last van kapslakjes, wat nu?

Alles over goudvissen in het algemeen [openbaar]
Kyoko
Lid FGF
Berichten: 318
Lid geworden op: 04-10-2013 13:01

Bericht door Kyoko » 28-03-2014 20:15

Ja anatome helenas maar zoals hierboven beschreven schijnen die niet door het schild heen te komen...

Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 28-03-2014 21:01

@Hinvin: als je jou bak iedere keer chemisch wilt ontsmetten bij dit soort dingen werkt ze alleen maar nog meer in de hand. Er is een reden dat veel parasieten/bacteriën/planaria/slakken enz resistent zijn geworden voor flubenol, zout en veel van de gewone medicijnen zoals Esha. Overmatig gebruik is nooit goed.

Zoals ik al zei, eten anatome helena ze niet omdat ze niet door het schild van die dieren heen komen. Één van de beste manieren om van ongewenste dieren in een aquarium af te komen is nog altijd de oorzaak te achterhalen. Als bij de TS bijvoorbeeld de bodem vies is (hoeft niet hoor maar kan), of er verdwijnen veel kleine stukjes voer de bodem in, of er is veel dood plantenmateriaal of veel alg, dan kunnen deze dieren blijven leven. Ze hebben niet veel nodig. Haal je de oorzaak weg of grotendeels weg, dan wordt het probleem zelf ook minder.

In mijn ogen is het altijd beter om eerst de oorzaak te achterhalen en dat te bestrijden, dan het probleem zelf aan te pakken en na een tijdje weer met hetzelfde te zitten omdat de oorzaak nog steeds niet is weggenomen.
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

Fancy91
Lid FGF
Berichten: 264
Lid geworden op: 12-04-2013 19:58

Bericht door Fancy91 » 29-03-2014 18:17

Thanks allemaal voor de reacties..
@ Bash, ik denk dat ik eerst jou idee ga proberen.. even kijken of er toevallig wat vuil in de bodem is, even de plantjes poetsen,, daar zal vast misschien ook wat smerigheid tussen zitten, en dan hopen dat ze verdwijnen.

@ Hinvin ..Daarna als het uiteindelijk niet helpt, of lijkt te helpen op groter geschut overgaan.

Wel bedankt voor de tips anyway allemaal :D

Trouwens.. mijn vissen leggen nog al eens eitjes, hoewel 'leggen' wel een heel zacht woord is voor wat er eigelijk gebeurt.. bij goudvisjes.. :P
Kunnen kapslakjes leven op visseneitjes? om op te eten.. want.. ik probeer ze wel op te vangen alle eitjes, maar er ontgaan me ook genoeg. dus ik dacht. als ze daar nou ook op leven.. is er misschien een kans dat ik er nooit meer vanaf kom.. aangezien die vissen van mij nooit lijken op te houden :P

Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 29-03-2014 20:57

Dat zou goed kunnen dat ze dat eten maar ik meen dat ze eerder voor bladafval en alg gaan net als andere slakken. Je bak leeghalen heeft overigens alleen zin als je ook al je planten gaat weggooien. Zoals ik eerder al zei overleven ze een hoge dosis flubenol. Chloor, spiritus en weet ik wat allemaal kunnen ze wellicht doden, maar je planten overleven dat niet.
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

Kyoko
Lid FGF
Berichten: 318
Lid geworden op: 04-10-2013 13:01

Bericht door Kyoko » 29-03-2014 23:06

Misschien dan een algentablet in de val leggen?

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 30-03-2014 06:55

Bash schreef:@Hinvin: als je jou bak iedere keer chemisch wilt ontsmetten bij dit soort dingen werkt ze alleen maar nog meer in de hand. Er is een reden dat veel parasieten/bacteriën/planaria/slakken enz resistent zijn geworden voor flubenol, zout en veel van de gewone medicijnen zoals Esha. Overmatig gebruik is nooit goed.
Ik gebruik nooit chemicalien, alcohol is een natuurproduct en bakkies/paracieten kunnen hier niet resistent tegen worden. Bovendien dient het alleen voor het schoonmaken/ontsmetten van de bak. Heel enkel medicinaal voer tegen inwendige infectie, maar dat is omdat ik daar geen alternatief voor heb die sterk genoeg is in sommige gevallen. Ik gebruik al 20 jaar geen chemicalien rommel voor m'n vissen meer trouwens......

Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 30-03-2014 15:29

Chloor is geen natuurproduct, evenals spiritus. Mij ging het erom dat eerder is aangetoond dat overmatig gebruik van medicijnen, ontsmettingsmiddelen en dergelijke zorgen dat bacteriën resistent worden. Daarnaast vind ik het echt overbodig om voor iets als slakken zo'n heftige middelen te gebruiken. Hoe ben je er ooit zeker van dat de chloor bijvoorbeeld uit de bak is en resten zich niet nog in het kit bevinden? Hoe vaak moet je naspoelen om er zeker van te zijn dat alles weg is?

Ik vind het een heel groot risico om zulke producten te gebruiken, zeker bij dit soort kleine dingen. Als de vissen nu met de bosjes om zouden kiepen dan zou het eventueel kunnen. Ik heb hier wel eens kaliumpermanganaat gebruikt om planten te ontsmetten en planaria te doden. Die rot krengen overleefde het gewoon :? . Nu heb ik een hele simpele oplossing voor planaria, zorgen dat de bak in evenwicht is en niet teveel voedsel op de bodem ligt. Merk ik dat er veel planaria in de bak zit, schep ik ze eruit met een leeg oorstaaf bakje en ga ik op zoek naar de oorzaak.

Symptoom bestrijding werkt heel vaak niet als je de oorzaak niet achterhaald. Ik kan ook meteen naar zware middelen grijpen maar ik doe dat liever niet en houd die achter de hand totdat er echt iets ergs aan de hand is :).

Ik kan wel begrijpen dat mensen graag van slakken of iets dergelijks af willen maar ik adviseer dan liever zelf minder rigoureuze middelen. Deze slakken kunnen geen kwaad en worden veroorzaakt doordat er voedsel in welke vorm dan ook overblijft voor ze. Niet gelijk de gasbrander tevoorschijn halen dus :lol:
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 30-03-2014 15:38

Je zegt het precies zoals ik het eerder al zei, maargoed geeft niet, maar je had het ook direct goed kunnen lezen. Ik geef je geen ongelijk, maar wat vind jij een beter alternatief? Je kunt een aquarium niet uitkoken en met sommige ziektes moet je wel ontsmetten als je tenminste geen chemokuren wil gebruiken.
Hinvin schreef:De bak ontsmetten doe ik met gedenatureerde alcohol, dezelfde die je gebruikt voor het ontsmetten van schaafwonden, kun je gewoon bij de apotheek of drogist kopen. Spiritus of bioethanol kan trouwens ook, maar dat spoel ik wel na, is minder zuiver. Dat stinkt overigens wel enorm!

Chloor zou ook kunnen, maar dan moet je heel erg goed spoelen en de bak ontchlooren voor je vissen en filter terugplaatst. Vind ik zelf te link maar zou kunnen.

Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 30-03-2014 19:25

Ik heb het goed gelezen. Het advies wat jij gaf was meteen de hele bak ontsmetten en dat vind ik voor deze slakken een te grote stap. Zoals ik al zei, kan bij een erge ziekte wel van deze middelen gebruik gemaakt worden. Ik heb het echt puur en alleen over deze situatie en soortgelijken zoals bakken met planaria en ander klein gespuis.

Ik heb het niet over bakken waar de vissen met de bossen omkiepen omdat er een bacterië actief. Dan zul je eerst de oorzaak moeten achterhalen (waarom zijn de vissen bijvoorbeeld vatbaar voor die bacterië en waar kan die vandaan komen) en dan de bak ontsmetten met bijvoorbeeld de middelen die jij noemt.

Waarom ik in dit topic reageerde is omdat er voor onschadelijke slakken adviezen werden aangedragen die niet zouden hebben geholpen. Zoals ik al zei eten anatome helena ze niet, slakkenval helpt niet want ze komen niet op komkommer of iets dergelijks af en een overdosis flubenol werkt ook niet. Volgende advies was om de bak leeg te halen, uitkoken of gedenatureerde alcohol gebruiken. Chloor vond jij zelf te link worden maar dat zou ook kunnen volgens jou.

Probleem is alleen dat is de TS echte planten heeft, die alles kan weggooien want die overleven de behandeling niet en je uit moet kijken bij het koken van een aquarium omdat het glas kan springen of barstten door temperatuursverschillen. Ik weet dat de TS nep planten heeft maar als hier andere leden komen met hetzelfde probleem dan lezen ze natuurlijk de adviezen die eerder zijn gegeven.

Ik ben weer eens een flink verhaal aan het typen :lol:. Goed om het kort te houden. Ik ben het met je eens dat je de middelen die jij aandraagt kunt gebruiken (kaliumpermanganaat kan ook gebruikt worden) kan bij erge ziektes of iets dergelijks. Maar bij deze slakken is dat niet nodig. Ze zijn onschadelijk voor zowel de vissen als voor de TS, dus gewoon zitten laten. Gaat het te erg storen omdat het er erg veel worden, zelf weghalen met de hand en kijken of er niet teveel rommel in het grind zit waardoor ze zich kunnen voortplanten en voeden.
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 31-03-2014 06:16

Of het wel of niet nodig is ga ik ook helemaal niet over discussieren hoor, ik begreep dat de OP deze slakken absoluut niet in de bak wilde hebben. Dus vandaar mijn reactie. Beter zo dan dat er weer een dure fles anti-slakken rommel open gaat denk ik dan maar. Ik heb overigens geen negatieve ervaringen met bakken leegmaken en op deze manier schoonmaken. Wel met slakken in mijn aquaria, maar dat heeft ermee te maken dat ze altijd -vroeg of laat- massaal dood gaan bij mij en dus een risico vormen, waarschijnlijk ook omdat ze niet genoeg te eten kunnen vinden dan.

Dat anderen dit ook lezen is een goed punt, daarom heb ik dat over chloor ook maar genoemt. Het zal me niet verbazen als er nog steeds veel mensen zijn die rustig een pot bleek erbij pakken om hun aquarium eens 'goed' schoon te maken. Is en blijft een groot risico.

Plaats reactie