Verwarring namen van kweekvarianten

Alles over goudvissen in het algemeen [openbaar]
Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 30-11-2011 09:09

Duidelijk verhaal Geert!

Interessante discussie om te lezen

Gast

Bericht door Gast » 30-11-2011 09:44

Even over de foto hierboven: dat vind ik dus ook geen Nankin. Even voor de duidelijkheid, de foto's uit dat boek, wat ik dus wel heb, zijn al best oud en doen de rasstandaarden van tegenwoordig geen eer meer aan. Dus misschien is het wel een Nankin, maar dan wel één van erg slechte kwaliteit. Ik wilde dit al eerder posten maar ik had er even de tijd niet voor.
Ik geef Sjonnie dus gelijk. Als je een Nankin van bovenaf ziet dan zie je ook wel heel duidelijk het verschil met een Ranchu, of dit nu een Chinese of een Japanse is. Ik denk dat je de japanse en de chinese ook niet meer af moet doen als één soort. In chinese en japanse vissen zit soms enorm veel verschil, ook bij Demekins en Ryukins. Uiteindelijk doet de bloedlijn ook een hele hoop, en elke kweker doet weer anders selecteren.

Kingyo
Lid FGF
Berichten: 517
Lid geworden op: 26-10-2011 20:36

Bericht door Kingyo » 30-11-2011 10:49

@Geert Coppens,

Bedankt voor uw input. Dit geeft inderdaad verduidelijking, en ik denk dat mensen deze informatie eerder aan zullen nemen van u dan van mij.

Nogmaals, hartelijk welkom!


@Frost,

Persoonlijk vind ik de nankin op de foto ook van slechte kwaliteit.

Maar dat maakt de vis op de foto nog steeds een nankin, en je kunt de identieke eigenschappen zien met de foto die ZSjonnie heeft gepost, dus de vis op die foto is ook een izumo nankin of een twist daarvan.


Vandaar dat ik de foto uit het boek heb gepost omdat de witte nankin die ZSjonnie had gepost(2e foto) van betere kwaliteit is en het daarom leek alsof het een andere vis was.


Ben achtergekomen dat de Chinezen ook een nankin type vis hebben en deze heet "egg shaped fish", dat is dus letterlijk vertaald uit het Chinees.

Lijkt mij erg plausibel dat de verwarring daardoor is ontstaan en dat ze de vis die ZSjonnie gepost heeft dus onterecht eggfish noemen.


Maar waar geef je ZSjonnie gelijk in? Want ik heb nergens gezegd dat de ranchu gelijk is met de nankin, integendeel, of lees ik het verkeerd?
Afbeelding

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 30-11-2011 10:52

Bedankt Geert Coppens voor die duidelijke uitleg :)


Nu kan ik hier terug volgen! wel interessant om te lezen
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 30-11-2011 15:15

Ik heb gister toevallig zelf ook een beetje research gedaan naar dat ranchu verhaal en kwam inderdaad redelijk wat tegen die hetzelfde verhaal gaven als jou Kingyo.
Het lijkt er dus toch op dat ik je gelijk moet geven wat dat betreft :wink:
De reactie van Geert Coppens gaf mij ook zekerheid.

Maar ik ben er nog wel zeker van dat mijn foto geen nankin is :lol:
Vergelijk die schedel, die is helemaal anders.

Volgens mij bedoelt FROST dat de nankin van jou foto van slechte kwaliteit is.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Kingyo
Lid FGF
Berichten: 517
Lid geworden op: 26-10-2011 20:36

Bericht door Kingyo » 30-11-2011 16:27

Bedankt ZSjonnie, het was echt een interessante discussie.


Wat betreft de foto. Ik bedoelde ook dat de nankin van mijn eigen foto van slechte kwaliteit was. Maar dat het aardig veel lijk op de foto die jij had gepost. Er zit inderdaad wel een verschil in de schedel.


Ik denk toch een Izumo Nankin van niet zo een goede kwaliteit of het is een Chineze "egg shaped fish" a.k.a Dan-Yu, daar lijkt hij nog veel meer op eigenlijk.
Afbeelding

Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 30-11-2011 16:46

Zijn deze vissen in NL te krijgen (foto ZSjonnie)

Kingyo
Lid FGF
Berichten: 517
Lid geworden op: 26-10-2011 20:36

Bericht door Kingyo » 30-11-2011 16:52

@ Ferry

Ik heb ze zelf nog nooit gezien. Misschien even bij Dino proberen.
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 30-11-2011 17:23

Zijn die izumo nankins erg duur(als je ze klein koopt)? Ik vind het namelijk een erg mooie vis.
@Kingyo: ik heb dat boek ook. Erg goed boek, maar soms wel wat verouderde plaatjes.

Kingyo
Lid FGF
Berichten: 517
Lid geworden op: 26-10-2011 20:36

Bericht door Kingyo » 30-11-2011 18:07

Inderdaad wat oudere plaatjes, maar merendeels zijn het plaatjes van Tung Hoi, dus de vissen zijn haast allemaal van Chinese kweek.


Zover ik weet zijn Izumo Nankins erg duur, en deze zal je sowieso moeten importeren.
Afbeelding

Plaats reactie