Het "beste" voor de vissen?

Alles over goudvissen in het algemeen [openbaar]
Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 14-01-2012 15:41

Ik ben misschien ook wel een beetje een bevooroordeeld vijverbezitter geworden hoor :lol: maar niet alle varianten kunnen in vijvers gehouden worden..

Zeker vissen als Ryukins doen het erg goed in vijvers... en ja, misschien wel beter dan in aquaria maar dat ligt helemaal aan de persoon die de vis verzorgd.

martijn260176
Lid FGF
Berichten: 708
Lid geworden op: 18-11-2011 21:11

Bericht door martijn260176 » 14-01-2012 15:51

@ferry, daar sluit ik me volledig bij aan. Zeker niet iedere sluir kan in de vijver gehouden worden en ook niet iedere vijver is geschikt voor sluiers.
En dan heb je ook nog de instelling van de bezitter, hoever wil die gaan in het houden van de vissen. Mijn vader zal ik zeker niet aanmoedigen om sluiers in zijn vijvertej te stoppen, te ondiep en het maakt hem allemaal niet zoveel uit, dus naar mijn idee de verkeerde instelling.
Wie een kuil graaft voor een ander, heeft zijn eigen vijver al af.

Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 14-01-2012 15:55

Wat voor vissen heb je momenteel zelf in de vijver?

martijn260176
Lid FGF
Berichten: 708
Lid geworden op: 18-11-2011 21:11

Bericht door martijn260176 » 14-01-2012 16:20

Nou hou je vast voor de lijst.

Op dit moment helemaal niks, vandaar dat ik ook zo nieuwsgierig ben naar de ervaringen van andere mensen, maar ik kom zelf uit de "koiwereld".
Daar ben ik per ongeluk ingerold doordat ik jaren geleden een klein koitje van iemand kreeg voor in de vijver. Daarna ga je er eens in verdiepen en blijkt de vijver totaal niet aan de min. eisen te voldoen.
Nu heb ik dus besloten om voor de 7 koi's die ik had een goed tehuis te zoeken, omdat mijn toenmalige filter het niet meer aan kon en de vijver (eerlijk gezegd) ook te klein is.
Al deden die het, op het oog erg goed, ze zijn de afgelopen 4 jaar flink gegroeid en waren handtam, maar met pijn in mijn hart heb ik dan toch voor de juiste (beste) oplossing gekozen (voor de vissen).
Het filter heb ik verkocht op MP en de vissen zijn gelukkig bij een paar vrienden en kennissen terecht gekomen.
Ik heb de vijver helemaal leeg gepompt, schoon gemaakt wat plantenbakken met lelies. en zuurstofplanten erin gezet en nu ben ik de voorbereidingen aan het treffen om zelf de filterinstallatie te maken van 3 watertonnen van 310ltr per stuk en er ligt ook in de planning om nog een plantenfilter te maken (maar dat is een meer jaren plan haha).

Maar mocht ik vissen aanschaffen of ik heb wat anders interessants om te laten zien (misschien de filterbouw stap-voor-stap), zal ik een fotoalbum aanmaken.
Wie een kuil graaft voor een ander, heeft zijn eigen vijver al af.

Kingyo
Lid FGF
Berichten: 517
Lid geworden op: 26-10-2011 20:36

Bericht door Kingyo » 14-01-2012 19:13

Ferry schreef:Ik ben misschien ook wel een beetje een bevooroordeeld vijverbezitter geworden hoor :lol: maar niet alle varianten kunnen in vijvers gehouden worden..
Alle goudvis varianten zijn vijvervissen, kunnen dan ook vanzelfsprekend in vijvers(horen in vijvers) en worden ook overal op de wereld in vijvers gehouden.


OT:
Aangezien wij in NL leven en de meeste van ons geen ruimte hebben voor een vijver of simpelweg de vis van de zijkant willen zien, worden ze in aquariums gehouden. Winter word vaak ook als argument gebruikt, alhoewel de vissen in Japan en China het prima doen en de winterslaap houden (as we speak, deze vissen staan altijd op laag water en veel oppervlak. De vissen worden zelfs speciaal buiten gekweekt zodat de vissen automatisch geselecteerd worden met extreme temperatuurverschillen van dag en nacht, alleen de sterkste en gezondste overleven, vijvervissen moeten tegen temperatuurverschillen kunnen van minimaal 6 graden zonder stress te vertonen)

Het minste wat we kunnen doen is dan zoveel mogelijk ruimte bieden en proberen de beste zorg te leveren die voor jou haalbaar is, en dat is voor iedereen anders.


Vuistregels:

Liters
Zwemruimte
Voeding
Verversbeleid
Afbeelding

martijn260176
Lid FGF
Berichten: 708
Lid geworden op: 18-11-2011 21:11

Bericht door martijn260176 » 14-01-2012 19:37

Kunnen tosakin, bubble-eye, celestials ook in een vijver gehouden worden? Ik dacht dat deze varianten te gevoelig zijn om hier (Nederlandhet gehele jaar) in een vijver te houden.
Wie een kuil graaft voor een ander, heeft zijn eigen vijver al af.

Brian
Lid FGF
Berichten: 2350
Lid geworden op: 22-10-2011 21:31

Bericht door Brian » 14-01-2012 19:42

Tosakin en Celestials zijn topviewvissen.
Of de Tosakin tegen koudere temperaturen kan ga ik mij niet over uitspreken maar ik denk dat deze vissen 6 graden aankunnen.
Wie oude kennis koestert en voortdurend nieuwe vergaart, mag een leraar van anderen zijn.

vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Bericht door vissengek12 » 14-01-2012 19:44

Tosakin zou door de speciale staart niet in te diep water mogen. Een vijver is dus niet echt geschikt voor deze variant, want de vijvers mogen niet te diep zijn.

Brian
Lid FGF
Berichten: 2350
Lid geworden op: 22-10-2011 21:31

Bericht door Brian » 14-01-2012 19:52

vissengek12 schreef:Tosakin zou door de speciale staart niet in te diep water mogen. Een vijver is dus niet echt geschikt voor deze variant, want de vijvers mogen niet te diep zijn.
Juist ja, dat had ik even over het hoofd gezien.
Meestal worden ze in speciaalbakken gehouden met soortgenoten.
Het zijn trage zwemmers.
Je kan natuurlijk een vijver aanpassen en deze in het ondiep gedeelte laten zwemmen ofzo.
Wie oude kennis koestert en voortdurend nieuwe vergaart, mag een leraar van anderen zijn.

Kingyo
Lid FGF
Berichten: 517
Lid geworden op: 26-10-2011 20:36

Bericht door Kingyo » 14-01-2012 22:37

Een vijver kan diep of ondiep zijn natuurlijk.
Afbeelding

Plaats reactie