijk brengt het vooral stress voor de vis mee.
Daarnaast kan de vis beschadigd geraken door hem verkeerd vast te pakken of hem te lang boven water te houden.
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Loraine
Lid FGF
Berichten: 327
Lid geworden op: 28-03-2018 18:42

Bericht door Loraine » 05-05-2018 21:12

Ik zie het idd ook geregeld voorbijkomen maar ik denk dat ik het zelf anders ga doen iig wb het opmeten.
Ik ben nl van plan om een curverbak te gebruiken die groot genoeg is voor een 40cm vis en op de bodem een meetlint te plakken (je hebt meetlintstickers zegmaar voor bij een naaimachine), dan de vis in die bak laten zwemmen en daar foto's van maken.
Als ik dan een transparante bak gebruik kan ik ook aan de zij- en onderkant kijken of daar afwijkingen zitten.
Bovine, Jelaga, Diân, 'Azraq en Laranja.

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 06-05-2018 09:46

je heb ook koi maat bakken. plastic bak waar maten in staan.

Loraine
Lid FGF
Berichten: 327
Lid geworden op: 28-03-2018 18:42

Bericht door Loraine » 06-05-2018 10:35

Daar heb ik het idee idd ook van. ;)
Bovine, Jelaga, Diân, 'Azraq en Laranja.

Plaats reactie