Verwarring namen van kweekvarianten

Alles over goudvissen in het algemeen [openbaar]
Gast

Bericht door Gast » 27-11-2011 11:16

Zover ik dat begrepen heb is het allemaal niet zo heel erg moeilijk:

De Lionhead is de voorloper van de Ranchu en komt uit China. Heeft een redelijk platte en rechte rug zonder rugvin. Er wordt voornamelijk geselecteerd op kopgroei die het hele hoofd doet bedekken tot aan de kiewdeksels.

De Lionchu is een kruising tussen de china Ranchu en Lionhead. Hier wordt gekeken naar kopgroei maar ook een een massief lichaam dat er van bovenaf uit ziet als een Ranchu.

De Ranchu zou in principe een Lionhead geweest KUNNEN zijn( ik hou het verhaal van de Maruko even buiten om ), maar hij is echt pas bekend geworden in Japan. Hier zien we twee verschillende varianten, de Topview en de Sideview. Topview hebben over het algemeen een minder hoge rug maar wel meer kopgroei.

De Oranda wordt hier in NL verkeerd Lionhead genoemd. De kop van de oranda doet wel erg denken aan de kraag van een leeuw, maar zijn echte naam is tot stand gekomen door handel tussen NL en Azië.

In China krijgt de moor de naam Dragoneye, in Japan noemen ze hem Demekin.

BioTek
Lid FGF
Berichten: 113
Lid geworden op: 06-11-2011 20:49

Bericht door BioTek » 27-11-2011 11:47

neen het land argument is misschien niet helemaal juist zoals je aangeeft, maar je weet ongetwijfeld wel het verschil tussen japanse, europese en israelische koi. allemaal kweek vanuit een japanse ouders/import doch je mocht ze niet als japanse koi beschouwen omdat enkel japanse de top zijn. ik trek voor mezelf de lijn door voor ranchu's.

voor mij persoonlijk is een japanse tvr dan ook een tvr die in japan is gekweekt en geimporteerd is.
Ik denk (maar kan me vergissen ) dat een japanner nooit een tvr die hier gekweekt is zal importeren omdat die in hun ogen miderwaardig zal zijn, zelfs al voldoet hij aan de standaarden.

heeft veel te maken met het beschermen van eigen markt. Een top bulldog fokker zal een amateurfokker die kweekt met 2 honden altijd als minderwaardig beschouwen ondanks dat hun product identiek is.

Kingyo
Lid FGF
Berichten: 517
Lid geworden op: 26-10-2011 20:36

Bericht door Kingyo » 27-11-2011 11:55

Ik heb geen wetenschap over koi, dus daarin kan ik helaas niet meegaan.


Voor mij is een TVR die conformationeel correct is aan de standaard van AJRS een japanse tvr.


Ik beschouw bijvoorbeeld Dhr. G. Coppens zijn vissen ook als japanse ranchu's. Zoals velen op de wereld dat ook doen.
Weet niet of de Japanner dat ook doet.


Buitenlandse TVR importeren, lijkt mij niet nodig, ze zijn zelf leider in kweken en houden van ranchu dus vraag me af waarom de japanner de moeite zou nemen.


Wat ik wel weet is dat buitenlandse kwekers die goede vissen op de aarde zetten, zeer gerespecteerd worden door de Japanse kwekers, dus of ze buitenlandse Ranchu minderwaardig vinden weet ik niet.
Afbeelding

BioTek
Lid FGF
Berichten: 113
Lid geworden op: 06-11-2011 20:49

Bericht door BioTek » 27-11-2011 12:04

ik zeg het ik ben een rare op dat vlak :wink:

het zijn japanse tvr's maar voor mij zou der ook een keurmerk moeten komen zodat je als koper weet waar je aan toe bent bvb een verplichte vermelding van land van oorsprong zoals we nu ook met onze voeding hebben.
is een vorm van eerlijkheid naar je koper.

heb jij trouwens wat meer info omtrent Dhr. G Coppens want zijn naam duikt meermaals op , maar info is zeer schaars, buiten de ranchu brotherhood website.

Kingyo
Lid FGF
Berichten: 517
Lid geworden op: 26-10-2011 20:36

Bericht door Kingyo » 27-11-2011 12:10

Dat zouden we eventueel via de pm kunnen bespreken.

Er is wel aardig wat te vinden over meneer Coppens alleen moet je weten waar je moet zoeken denk ik.


Je punt over vermelding van land van herkomst vind ik persoonlijk wel een goede.

Inderdaad eerlijker naar de koper toe.
Afbeelding

BioTek
Lid FGF
Berichten: 113
Lid geworden op: 06-11-2011 20:49

Bericht door BioTek » 27-11-2011 12:14

via pm is prima

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 27-11-2011 17:05

Ik ben 100% zeker van mijn zaak wat betreft het Lionhead verhaal hoor.
Als je Chinees op peil is of je hebt zin om te puzzelen heb ik hier een mooi Chinees artikel voor je :lol:
http://fishyu.com/thread-1406-1-1.html

De reden dat ik niet alles over deze discussie hier heb geplaatst is omdat ik dan een aantal berichten uit dat andere topic moet verwijderen.
Als ik die berichten daar verwijder wordt dat topic erg onduidelijk.

Ik blijf dus bij mijn standpunt dat jij op dit moment verkeerde aannames als feit bestempeld en precies hetzelfde verhaal andersom.
Prima dat jij de Japanse standaarden mooier vind (ik vaak ook), maar vergeet niet dat de meeste basis varianten een Chinees product zijn.
Wil je dan naar oorsprong gaan kijken, dan zul je de Chinese literatuur moeten raadplegen en niet de Japanse.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Kingyo
Lid FGF
Berichten: 517
Lid geworden op: 26-10-2011 20:36

Bericht door Kingyo » 27-11-2011 17:17

Welke aannames?

Heb nergens gezegd dat ik Japanse standaarden mooier vind...


Ik praat ook niet over de oorsprong, ik praat over varianten en de verschillen

Oorsprong is uiteraard in China, van elke goudvis.
Afbeelding

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 27-11-2011 17:40

Ik heb meerdere malen het woord assumptie gelezen in je onderbouwing.
Ik raad je aan om dat artikel eens uit te gaan pluizen :wink:
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Kingyo
Lid FGF
Berichten: 517
Lid geworden op: 26-10-2011 20:36

Bericht door Kingyo » 27-11-2011 17:50

Heb trouwens maar 1 van jou punten bestempeld als assumptie, dus meerdere malen vind ik een beetje overdreven.

Maare heb het artikel gelezen, en ik zie niet veel nieuws. Misschien dat je even kan kopiëren wat je punt precies was?
Afbeelding

Plaats reactie