Goudvissen website

Alles over goudvissen in het algemeen [openbaar]
Ute
Lid FGF
Berichten: 2682
Lid geworden op: 26-04-2012 21:56

Goudvissen website

Bericht door Ute » 17-11-2014 09:36

Hoi iedereen,

Ik zit eraan te denken een website te maken over de verzorging van goudvissen, maar dan veel specifieker dan de meeste sites, met duidelijke, goede informatie. Even een lijstje met wat ik allemaal wil behandelen.. :)

-De basisverzorging en meer specifieke verzorging van de varianten
-Voeding
-Filtratie en waterwaardes
-vijvers
-Het voorkomen van ziektes en quarantaine van vissen
-Het kweken van goudvissen en genetica
-Goede literatuur

Ik denk dat er nog wel veel toegevoegd moet worden.. Ik twijfel alleen of ik ook een deel over ziektes genezen toe moet voegen. Ik wil dat de site echt over de verzorging gaat, en niet dat er allemaal mensen komen omdat hun goudvis ziek is.

Ben nu nog bezig met het designen van de layout van de website, dus als die klaar is ga ik denk ik meer beginnen met zoeken naar informatie en dergelijken.. Bijvoorbeeld over genetica weet ik niet zo veel, maar het lijkt me wel interessant, dus dan leer ik ook gelijk wat :D

Als iemand trouwens nog suggesties heeft, hoor ik het graag :)

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 17-11-2014 20:59

Veel van de informatieve sites(dus zonder forum) vind ik al snel heel erg basic, ik denk ook dat als je goede research doet en veel leest je best hier veel in kunt verbeteren.

Zelf geloof ik dat je beter vissen op de goede en voor de vis gezonde manier kunt houden dan doktertje spelen met medicijnen. Dat gaat overigens toch ook veranderen want een aantal medicijnen mag al niet meer vrij verkocht worden sinds begin dit jaar heb ik begrepen.

Misschien is het houden van goudvissen zoals vroeger gedaan werd, dus zonder chemische medicijnen, een intressant idee. Of zelfs als een studieopdracht voor school.

Het kweken van goudvissen en genetica is erg intressant, maar ik denk dat je dan de komende 10 jaar wel bezig bent..... :lol:

Wel oppassen met publiceren van foto's en autheursrechtelijk gebonden teksten als je een informatieve site gaat maken.

Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 17-11-2014 22:33

Kweken van goudvissen en genetica zou ik weglaten en vooral afraden. Er zwemt al genoeg rotzooi rond, daar hoeft niet nog meer aan toegevoegd te worden. Mocht mensen alsnog info willen dan kun je ze altijd nog doorverwijzen naar dit forum.

Je kunt wel in de literatuurlijst boeken neerzetten over genetica maar alleen mensen met heel veel interesse of mensen met een dikke beurs zullen die boeken aanschaffen :lol:. Ik denk dat het handigste is wat je kunt doen is een verwijzing naar deze website maken voor de hele uitgebreide onderwerpen zoals ziektes.

Voor de rest lijkt het me zo wel in orde.
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

Ute
Lid FGF
Berichten: 2682
Lid geworden op: 26-04-2012 21:56

Bericht door Ute » 18-11-2014 00:01

@hinvin, precies, dat vind ik ook. Je hebt al snel alleen de echte basis "50 liter per vis", of zelfs minder.. En dat vind ik zelf wel erg jammer.
En het voorkomen van ziektes is altijd beter dan genezen imo. Daarom zat ik ook te denken om er expres geen ziekenboeg gedeelte in te maken.. Vind het sowieso lastig om handvaten te geven qua het behandelen van ziektes als ik geen idee heb hoe de vissen zelf gehouden worden. Op mijn blog (daar heet ik goldfishdoctor, dus dan vraag ik er eigenlijk wel een beetje om :roll:) krijg ik ook vaak vragen over zieke goudvissen binnen. En het komt echt bijna altijd door de huisvestiging dat er iets verkeerd is. :/

Tot nu toe heb ik in het grove design van de site alleen mijn eigen foto's gebruikt, maar bijvoorbeeld voor de varianten wil ik wel het liefst goede foto's van HQ goudvissen. Maar daar kan ik vast wel aan komen :)

@Bash, ik wilde sowieso het 'voor de lol' kweken met goudvissen afraden. Dus alleen echt met HQ goudvissen, als er echt voldoende voorbereiding is gedaan en men er zeker van is dat er betere goudvissen uitkomen.. Maar het is idd misschien beter om het gewoon af te raden :)
Ik ben wel benieuwd naar die literatuurlijst trouwens! Kan je wat boeken noemen? :D Ook al ga ik waarschijnlijk nooit kweken haha :P Het lijkt me gewoon heel interessant om te lezen eigenlijk.

Ik zit trouwens wel een beetje met het voer gedeelte wat ik zal doen mbt gelfood. Ik heb het er bijvoorbeeld eens met Dino over gehad, en daar kwam uit dat gelfood niet heel goed is voor goudvissen. Maar op veel andere sites wordt het vaak de hemel ingeprezen omdat het heel voedzaam is en zo..

Afbeelding

Hier trouwens nog een plaatje van het grove design (zonder tekst) wat ik in mijn hoofd heb. Vind alleen die foto "bolletjes" wat te groot en nu niet echt op hun plek staan, maar verder vind ik het wel oke denk ik. Misschien verander ik de witte kleur van het sub-menuutje ook nog wel, want dat staat ook vreemd :P

Maarja :cheer: Ik ben echt benieuwd wat eruit gaat komen en of het een succes wordt.

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 18-11-2014 09:02

Soms zie je inderdaad dat mensen visjes opkweken die gewoon totaal misvormt zijn. Ik denk juist dat je hier wel iets mee moet doen. Ik denk dat als mensen zouden weten wat je allemaal moet doen voor een paar leuke en gezonde vissen, ze zich heel snel bedenken.

Ik heb bepaalde vissen meer dan een half jaar alleen maar gelvoer dat ik zelf maak gegeven, helemaal niks geen probleem mee gehad, dus dat het slecht zou zijn is in principe onzin. Het hangt natuurlijk af van wat erin zit, dit geldt overigens net zo voor pellets, hoe is de verteerbaarheid, de kwaliteit van de eiwitten en vitamines, niet te vet? Ik zou juist zeggen dat te rijk voeren van wat oudere vissen voor problemen zorgt, maar dat is mijn mening.

Een voordeel, maar misschien ook juist nadeel is dat goudvissen alleseters zijn, ze kunnen dus prima leven op voer dat voor een goudvis onnatuurlijk is. Natuurlijk voedsel voor een goudvis is alg en insecten(larven), en daar gaan we al, algen willen we niet in onze aquaria en insecten al helemaal niet! :lol:

Toch is er een boel te verbeteren en kunnen we ook in aquaria prima onze goudvissenhobby beoefenen. Ik zou eens kijken bij boeken en video's van Dr Erik Johnson(USA), veel en intressant materiaal over uiteenlopende onderwerpen over vijver en aquaria vissen.

Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 19-11-2014 21:59

@Hinvin: Soms? hahahaha zeg maar 99,9% :P. Als je vissen wilt opkweken tot mooie exemplaren heb je veel tijd/ruimte en geld nodig. Heel soms lukt het iemand om een aardig visje te kweken maar dat zijn echt uitzonderingen die de regel bevestigen.

Ennuh mijn bakken zijn altijd bealgt :P die dikke stofzuigers zitten normaal 's avonds altijd aan de ramen geplakt om het eraf te eten. Totdat de bak zich na ongeveer 1 jaar in balans is, dan groeit er nagenoeg niks meer :(. In repashy zitten trouwens ook algen verwerkt.

@Ute: Het probleem is dat het niet mogelijk is eenduidig aan te wijzen hoe je kunt kweken. Er zijn tig manieren voor tig soorten vissen, dat zelfs als je een goede leidraad weet op te stellen, het alsnog gruwelijk mis gaat. Ik weet dat er genoeg mensen zijn die voor de 'leuk' willen kweken met vissen maar deze begrijpen helaas niet dat je echt veel leed aanricht, als je helemaal niet weet waar je mee bezig bent en totaal niet weet waar je op moet letten. Zelfs met veel inlezen duurt het flink wat jaren aan kennisvergaring voordat je iets kunt proberen en dan nog moet je goed uitkijken.

Als iedereen met niet alleen gezond verstand maar ook verstand van de anatomie/genetica/gedrag enz zou kweken/fokken dan bestonden nu flink wat rassen/soorten niet. Ik snap heel goed dat je mensen graag goed wilt begeleiden en informatie wilt geven hierover. Maar dit neemt het feit niet weg dat velen er vaak helemaal geen tijd in willen steken en het gewoon voor de leuk doen. Ga maar eens vragen hoeveel de oprichter van de Ranchu Brotherhood, Geert Koppens, kwijt was aan het kweken met ranchu, qua tijd/geld en ruimte, nou dan weet je het wel.

Overigens praat ik niet over HQ show vissen maar over HQ vissen die qua bouw en gedrag in orde zijn.

Dat gelfood niet goed is voor goudvissen is onzin ;). Het probleem schuilt hem ook hier vaak in onwetendheid. Als je zelf je geldfood wilt samenstellen moet je heel goed weten wat specifiek jou vissen nodig hebben, welke ingrediënten dit kunnen bewerkstelligen en welke effecten de ingrediënten op elkaar maar ook op de vis hebben. Als je dat allemaal hebt uitgevogeld, dan kun je zelf aan gelfood beginnen. Zo niet, dan zou ik er mooi vanaf blijven wat betreft zelf maken.

Repashy gelfood ben ik op het moment aan het uitproberen maar schijnt volledig de hemel in geprezen te worden bij zowel andere goudvissenliefhebbers als andere vissen houders van zowel koud als warmwater vissen. De maker van Repashy is bekend geworden door zijn reptielen voer en heeft daarna ook vissenvoer op de markt gebracht. In hoeverre dit voer goed is voor goudvissen zal alleen de tijd uitwijzen. Zodra meer en meer vissen goed gedijen op Repashy alleen of in combinatie met diepvriesvoer en ook lang leven, zul je pas echt kunnen zeggen of het voer goed voor ze is.
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 20-11-2014 08:07

Bash schreef:@Hinvin: Soms? hahahaha zeg maar 99,9% :P. Als je vissen wilt opkweken tot mooie exemplaren heb je veel tijd/ruimte en geld nodig. Heel soms lukt het iemand om een aardig visje te kweken maar dat zijn echt uitzonderingen die de regel bevestigen.

Ennuh mijn bakken zijn altijd bealgt :P die dikke stofzuigers zitten normaal 's avonds altijd aan de ramen geplakt om het eraf te eten. Totdat de bak zich na ongeveer 1 jaar in balans is, dan groeit er nagenoeg niks meer :(. In repashy zitten trouwens ook algen verwerkt.
:lol: Qua algen ben je dan ook een uitzondering!

De vissen die ik kweek, kweek ik niet 'zomaar' en dat is het grote verschil denk ik. De hobby die ik al heel lang beoefen en de fascinatie voor deze ranchu maakt gewoon dat ik er alles over wil weten :D

Maar als ik alleen al naar de kosten kijk is het zonder enige twijfel veel verstandiger om naar Dino te gaan en gewoon te genieten van prachtige vissen!

Gelfood heeft wel ook nadelen helaas! En ik snap de argumenten tegen ook wel. De hoofdreden dat ik gelfood maak en er een voorstander van ben is het feit dat als je grote vissen hebt je niet om 'wet' foods heen kunt. Zeker in de fase dat een vis erg hard groeit en grote hoeveelheden voeding eist kun je met verkeerd droogvoer een vis behoorlijk beschadigen. Tenminste dat is mijn ervaring.......

Ute
Lid FGF
Berichten: 2682
Lid geworden op: 26-04-2012 21:56

Bericht door Ute » 20-11-2014 12:10

:D Ik heb ook een hele achterwand van algen in mijn aquarium! Vooral de ryukin loopt er heel vaak aan te knagen, dat is wel leuk om te zien :)

Iig, bedankt voor jullie input allemaal al :) Ik kan er echt veel mee. Binnenkort maar de website afmaken en dan beginnen aan de stukjes.. :cheer:

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 20-11-2014 17:42

Maak er anders direct een Fancy Goldfish vereniging van, dan wordt ik lid! :lol:

Ute
Lid FGF
Berichten: 2682
Lid geworden op: 26-04-2012 21:56

Bericht door Ute » 20-11-2014 17:48

Ja, goed idee, kan iedereen contributie betalen en gebruik ik dat als extra inkomsten 8) :P

Plaats reactie