Goudvissen en sluierstaarten samen houden, goed idee?

Alles over goudvissen in het algemeen [openbaar]
Plaats reactie
Fancy91
Lid FGF
Berichten: 264
Lid geworden op: 12-04-2013 19:58

Goudvissen en sluierstaarten samen houden, goed idee?

Bericht door Fancy91 » 28-10-2015 16:14

Het volgende, ik heb een Rio 300 wat iedereen vast wel weet, maar nu heb ik daarin eigenlijk al 6 visjes, er is laatst 1 bij gekomen, maar een buurman wil zijn goudvis eigenlijk kwijt. Hij wil guppies houden, en vroeg of ik misschien plaats had voor een visje erbij, maar ten eerste zal dat best al krap zijn denk ik, anderzijds het gaat om een echte goudvis, hij is nog 6 cm ofzo omdat hij zijn visje in een veels te klein aquariumpje houd, maar nu sta ik in dubio, ik wil zo graag het visje van hem een goed huis bieden, het liefst een grote vijver, maar die heb ik helaas niet, als ik hem niet overneem dan weet ik dat ie over een paar maand dood is, want hij zegt altijd dat zijn visjes maar een paar maand leven.
Wat denken jullie, moet ik het niet doen om de andere visjes die ik al heb of moet ik hem tijdelijk opvangen in de hoop dat iemand anders hem nog eens in de vijver wil hebben, wat denken jullie.. ?? ik heb tot vrijdag om te beslissen, heb ik met de buurman afgesproken. groetjes marline

vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Bericht door vissengek12 » 28-10-2015 18:55

Ten eerste: goed initiatief, dat zeker! Helemaal aan jezelf of je hem over wilt nemen..

Het probleem is dat je niet weet of de vis ziektes of iets bij zich draagt wat hij kan overbrengen op jouw vissen.
Dus een q-periode is aan te raden. Het is eerder de vraag of jij de extra verzorging erbij wilt hebben. Meer voeren, meer verversen etc. De vis kan pas van het voorjaar naar buiten (april/mei), dus tot die tijd zit jij met die vis binnen.

Verder kunnen gewone goudvissen de sluierstaarten aanzien als vrouwtjes die kuit met zich meedragen, en dus achter ze aanjagen. Komt door de ronde vorm van de sluierstaarten. Dat moet je dan zeker in de gaten houden. Zoveel stress kan fataal zijn voor je sluierstaarten.
Je kan hem ook apart houden in een andere bak en elke dag of om te dag waterwissels uitvoeren, heeft ie het in ieder geval beter dan bij je buurman als ik je zo hoor. Alleen moet je dus wel in staat en de wil hebben om dat over te hebben voor die vis ;)

Fancy91
Lid FGF
Berichten: 264
Lid geworden op: 12-04-2013 19:58

Bericht door Fancy91 » 28-10-2015 21:26

Ja klopt, ik moet inderdaad goed opletten of ie niet ziek is, ik heb gister even bij het visje gekeken en hij zag er zelf wel goed uit, zover ik toen kon zien tenminste, de uitwerpselen zagen er ook goed uit, niet dun wittig, maar bruine drolletjes.
Maar dat zegt natuurlijk niet alles haha.
Stress voor de andere vissen moeten we natuurlijk niet hebben.
Dat zou heel jammer zijn.
En zo'n Q periode, moet dat ook een bepaalde tijd lang zijn. Of maakt dat niet uit? is dat bij goudvissen ook anders dan sluierstaarten?
Moet dat natuurlijk mee nemen in mijn overweging hihi.
Groetjes marline

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 29-10-2015 04:23

Een gewone goudvis hoort niet in een ausrium maar in een vijver eigenlijk.

Komt nog eens bij wat je niet weet wat hij onder zijn lede heeft. Ik zou het niet doen. Te groot risico voor je eigen vissen. Als daar wat mee gebeurt kan je jezelf voor de kop slaan. Maar de keuze is aan jouw. Je mag hem ook bij mij inleveren. Maar ik verkoop hem gewoon weer.

Fancy91
Lid FGF
Berichten: 264
Lid geworden op: 12-04-2013 19:58

Bericht door Fancy91 » 22-11-2015 12:02

Helemaal vergeten te reageren, ik heb het visje niet overgenomen, ik vond het toch wel een te groot risico. Bedankt voor jullie reacties :D

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 24-11-2015 06:29

Wijze beslissing ;)

Plaats reactie