welke sluiertjes?

Alles over goudvissen in het algemeen [openbaar]
Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 27-03-2014 23:18

@Hinvin: heel leuk van dat nitraat maar als je in Limburg woont gaat die vlieger niet op :P Hier komt het met 50mg/l de kraan uit dus je kunt het ook niet weg verversen :lol:. Ik heb daar nooit problemen mee gehad dus voor mij is dat niet een regel.

Wat ik tot nu toe ben tegengekomen zijn een aantal dingen die belangrijk zijn, wateroppervlakte, aantal liters, verversbeleid, voerbeleid en filtratie. Je kunt het voor jezelf zo moeilijk maken als je wil. Je kunt een goudvis ook in een bakje van 60cm houden en iedere dag 100% verversen maar of de vis dit op prijs zal stellen en goed uitgroeid is een tweede. Dat en de meeste mensen hebben geen zin om iedere dag 60L of zelfs meer aan water door het riool te laten gaan.

Chemische producten vind ik persoonlijk helemaal niks en onnodig. Ik heb zelf 2 Ryukin fry gehad enkelstaartig en die zaten eerst op 30L per vis en vervolgens op 100L per vis. 6 x per dag gevoerd, lengte was 10cm toen ze ongeveer 3 maanden oud waren. Ik weet het niet meer precies maar het album staat hier nog ergens in de kweektopics.

@goudvizz: Mijn punt is, de TS moet zelf bepalen hoeveel onderhoud ze wilt plegen aan de bak en welke vissen ze wil. Ik heb het principe van een bioloog uitgelegd omdat hier eerder werd aangegeven dat potfilters beter zijn, in mijn ogen is dat niet zo. Een bioloog zal altijd een groter filtervolume hebben dan een potfilter, tenzij je met vijver drukfilters gaat werken maar ik denk niet dat de TS plaats heeft voor 100L vaten :lol:. Een potfilter en een bioloog gebruiken werkt heel goed. 2 potfilters werken ook hoor, dat heb ik hier op de 600L bak zitten maar als je ruimte hebt voor een bioloog ga ik daarvoor. Je kunt dan ook gebruik maken van media als K1, vortex, trickle bed enz.

In het kort voordat de Ts dadelijk haar bioloog de deur uit doet. Biologen worden heel vaak gebruikt vanwege het grote filtervolume, gemak met schoonmaken en de mogelijkheden. Bij koivijvers hebben ze vaak niks anders of hypermoderne versies ervan.

Het ligt er overigens ook aan welke goudvissen je in die 640L bak hebt zitten. 12 longtail ryukins ga je echt niet redden. 12 ryukins of oranda's zowiezo al niet. Hier groeide onze eerste Ryukin uit tot 24cm binnen 1 jaar en 28,5cm binnen 1,5-2 jaar. Heel lang heb je niet als het goed door groeit. Was overigens een dierenwinkel vis geen HQ vis.

@Christel: Bodem en planten zijn prima zolang de bodem niet te dik is. Je zou ook javavarens op hout kunnen binden. Ziet er ook mooi uit als het een beetje wilt aanslaan. Niet vergeten dat planten niet altijd groeien in bakken en dat het tijd nodig heeft. Als je slopers van goudvissen hebt dan hebben ze helemaal geen kans om te groeien :lol:. Hier doet hoornblad (drijfplant of bodemplant) het heel goed, anubia's en javavarens..ow en javamos :roll: . Dat mos kan ik je niet aanraden voor goudvissen, die slopen het meestal.

Met onderhoud bedoel ik meer, heb je zin om iedere dag 50% uit de bak te halen of liever 1 a 2 keer per week ;). Je filters moet je overigens vanaf blijven totdat de doorstroming minder wordt. Het enige wat je maandelijks kunt vervangen zijn de filterwatten. De rest is niet nodig. Purigen heb ik zelf gebruikt en haalt naar mijn weten geen nitraat uit het water. Ik heb het hier een tijd in de bak gehangen maar doordat ik ververste met kraanwater waar 50mg/l in zat, maakte dat helemaal niks uit. Ik zou me over het nitraat ook niet al te druk maken, tenzij het boven de 100mg/l uit komt.

De vissen die jij opnoemt kunnen zoals Misuzu zegt de 20-25cm goed halen, dino heeft er ook grotere zitten maar meestal begin je met kleintjes van 10cm. Maar dan nog wil je ook dat de vissen wat zwemruimte hebben dus mijn advies blijft staan op maximaal 5 vissen te nemen.

@Misuzu: Een nitriet piek komt altijd, of je nu 1 of 2 vissen toevoegt. Daarom is het belangrijk de waterwaardes goed in de gaten te houden en niet meteen alle vissen in de bak te zetten. Dit omdat de filters de juiste hoeveelheid bacteriën niet in 1 keer hebben aangemaakt. Dat heeft tijd nodig. Als je een nieuwe vis toevoegt is het verstandig om meer te verversen en de waterwaardes goed te meten. Ja ik weet dat er bacteriën in het water zitten maar de filterbacteriën zijn nog altijd het belangrijkste. Zolang er nog niet genoeg bacteriën zijn die de schadelijke stoffen kunnen afbreken zul je moeten verversen en de waterwaardes meten. De bacteriën die ammoniak omzetten in nitriet zijn er vaak sneller dan de bacteriën die nitriet omzetten in nitraat. Daarom kan zo'n piek ook heel lang duren.

Ryukins en Oranda's kunnen tot boven de 25cm uitgroeien. Die zijn niet een stukje groter maar flink groter :lol:. Ik zou liever 2 weken wachten of langer tussen het toevoegen van nieuwe vissen. Binnen 1 week is zo'n piek namelijk niet opgelost. Elke keer als er nieuwe vissen worden toegevoegd krijg je weer zo'n piek. Dit komt doordat:

Meer ammoniak door meer vervuiling nieuwe vis -> nieuwe bacteriën vormen zich en zetten ammoniak om in nitriet -> nitriet bacteriën vormen zich maar minder snel dan de ammoniak naar nitriet omzettende bacteriën -> nitriet piekt net zolang totdat er genoeg bacteriën zijn om dit op te vangen -> nitriet wordt omgezet in nitraat en als voeding voor de planten gebruikt. Planten gebruiken overigens nitriet en ammoniak ook als voedingsstof :) maar die nemen niet veel op als ze niet goed groeien.

De bovenstaande cyclus begint bij iedere nieuw toegevoegde vis weer opnieuw. Beste remedie hiertegen is waterwaardes meten en zodra je nitriet of ammoniak meet, meteen verversen en goed in de gaten houden.
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

Misuzu
Lid FGF
Berichten: 896
Lid geworden op: 08-06-2013 11:35

Bericht door Misuzu » 27-03-2014 23:30

Die informatie wist ik allemaal al, maar fijn voor mensen die zich nog niet hebben verdiept.
Ik ben het alleen niet eens met dat er altijd een nitrietpiek zal ontstaan.
Daarbij komt ook dat het verschilt per formaat vis.. Een demekin van 3cm zal minder vervuilen als mijn oranda van 12 die ik toen aanschafte.

En ik bedoelde ook meer minimaal 1 week, ik wachten ook 3 a 4 weken of meer voordat ik een nieuwe vis toe voegde.
mij werd toen 1 week geadviseerd door ervaren mensen.
Maar ik ben iemand die meer naar mijn eigen gevoel luisterd en die liet mij langer wachten.

Vooral veel meten idd, dan weet je hoe je water er voor staat.
Ik verversten in het begin bijna elke dag wel een deel.
Zuurstofrijk water laat de bacteriën ook weer een beetje groeien.
365 days and night, 365 tries to make it right
Afbeelding

Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 27-03-2014 23:39

@Misuzu: Was ook meer uitleg voor de TS dan voor jou :P. Of je nu een 3cm of 10cm vis toevoegt, die pieken zijn er altijd. Het klopt inderdaad wel dat ze niet altijd merkbaar zijn, zoals je zelf aangeeft vervuilt een 3cm minder dan een 10cm vis. Dat neemt echter niet weg dat er toch nieuwe bacteriën aangemaakt moeten worden om de vervuiling op te vangen, hoe klein de hoeveelheid ook is. Daarom eerst meten en verversen wanneer de waardes slechte worden.

Zelf nadenken, veel inlezen en zelf proberen is ook de beste manier om deze hobby te beoefenen. Zo deed/doe ik het ook altijd :).Voor de rest helemaal mee eens!
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

christel1975
Lid FGF
Berichten: 149
Lid geworden op: 13-02-2014 15:31

Bericht door christel1975 » 28-03-2014 07:30

toffe en vooral informatieve uitleg krijg ik van jullie TOP hoor!!! wat betreft die nitrietpiek...ik heb altijd mijn nitrietpiek afgewacht met een lege bak en als ik dan vissen toevoegde dan kwam er geen piek meer. bij sluiertjes is dat blijkbaar anders dat is waarschijnlijk omdat deze grotere vervuilers zijn? maar als dat dus zo is kan ik net zo goed mijn voledig bestand ineens toevoegen? dan kan het we zijn dat ik eens wat verder rij om vissen te gaan halen.

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 28-03-2014 08:48

@Bash Dat is erg jammer, het is inderdaad zo dat waterschappen tot 40 nitraat in het leidingwater mogen hebben voor zover ik weet, daarboven is wettelijk niet toegestaan dus dat zou ik gewoon melden. Osmose water of regenwater mengen met kraanwater zou misschien een optie kunnen zijn, of algen/planten laten groeien. Blijft lastig in ieder geval.

Ik weet niet bij welke nitraatgehalte jij dan ververst, maar ik heb zelf het idee dat vissen met wen het minder goed doen als het nitraatgehalte oploopt. Heb jij die ervaring ook?

Misuzu
Lid FGF
Berichten: 896
Lid geworden op: 08-06-2013 11:35

Bericht door Misuzu » 28-03-2014 13:20

Nooit alle vissen in een keer toevoegen.
Sluiers zijn al grote vervuiler en dat gaan je bacteriën nooit aan kunnen.
Je nitriet gehalte zal dan super hoog oplopen en het duurt ook veel langer eerder het weer weg is.
Langzaam opvouwen van visbestand is altijd een must.
Nitriet is giftig en kan zelfs dodelijk zijn
365 days and night, 365 tries to make it right
Afbeelding

Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 28-03-2014 18:53

@Hinvin: Het maximale toegestane is 50mg/l. Dat heb ik zelf al opgezocht ;) Ik ga niet met Osmose of regenwater aan de slag, al helemaal niet met de volumes die ik hier heb :lol:. Daarnaast is het naar mijn mening echt niet nodig. Ik heb een koudwater bak staan met japonica garnalen, vuurgarnalen, corydoras, rasbora galaxy en een hele rits aan slakken. Die bak wil je niet zien, daar groeit me echt alles de pan uit. De cory's hebben zich voortgeplant en dat blijven ze doen dus ik hoef ook geen nieuwe vissen meer te halen. Het nitraat is echter ondanks de goed groeiende planten nog steeds 50mg/l. Maar ik heb echt helemaal nergens last van en nooit last van gehad. Daarnaast heb ik eerder met verschillende koi eigenaren gesproken die zich niet eens zorgen maken totdat het nitraat op de 100mg/l zit. Dat zou namelijk betekenen dat er teveel vervuiling door de vissen is en er dus iets aangepast moet worden.

Ik heb nog geen ranchu of oranda gehad hier maar de Ryukin die we hebben zwemmen heeft uhm een beetje teveel kopgroei :lol: Die heeft ook nergens last van. Ik ververs niet bij een nitraatgehalte, ik ververs 50% per week en dat blijf ik aanhouden. Deze bak draait echter wel al 1,5 jaar zonder problemen. In het begin ververste ik 2 tot 3 keer per week 50%. Echter door de kleine bezetting van 2 vissen op 600L heb ik met de Seneye en gewone test setjes nooit wat gemeten. De filtercapaciteit die ik nu heb is 2700L/per uur. Dat is 4 keer de netto inhoud van de bak maar met 2 vissen ruim voldoende.

Algen en planten groeien hier overigens heel goed, totdat de algen weer afsterven of de vissen alles opeten :lol:. De planten zijn op het moment mooi groen.

@Christel: Als de bacteriën geen voeding krijgen dan ontstaan/vermeerderen ze zich ook niet ;) Korrels voer of pure ammoniak toevoegen bij de opstart van een aquarium kan de cyclus op gang helpen maar het is nooit hetzelfde als vissen toevoegen die iedere dag eten krijgen en dus ook iedere dag vervuilen. Omdat goudvissen al vanaf begin af aan vaak groter zijn dan bijvoorbeeld warm water vissen, vervuilen ze meer en duurt het veel langer voordat de bacteriën in grote getale aanwezig zijn.

Dus simpel gezegd: vissen toevoegen start de cyclus, afhangende van de grootte van de vissen is de duur van de pieken, Ammoniak zowel als de nitrietpiek/(en) kort of lang. Het is echter zo dat nitriet het langste meetbaar blijft. Als jij twee 10 centimeter vissen toevoegt in je bak zal de piek minder heftig zijn dan wanneer je meteen twee 25cm vissen erin zet.

Voor beide gevallen geldt echter dat je goed moet meten. Niet 1 keer per dag maar meerdere malen. Pieken ontstaan niet op 1 bepaald tijdstip vandaar ook, blijven meten. Zodra je ook maar iets meet, meteen verversen, 50% of meer en daarna weer meten. Meet je nog wat, weer verversen. Voor de rest de bak met rust laten en gewoon goed meten :)

Nitriet en Ammoniak zijn beide giftig en kunnen zorgen voor onder andere verbrandingen. Ammoniak verbrandingen zien eruit als zwarte vegen op de schubben, de vis is dan vaak ook lusteloos.

Ah trouwens, als je andere aquaria hebt staan dan kun je cyclus ook op gang brengen door te verversen met het water van je andere bakken. Daar zitten namelijk al afvalstoffen in van je andere vissen :)
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

christel1975
Lid FGF
Berichten: 149
Lid geworden op: 13-02-2014 15:31

Bericht door christel1975 » 28-03-2014 21:40

ik heb hier levendbarende zitten ook dus denk dat ik die een paar weken in de sluieraquarium ga zetten na de eerste nitrietpiek zo kunnen ze de filter voorzien van bacteriën. en idd meten is weten. ik meet hier alle weken de aqua hun waardes. zeker het betta aquarium omdat hij nogal vatbaar is voor wisselende waardes.

Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 29-03-2014 00:14

Dat kan ook inderdaad, let er dan wel op dat ze niet lijden onder die pieken. Als je dan ook nog eens de bak vult en ververst met water uit je andere bakken, heb je een hele mooie start voor je filters :)
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

christel1975
Lid FGF
Berichten: 149
Lid geworden op: 13-02-2014 15:31

Bericht door christel1975 » 29-03-2014 00:18

nee hoor ik laat men visjes niet lijden :wink: ik heb ook wat filtermatreaal al in een extra filter steken dat aan het indraaien is op 1 van mijn bakken dat word dan nadien in de bioloog mee gestoken. een beetje foefelen met de bacterien en dan maak je al veel goed in je filter. en idd water kan makkelijk van men andere bakken naar die bak.

Plaats reactie