Welke maat bak?

Alles over goudvissen in het algemeen [openbaar]
Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Welke maat bak?

Bericht door Hinvin » 07-12-2013 10:52

Hoi,

Ik zit even te puzzelen wat wat nu de beste maat is voor een (ongeveer) 800 liter aquarium. Ook ermee rekening houdend dat het goed gefilterd en optimaal voor de vissen gebruikt kan worden. Ik heb nu een 300 liter bak en deze wordt 3 keer per uur gefilterd, dat is nu voldoende, maar dat zal binnenkort alweer te weinig zijn. Nu ben ik een zandfilter aan het indraaien dus voor deze bak komt dat goed!

Ik zit qua afmetingen te denken aan ongeveer:

200x60x60
160x80x60
of een tweede bak naast de huidige 120cm bak die ik nu heb laten draaien van 500 liter.

800 liter vind ik trouwens wel max voor binnen, die sluiervijver komt er toch wel!

Het meest heb ik Ranchu's, maar verder ook 2 oranda's, 2 demekins en een fantail. Dus ik denk zelf dat ze een beetje lange bak wel kunnen waarderen. Toch kom ik dan weer aan het twijfelen, want even van 800 liter uitgaande en ik verwacht toch al snel op 5 keer bakinhoud per uur, dus dan kom ik uit op 4000 liter per uur dat er door zo'n lange smalle bak gejaagd wordt.

Misschien reken ik verkeerd, of valt het allemaal wel mee, maar ik vraag me dan wel af of je niet beter toch een bredere bak kunt nemen die dan minder lang is.

Misschien dat er mensen zijn die hun voorkeur kunnen toelichten, zou erg handig zijn op het moment!

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 07-12-2013 14:10

Ik kies zelf voor een groot oppervlakte en maximale gasuitwisseling. Dus zo vierkant mogelijk.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 07-12-2013 18:01

Inderdaad, zit ik toch weer aan die binnenvijver te denken :wink:

Ik zit meer te denken aan hun gedrag en hoeveel de doorstroming hinderend kan werken/stress kan veroorzaken voor de sluiers. Er moet natuurlijk ook even uitgerust kunnen worden. Maar ok misschien kan ik het nog bijstellen als alles helemaal volledig is ingedraait, vind het nogal behoorlijk wat er allemaal aan water door die bak moet dan.

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 12-12-2013 16:49

Het gaat een bak worden rond de maat van 160lx80dx60h, lijkt me gewoon het mooiste om ook flink diepte erin te hebben.

rogolf1
Lid FGF
Berichten: 668
Lid geworden op: 05-02-2012 11:29

Bericht door rogolf1 » 13-12-2013 00:36

Dit is inderdaad wel een mooie maat bak 8)
Je moet deze afmeting wel apart katen maken omdat het een maatwerk aquarium is en de daarbij behorende maatwerk prijs.
Als je voor de 200x60x60 zou gaan, dan scheelt je dat een hoop geld (als je goed zoekt zou je deze maat ook voor een mooie prijs op marktplaats kunnen vinden)
Misschien icm een bioloog :wink:
Het heeft even geduurt voordat ik alles goed afgeregeld had qua geluid enz. maar de werking ervan is super.
Afbeelding

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 13-12-2013 07:24

Ik ga hem zelf maken uit 1,2 cm en 1,5(bodem) volglas. Het meeste op marktplaats heeft met deze inhoud een bioloog en ook een bodemdoorvoer. Ik zou dan zelf liever een afvoer aan de zijkant hebben zodat bij een ramp er in ieder geval een bodem water overblijft. Een bioloog met hoge doorstroming zou overigens ook prima kunnen, 2 of 3 kamers met grof substraat en zeker niet te klein.....

Op de mooiste plek voor een aquarium bij mij past geen 2 meter bak, hooguit 1,70.

Het een en ander heeft ook te maken met dat ik steeds enthousiaster wordt over de vijver die ik in de planning heb. Het aquarium kan dan in de winter draaien met de vissen die ik niet buiten wil laten. Daarom ben ik nu ook met een vijverfilter aan het uittesten omdat die dan ook het hele jaar door kan en in het voorjaar minder problemen met opstarten heb. Het hele verhaal moet dus nog in elkaar passen, maar dat lukt vast :wink:

Grootste twijfel waar ik eigenlijk mee zit is nog wel of ik niet veel beter een binnenvijver kan maken op het moment, die is ook makkelijk af te breken in het seizoen als je hem daarvoor geschikt maakt. Zo'n grote glasbak verplaats je niet meer zomaar he.

Ik hou MP zeker in de gaten die 300 liter bak is ook een heel handig maatje als quarantaine als ik een stukje verder ben :wink:

rogolf1
Lid FGF
Berichten: 668
Lid geworden op: 05-02-2012 11:29

Bericht door rogolf1 » 13-12-2013 11:08

Maar als je met een overloop werkt, dan zal nooit je hele bak leeglopen.
Hooguit een paar cm totdat de bovenkant van de overloop is behaald en die paar cm moet je dan wel kunnen opvangen in je bioloog.
Ik zou zelf voor binnen geen binnenvijver maken als ik jou was.
Je hebt nu ook voornamelijk ranchus en volgens mij vind je die ook het leukste toch?
Maar deze komen veel mooier tot hun recht als je ze van de zijkant kan bekijken.
Ik wil eigenlijk zelf ook iets in de zomer buiten gaan maken voor mijn visjes, maar dat is dan puur voor de vissen zelf (zonlicht e.d. )
Een svr is gewoon veel mooier in een aquarium :wink:
Afbeelding

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 13-12-2013 11:44

Zeker, maar een binnenvijver kan ook heel mooi zijn, ligt er maar net aan hoe je hem maakt/aankleed. Overloop is een prima idee inderdaad. Ik kan moeilijk inschatten hoe effectief een bioloog zal zijn bij sluiers, het meest heb je aan een snelle nitrificatie en filtering volgens mij en denitrificatie kan dan juist een risico vormen. Hangt natuurlijk ook van de belasting af, als je ruim volume per vis hebt kan het systeem het veel beter aan. Het grote voordeel van een bioloog of een drukfilter vind ik dat je geen techniek in de bak hebt.

Ik ga maar eerst op zoek naar een onderstel en kijken wat me het glas gaat kosten, daarna maar knopen doorhakken, want als ik de vissen zo zie groeien red ik het niet tot volgend voorjaar met deze bak :lol:

Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 13-12-2013 12:13

Ik heb ooit het idee gehad (toen ik nog een goudvisvijver had) om een binnenvijver met raam te bouwen van hout. Misschien is dat een idee voor jou.
Wel zou ik absoluut met 50mm bodemdrain(s) werken om de bodem continue schoon te houden en vissenpoep, afval, etc. direct naar het filter af te voeren.

Ik persoonlijk zou het als volgt doen met de filtering onder de bak:
Bodemdrain --> kogelkraan --> klein vijverdrukfilter vullen met filterwatten als voorfilter --> kogelkraan --> klein vijverdrukfilter vullen met bijvoorbeeld siporax --> kogelkraan --> 3-4000L/u pomp --> retour bak op 2 plaatsen.

Leidingwerk in 50mm pvc en de connecties op de filters met 50mm verlijmbare pvc vijverslang (omdat dit flexibel moet zijn).

Voordeel hiervan is dat het geluidsarm is (niet onbelangrijk in huis) en onderhouds arm. Je hoeft alleen maar af en toe de watten in je voorfilter te vervangen en verder heb je er geen omkijken naar.
Ik zou zelfs nog overwegen om direct na de bodemdrain een T splitsing te maken naar het riool voor waterverversen en een water aansluiting onder de bak.

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 13-12-2013 14:24

Je kunt inderdaad een vijverbak van plexiglas of lexan ruit voorzien. Tenminste daar zit ik even aan te denken als het een binnenvijver gaat worden. Alternatief voor bodemdrain is een uitstroom over de bodem, minder effectief, maar als er iets misgaat kunnen je vissen wel door blijven zwemmen. Bodemdrain gaat dus niet gebeuren helaas.

Goeie tips, hebben we wat aan! 50mm is dus bij een 4000l pomp en dan was de vijver 1000l ongeveer?

Plaats reactie