Het "beste" voor de vissen?

Alles over goudvissen in het algemeen [openbaar]
Brian
Lid FGF
Berichten: 2350
Lid geworden op: 22-10-2011 21:31

Bericht door Brian » 14-01-2012 22:43

Dan vraag ik me af hoe je voorkomt dat een ondiepe vijver bevriest bij een strenge winter.
Zou dit lukken met enkel bruisstenen?
Wie oude kennis koestert en voortdurend nieuwe vergaart, mag een leraar van anderen zijn.

vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Bericht door vissengek12 » 14-01-2012 22:49

Nou ik zal eens wat leuks vertellen dan.
Een Shubunkin van mij van zo'n 3cm toen, had ik in onze 'vijver'gedaan toen we net in ons huidige huis woonde.
Was zo'n standaard 'cementton' van 130cm doorsnee en 40 cm hoog. De vis is de winter weliswaar doorgekomen..
Het ijs was zo'n 15 cm dik en de vis had maar zo'n 8 cm hoogte ofzo.

Hoe is dit dan in vredesnaam mogelijk als ze minimaal 60cm diepte aanraden? :shock:

[edit] Geen filterinstallatie of iets anders was er aanwezig in die bak dus het hele oppervlak was dicht.
Ik heb er volgens mij nog op gesprongen omdat ik dacht dat de vis allang was opgegeten :oops: :roll:
Dat was de periode dat ik er niet echt over nadacht

Kingyo
Lid FGF
Berichten: 517
Lid geworden op: 26-10-2011 20:36

Bericht door Kingyo » 15-01-2012 17:32

In China en Japan worden goudvissen bijna altijd lager dan 50 cm gehouden.

Worden 9 van de 10 keer ook niet met verwarmingen of whatever gehouden, puur op zwemruimte en waterwissels, en in de winter afgedekt.


In principe is goudvissen kweken en houden meer kunst dan techniek, hoe het vandaag word gehouden in de landen van oorsprong, zo werd het eeuwen geleden ook al gehouden.




Onze winters lijken heel erg op die van Japan, dus dat zou betekenen dat het hier net zo goed zou moeten kunnen.


Toch raad ik aan de vissen niet onder 6 graden te houden, ook al zouden ze het aan moeten kunnen.
Afbeelding

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 15-01-2012 17:50

Opzich kan bijna elke goudvis in de vijver. Alleen wat Kinyo eigenlijk zegt vijver mag niet te hoog en te laag zijn.
Klimaat verschilt eigenlijk niet veel van Japan. Toch zijn er een aantal verschillen. Ons klimaat is onstabiel, in Japan is het vrij stabiel. Dus wat dat betreft is dit al 1 grote verschil. 2e verschil is dat de Jappaners mudponds hebben wij niet. Dus wij hebben ook geen goede klei en modder. Hierin kunnen ze ook goed schuilen en slapen. Daarom zijn de vijvers in Nederland altij min. 1.20 m denk aan de koi bv. Wij missen ook bepaalde mineralen omdat wij geen natuurvijvers hebben. In China en Japan hebben ze meestal natuurvijvers. Oftewel en anders gebruiken ze water van de bergen. Dus krijgen ze ook goede mineralen.

Kingyo
Lid FGF
Berichten: 517
Lid geworden op: 26-10-2011 20:36

Bericht door Kingyo » 15-01-2012 19:10

Mudponds gebruiken ze enkel bij koi in Japan.


Goudvissen worden gewoon nog steeds in beton bakken gehouden.


En ja, over stabiliteit, het schommelt daar ook enorm hoor.

Je moet niet raar opkijken als het opeens 6 graden kouder is in de nacht voor de vissen of 6 graden warmer overdag.
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 15-01-2012 20:10

Mudponds gebruiken ze enkel bij koi in Japan.

Neen, dit is niet waar Kinyo. De Fuku Daruma en Sabao worden in Mudponds gehouden, net als Kois. Ik heb dit al op verschillende sites gezien. De vissen ontwikkelen hierdoor nog eens extra body en groeien sneller doordat ze heel veel natuurlijk materiaal vinden wat ze kunnen eten, lees, beestjes, plantjes, algen..

Kingyo
Lid FGF
Berichten: 517
Lid geworden op: 26-10-2011 20:36

Bericht door Kingyo » 15-01-2012 20:21

Ook de fuku daruma en Sabao worden normaal gesproken in betonnen vijvers gehouden.


Dan zal het vast een uitzondering geweest zijn wat je gelezen hebt.


Goudvissen in mudponds is niet gebruikelijk, ook omdat mudponds vaak dieper(te diep) zijn, naast dat, is cullen en selecteren met een muddpond a pain in the ass.
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 15-01-2012 20:23

Uitzondering? hm...dacht het niet, maar dat is een geheimpje dat ik liever voor mezelf hou :twisted:

Kingyo
Lid FGF
Berichten: 517
Lid geworden op: 26-10-2011 20:36

Bericht door Kingyo » 15-01-2012 22:03

Ok
Afbeelding

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 15-01-2012 23:39

Waar haal je die informatie dan vandaan dat ze alleen in betonnen vijvers gehouden worden?
Zover ik weet verschilt dit per kweker en heeft ieder zijn eigen voorkeur.
Althans, dat is wat een kweker mij vertelde :roll:

Ryukin vijvertje..
Afbeelding
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Plaats reactie