Verwarring namen van kweekvarianten

Alles over goudvissen in het algemeen [openbaar]
ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 27-11-2011 17:54

Hier hebben ze een klein gedeelte van dat artikel gebruikt vertaald naar Engels:
http://www.rafflesgold.com/forums/index ... try&eid=61
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Kingyo
Lid FGF
Berichten: 517
Lid geworden op: 26-10-2011 20:36

Bericht door Kingyo » 27-11-2011 18:46

Wil je aub wat specifieker zijn, want ik snap nu niet precies wat je aan het verdedigen bent?


De artikelen die je hebt gepost gaan over Chinese termen van kopgroei.

Terwijl de discussie in de eerste instantie ging over lionheads die volgens jou japanse ranchu's zijn en andersom...


Als je een Japanse ranchu met de Chinese standaard voor de lionhead zou conformeren, dan zou het type wengroei van een ranchu misschien als tigerhead bestempeld kunnen worden, alleen de wengroei...


Dit maakt van een ranchu nog geen lionhead, want het is een Japanse vis met eigen standaard en eigen terminologie.


Dat is als een franse bulldog conformeren met de standaard van een engelse bulldog, want het zijn allebei bulldoggen.
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 27-11-2011 18:54

Hou het even een beetje overzichtelijk mensen :)

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 27-11-2011 19:14

Nee de Lionhead is juist geen Japanse Ranchu.
De Japanse Ranchu's hebben kopgroei welke Tigerhead genoemd wordt.

De oorspronkelijke term Lionhead was bedoelt voor de Ranchu (side view), de ronde vorm van kopgroei.
Er is verwarring in deze term ontstaan door de term Lion's head welke in Taiwan en Hong Kong gebruikt wordt voor Oranda's.

Dit gaf ik in mijn eerste onderbouwing ook al aan.
Jij beweerde dat een Lionhead geen Ranchu is, maar dit is het wel.

Jij gaf ook aan dat Tigerhead juist de ronde vorm van kopgroei is, zoals in het gegeven artikel te lezen is, is tigerhead juist de vierkante vorm van kopgroei.
Daarom gaf ik in mijn eerste uitleg het voorbeeld van de TVR bij deze vorm van kopgroei.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Kingyo
Lid FGF
Berichten: 517
Lid geworden op: 26-10-2011 20:36

Bericht door Kingyo » 27-11-2011 19:25

Sorry moet het even quoten

De Japanse Ranchu's hebben kopgroei welke Tigerhead genoemd wordt.
Ja in China. Dat is mijn hele punt, als je een japanse ranchu met termen gaat benoemen die bedoeld zijn voor de Chinese Lionhead dan krijg je uiteraard verwarringen.
Jij beweerde dat een Lionhead geen Ranchu is, maar dit is het wel.
Dat klopt, een lionhead is geen ranchu, omdat een ranchu pas een ranchu is wanneer deze gekweekt is met de standaard van AJRS. SVR zijn niet erkend, dus ik refereer alleen naar TVR als ik het woord ranchu gebruik.
Jij gaf ook aan dat Tigerhead juist de ronde vorm van kopgroei is, zoals in het gegeven artikel te lezen is, is tigerhead juist de vierkante vorm van kopgroei.
my bad, raakte zelf dus ook even in de war...


Volgens mij snap je niet helemaal wat ik bedoel in mijn vorige posts.
Afbeelding

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 27-11-2011 19:44

Je kan niet om een feit heen draaien.
Prima dat Japan zelf een Ranchu ontwikkelt waarbij ze zelf standaarden opstellen.
Maar het is een Chinees product waar zij mij aan de slag gaan en zij horen ook de termen voor de verschillende kopgroei vormen in acht te houden.
Zoals ik eerder al aangaf zijn de termen Lionhead en Tigerhead puur gebaseerd op het kopgroei en niet op de kweekvariant.
De TVR is dus gewoon een Ranchu met Tigerhead kopgroei. Verder heb ik het niet over standaarden voor een specifieke kweekvariant.
Als jij (of wie dan ook) deze vorm van kopgroei niet als Tigerhead ziet, dan is dat de oorzaak van misverstanden.

Voorbeeldje:
Ik pak een auto (Ranchu). Deze auto geef ik een compleet andere vorm en ik geef het een merk (TVR).
Mag ik nu die auto's geen auto meer noemen omdat een andere vorm heeft als de auto waar ik mee begon?
Een dagelijks voorbeeld. Auto's bestaan er in allerlei vormen/kleuren en van verschillende merken welke allemaal hun kenmerken (standaarden) hebben.
Maar het blijft simpelweg een auto, of het nou een Hummer H2 of een Suzuki Alto is.

Het tweede deel waar je op reageerd.
Deels heb ik in het voorbeeld hierboven ook al proberen duidelijk te maken.
Maar de Ranchu is een Chinees product. De Japanners hebben dus een TVR gemaakt van de Ranchu en hebben hier standaarden voor opgesteld.
Mogen de Chinezen hun vissen nu ineens geen Ranchu meer noemen omdat de Japanners de standaard van AJRS gebruiken?
Ranchu is de algemene kweekvorm van rugvinloze goudvissen.
Er bestaan allerlei verschillende varianten hiervan, zoals de TVR, SVR, Lionchu, etc.
Precies hetzelfde zie je bij bijvoorbeeld Oranda's. Het maakt niet uit of je een Kirin, Thai, Yuan-Bao of Shishigashira Oranda hebt, het is en blijft een Oranda.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Kingyo
Lid FGF
Berichten: 517
Lid geworden op: 26-10-2011 20:36

Bericht door Kingyo » 27-11-2011 19:53

ZSjonnie... klopt het dat jij de term ranchu gebruikt voor de lionhead in de text hierboven?
Afbeelding

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 27-11-2011 19:54

En gaan! :)

Ik probeer dit op te volgen, maar vind het best wel ingewikkeld.
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Evelien
Lid FGF
Berichten: 3376
Lid geworden op: 07-11-2011 11:45

Bericht door Evelien » 27-11-2011 19:56

@ Sanne: hier hetzelfde :D

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 27-11-2011 20:00

Ik snap niet op welke manier jij dat bedoeld?
Bedoel je elke keer wanneer ik het over Ranchu heb dat ik Lionhead bedoel? Dan nee.
Of ik een Lionhead ook als een Ranchu zie? Dan ja.
Of ik vind dat de TVR ontstaan is uit de Lionhead Ranchu? Dan nee.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Plaats reactie