welke sluiertjes?

Alles over goudvissen in het algemeen [openbaar]
christel1975
Lid FGF
Berichten: 149
Lid geworden op: 13-02-2014 15:31

welke sluiertjes?

Bericht door christel1975 » 26-03-2014 20:08

ik ben me nog voledig aan het inlezen over de verschillende soorten. Maar ik vroeg me af of er soorten zijn die niet in een 130x60x60 aquarium kunnen? en hoeveel vissen zouden jullie daar in steken, ik hou niet van overbevolking! onder dit aquarium komt een bioloog van 100x40x30 en een cristal profit 1500 filter. ok over kill maar de stroming zal niet te fel zal ;)

Misuzu
Lid FGF
Berichten: 896
Lid geworden op: 08-06-2013 11:35

Bericht door Misuzu » 26-03-2014 23:14

Je hebt dan 468l
Ik heb 450l en heb 5 sluiers, als ze allemaal op volwassen grootte zijn is dat zat naar mij idee.
Maar mijn bak is wel 150cm lang.

Denk dat alle soorten dubbel staarten er wel in kunnen bij jou.
Tis maar net wat je zelf wil hanteren.
365 days and night, 365 tries to make it right
Afbeelding

goudvizzz
Erelid FGF
Berichten: 330
Lid geworden op: 10-01-2013 22:34

Bericht door goudvizzz » 26-03-2014 23:55

@Christel,

Meestal wordt 50 liter per sluierstaart aangehouden, maar dit is wel afhankelijk van de grootte van de vissen.
Aangezien er ook nog water in je bioloog zit kun je dit denk ik makkelijk aanhouden. Zelf heb ik weinig met een bioloog. Nooit gehad, dus misschien onbekend maakt onbemind. Ik had er liever 2 pompen opgezet. Dit houdt het wat overzichtelijker omdat je er bijna vanuit kunt gaan dat elke pomp dan 50% van je aquarium "regelt".

Zelf had ik maximaal 8 á 9 sluierstaarten in dit aquarium gedaan. Behalve als je echt grote vissen neemt, dan waarschijnlijk minder.

Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 27-03-2014 00:40

@Misuzu: Met het bioloog erbij geteld en tot de rand gevuld zit er ongeveer 588L in. Dit is uiteraard als de vul hoogtes 60cm bij het aquarium is en 30cm bij het bioloog.

@goudvizz: 8 a 9 sluiterstaarten? Dat is behoorlijk wat als je joekels van 25cm of groter erin hebt zitten. Dat houden 2 pompen echt niet bij met een verversing van 50% per week. 50L is het minimum wat hier wordt aangehouden maar een goudvis blijft niet altijd klein ;) naarmate ze groter worden, vervuilen ze ook meer. En dan heb je 3 keuzes, of je zorgt voor een grotere filercapaciteit en ververst meer, of je kijkt voor een grotere bak of je zorgt dat je meteen al flink wat liters reserveert zodat je later weinig tot geen problemen krijgt en minder onderhoud hebt.

Ik heb hier een Ryukin en Demekin op 600L en that's it. Nu is 300L per vis wat veel en niet voor iedereen haalbaar maar tenzij de TS grotere aquariums wilt blijven kopen lijkt het me beter om max 5 vissen aan te houden, met het oog op de groei van de vissen. 5 vissen van de grotere rassen zoals Ryukins en Oranda's zou ik er echter niet in doen als er geen ruimte is voor veel onderhoud aan de bak.

Wat betreft een bioloog. Een bioloog is in mijn ogen één van de beste filtermediums die je kunt gebruiken. Een aantal voordelen ten op zichte van een potfilter zijn:
- Je hebt veel meer ruimte voor filtermedia zoals siporax,sponzen enz.
- Je kunt heel gemakkelijk onderhoud plegen zonder de bak te verstoren. Bij filters zul je ze stil moeten leggen en open moeten maken om onderhoud te kunnen verrichten.
- Door gebruik te maken van uitstroombuizen kun je makkelijk een circulatie door de gehele bak laten gaan, zeker bij een bare bottom. Kan bij een filter ook natuurlijk maar dan heb je er meteen 2 nodig of 1 hele sterke.

Ik heb hier zelf een bioloog draaien met een potfilter en dat loopt als een malle.

@Christel: Mijn advies is om eerst te bepalen welke vissen je in je bak wilt hebben, hoeveel onderhoud er mogelijk is en of je beplanting en een bodem in je bak wilt of niet. Aan de hand daarvan kun je dan je vissen uitkiezen.
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

christel1975
Lid FGF
Berichten: 149
Lid geworden op: 13-02-2014 15:31

Bericht door christel1975 » 27-03-2014 08:01

wel nu schaam ik me een beetje want ik ken al die namen nog niet :oops: zeker wil zo eentje zonder rugvin en zo een zwarte met de bolle ogen en sluierstaart. die witte met hun rode pet vind ik ook wel mooi :wink:
op de bodem zou sansibar komen en ook beplanting (anubias, vaseleria en waterpest of iets anders snel groeiend. beplanting brengt namelijk ook bij dat je nitraat beetje verbruikt word. natuurlijk moet je dan nog blijven verversen en filters kuisen.
voor mij hoeven dat geen soorten te zijn die 25cm worden mogen zeker de kleinere soorten zijn. dit is de maximum van aquarium dat ik kan zetten in mijn bescheiden rijhuisje dus groter gaan zal er niet in zitten :wink:
en vermits de bioloog overloop enkel de bovenlaag aanzuigt wil ik daarom nog een cristal profit 1500 erop zetten voor de bodem redelijk proper te houden.
onderhoud is geen enkel problem ik ben nu ook elke dag bezig met mijn andere auaria dus die 1 meer zal de zaak niet maken ;)

Misuzu
Lid FGF
Berichten: 896
Lid geworden op: 08-06-2013 11:35

Bericht door Misuzu » 27-03-2014 11:15

Er staat natuurlijk een grote bioloog onder, dus je hebt meer liters, maar toch zou ik ook kijken naar hoe groot de sluiers groeien.
De meeste worden toch wel zo'n 20cm.. en lekker dik.. ik denk gewoon dat je in die 130cm bak meer dan genoeg hebt aan 5 sluiers, misschien 6.
maar ik zou er niet veel meer in stoppen.
in de ruimte die de bioloog bied kunnen ze niet zwemmen.

daarbij komt dat hoe meer liters je voor je vissen neemt, hoe gezonder ze zullen zijn.

jij wilt dus een ranchu ( zoals mijn kleine zwarte braampje ) een Demekin (moor ) die zwart is en een redcap oranda.
Ranchu en demekin rekenen ze meestal onder de wat kleinere soorten, maar ook deze kunnen makkelijk 20cm worden.
Mijn Peewee is nu ook al sowieso 15cm als ze niet al groter is.
en Oranda en Ryukin worden meestal stukje groter.
Mijn blauwe oranda is nu 18cm ong.

maar als je voor 5 a 6 vissen kiest kan je ong. wel elke soort nemen.
je kan het natuurlijk ook bij deze 3 houden, en misschien later nog bij halen?
let er wel op dat je niet meteen alles in 1 x erin stopt na het indraaien, anders krijg je in één keer heel veel vervuiling en dus kans op nitriet piek.
meestal raad ik aan om eerst 2 toe te voegen, en dan elke week 1 extra ofzo.
365 days and night, 365 tries to make it right
Afbeelding

goudvizzz
Erelid FGF
Berichten: 330
Lid geworden op: 10-01-2013 22:34

Bericht door goudvizzz » 27-03-2014 11:55

@Bash
Zie mijn opmerking over grotere vissen. En die 50% ging over de hoeveelheid water per pomp, dat dat 50/50 is.
Maar die opties die jij opnoemt zijn keuzes. Ik heb nu 12 fgf's in 640liter zitten, variërend tussen 3 en 20 cm. Al waren ze allemaal 20cm geweest dan had ik er ook minder gehad.
Voorlopig zijn ze nog lang geen 20cm+, dus werkt dit voor mij.

christel1975
Lid FGF
Berichten: 149
Lid geworden op: 13-02-2014 15:31

Bericht door christel1975 » 27-03-2014 15:04

Ok dan hou ik het maximum bij 5 vissen. ik heb al ervaring met tropiche vissen en levendbarende en daar doe ik ook niet aan overbezetting dus ook in dit aquarium zou ik dat niet doen :wink: ik had al eens ergens gelezen dat sluiertjes tamelijk dominant kunnen zijn en dat je ze samen moet inzetten maar dat is dus niet waar. bij mijn andere vissen zet ik ze idd niet allemaal ineens in de bakken om nitriet en ammoniak te kunnen blijven verwerken.
@Misuzu bedankt om me al de namen te geven van de soorten die ik graag al zou willen. zo kan ik wat gerichter gaan zoeken :)

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 27-03-2014 16:15

Eigenlijk hangt het niet van het aantal vissen per liter af, maar van de hoeveelheid voer/filtratie/vervuiling enz. Je kunt makkelijk meer vissen in een aquarium hebben, maar dan moet je gewoon dagelijks verschonen bijvoorbeeld, grote filtercapaciteit hebben enzovoorts. De vuistregels zijn gewoon algemene richtlijnen denk ik, ik vind het zelf eigenlijk handiger te rekenen in nitraat dat ik rond de 20-25 wil houden omdat ik dan ervaar dat ik bijna geen problemen heb. En dan werkt het beste voor de vissen die ik in die bak heb om 2 keer per week 50% te verschonen en ze dan dus ongeveer 80l per vis water te gunnen. Hoeft niet, maar zoals ik zeg dit is mijn ervaring hierin.

Je kunt afval stoffen overigens ook anders verwijderen zonder direct veel te verversen, zoals met een ammonia verwijderaar. Maar vind dit in mijn geval niet nodig.

Zit net aan m'n fry te denken ook, die hebben maar 3 liter per vis, maar dit wordt wel bijna dagelijks verschoont en de hoeveelheid voer die ze krijgen is natuurlijk niet zo groot nog.

Misschien is het zelfs nog beter te bepalen als je kijkt naar hoevaak je vissen 'kleine probleempjes' ontwikkelen, meestal merk ik als ik een keer verschonen oversla(wat gewoon moet kunnen zoals ik het doe) dat de vissen toch wat meer stress hebben dan normaal en sneller gaan luchthappen, troebele vinnen krijgen en dat soort kleine dingen krijgen die je juist wil voorkomen.

christel1975
Lid FGF
Berichten: 149
Lid geworden op: 13-02-2014 15:31

Bericht door christel1975 » 27-03-2014 17:29

ik ben niet voor chemiche dingen in mijn aquaria te gooien ik hou het persoonlijk liever op verversen of minder bezetting. ieder zen keus natuurlijk wel zit er in mijn filters seachempuringen dat obsorbeert heel veel. dus dat ga ik ook in dit aquarium gebruiken.

Plaats reactie