last van kapslakjes, wat nu?

Alles over goudvissen in het algemeen [openbaar]
Fancy91
Lid FGF
Berichten: 264
Lid geworden op: 12-04-2013 19:58

last van kapslakjes, wat nu?

Bericht door Fancy91 » 28-03-2014 12:37

Hallo,
ik heb mijn bak vol zitten met kap-slakjes.
welk slakkengif kan ik gebruiken zonder dat mijn goudvissen de pijp uit gaan.
Ik vind het echt vieze beesten.. geen idee hoe ze zijn ontstaan.
Ik heb het uitvangen en pletten al geprobeert, maar er zijn nogsteeds zo veel..:P
is er dus een slakken gif wat niet schadelijk voor de vissen is?

gr.

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 28-03-2014 14:23

Volgens mij krijg je die niet zomaar weg, wel met een anti slakken middel en de meesten hiervan gaan je planten ook van dood. Maar dan kun je je vissen er niet in laten en je filter bacterien gaan er ook aan. Toen ik nog planten in mn aquaria had kreeg is van alles er gratis bij, meestal was gewoon compleet uitruimen en schoonpoetsen/uitkoken het handigste. Op zich zijn het nuttige diertjes, maar je krijgt er zoveel van dat het narigheid gaat geven. Zijn het niet toevallig toch baby appelslakjes?

Ik had er in ieder geval genoeg van op een gegeven moment......

Fancy91
Lid FGF
Berichten: 264
Lid geworden op: 12-04-2013 19:58

Bericht door Fancy91 » 28-03-2014 14:46

Nee het zijn wel kapslakjes.. helaas :(...

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 28-03-2014 14:50

Als ze met planten zijn meegekomen hebben ze nog geen eitjes gelegd he, een flinke schoonmaakbeurt maakt er wel een eind aan dan. Je kunt ze gewoon van het glas afkrabben als je erna nog 1 tegen komt, of pletten kan ook :twisted:

Fancy91
Lid FGF
Berichten: 264
Lid geworden op: 12-04-2013 19:58

Bericht door Fancy91 » 28-03-2014 15:00

Nouja. ik heb neppe plantjes.. maar misschien is er met schoonmaken van de bak.. iets blijven zitten viezigheid.. ik heb geen idee.. :P hoe werkt dat uit koken dan? moet de hele bak dan leeg?

zoals ik al zei dat pletten etc heb ik al geprobeert. maar die rot beesten lijken all over the place vandaan te komen :P

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 28-03-2014 15:59

Nee op nepplanten kan dat niet nee, op vissen ed ook niet. Meegelift met de andere slakken zou dan misschien het meest waarschijnlijk zijn, maargoed. In principe kun je gewoon alles in kokend water sterilizeren, je filters natuurlijk niet. Maar grind enzo kun je gewoon uitkoken en nepplanten gooi ik gewoon in kokend water voor een minuutje ofzo. Die kunnen wel vervormen dus moet je even goed opletten.

De bak ontsmetten doe ik met gedenatureerde alcohol, dezelfde die je gebruikt voor het ontsmetten van schaafwonden, kun je gewoon bij de apotheek of drogist kopen. Spiritus of bioethanol kan trouwens ook, maar dat spoel ik wel na, is minder zuiver. Dat stinkt overigens wel enorm!

Chloor zou ook kunnen, maar dan moet je heel erg goed spoelen en de bak ontchlooren voor je vissen en filter terugplaatst. Vind ik zelf te link maar zou kunnen.

Daarmee heb je alles ook in een keer dood, behalve je filterinhoud dus. Je filter kun je gewoon als normaal laten draaien in een emmer aquariumwater, voor het terugplaatsen goed schoonmaken en controleren op slakjes natuurlijk.

Je bent dan meestal ook direct weer een hele tijd van algen af trouwens. Een ding wel aan denken, er zitten ook veel goede bacterien gehecht aan het glas en stenen/nepplanten, deze biofilm mis je dan een aantal dagen en ondanks dat je je filter hebt is de omzetting van ammoniak in nitraat dan even minder, dus iets minder voeren is wel verstandig.

Succes! Leuk projekt voor de zondag, mag iedereen meehelpen :lol:

Kyoko
Lid FGF
Berichten: 318
Lid geworden op: 04-10-2013 13:01

Bericht door Kyoko » 28-03-2014 16:18

En helena's eten deze niet?

goudvizzz
Erelid FGF
Berichten: 330
Lid geworden op: 10-01-2013 22:34

Bericht door goudvizzz » 28-03-2014 18:57

Je kunt ook een slakkenval proberen. https://www.youtube.com/watch?v=jY-DjG9JqSQ
Mijn ervaring is dat slakken massaal naar een plek met veel voedsel kruipen, dus het zou volgens mij gewoon moeten werken.

Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 28-03-2014 18:59

Kap-slakjes hebben een harde schild om zich heen zitten en zijn dus heel moeilijk te doden door bijvoorbeeld anotome helena's. Ze leven van afval in je aquarium en zijn dus eigenlijk opruimers. Je bak hoeft er niet rommelig voor te zijn want ze hebben niet veel nodig. Planten beschadigen ze niet, ze eten alleen de algen eraf. Je kunt ze ook heel lastig vangen met slakkenvallen en bijvoorbeeld komkommer want daar komen ze niet op af. Flubenol overleven ze, zelfs met een flinke overdosis.

Meestal verdwijnen ze vanzelf weer. Als het echt teveel wordt kun je ze ook zelf uitvangen maar ze doen geen kwaad, vreten je planten niet op, dus niks aan doen is mijn advies tenzij je bodem echt een zooitje is.

Heb ze zelf ook gehad, na 2 maanden waren ze weer weg. Als je ze plet op het raam heb je kans dat je vissen ze opvreten en dan heb je gratis voer :lol:

@Hinvin: Een bak met de middelen ontsmetten die je opnoemt is naar mijn mening echt overdone bij slakken. Bij de meeste slakken helpen een handjevol anatome helena's al. Als je niet zo aan je planten gehecht bent, gewoon laten zitten. Ben je er wel gehecht aan, uitvangen met een slakkenval of zoals ik al zei anatome helena's. Voor deze slakken gaat dat advies echter niet op, zoals ik hierboven al heb beschreven.
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 28-03-2014 19:44

@Bash: Achja, ieder zo zijn manier he. Als me iets niet aanstaat heb ik geen halve maatregelen :twisted:

Trouwens zijn er niet van die slakken die andere slakken opvreten? Heb je wel nog meer slakken maarja.....

Plaats reactie